• Kakan1976

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Hej!

Jag plussade i helgen och är nu gravid efter mitt 6:e IVF-försök. Jag har ett missfall i bagaget (efter försök nummer 4) och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Är vi fler som vi följas åt?

Kram Kakan

• Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015
  • lisodan

Någon som upplevt lite konstiga saker som ni mår illa av? Det kanske inte är så konstigt att jag har svårt för lukter, verkligen en utmaning att åka spårvagn ibland. Alla dessa människodofter! Har också svårt för snus och alkohollukter. Men sånt har man ju hört om förr.

Men den konstigaste saken som jag kan få kväljningar över är SKRÄP. Alltså nu talar jag inte om lukten av skräp utan blotta synen av skräp. Tycker det är komiskt! Har också väldigt svårt att se blod eller brutalitet på tv. Det blir jag också illamående av och det brukar jag inte reagera på iaf.

Har ni några roliga/komiska erfarenheter med att vara gravid? Sånt som ger er illamående? Eller kanske annat kul?

• Kakan1976
    lisodan skrev 2015-03-16 23:09:55 följande:

Någon som upplevt lite konstiga saker som ni mår illa av? Det kanske inte är så konstigt att jag har svårt för lukter, verkligen en utmaning att åka spårvagn ibland. Alla dessa människodofter! Har också svårt för snus och alkohollukter. Men sånt har man ju hört om förr.

Men den konstigaste saken som jag kan få kväljningar över är SKRÄP. Alltså nu talar jag inte om lukten av skräp utan blotta synen av skräp. Tycker det är komiskt! Har också väldigt svårt att se blod eller brutalitet på tv. Det blir jag också illamående av och det brukar jag inte reagera på iaf.

Har ni några roliga/komiska erfarenheter med att vara gravid? Sånt som ger er illamående? Eller kanske annat kul?

Jag blir äcklad av lite allt möjligt. Nu senast var det gurkan på smörgåsen och igår var det köttbullarna på lunchen. Jag mår inte illa direkt men vill inte äta helt enkelt. Helst verkar jag vilja ha "rena" grejer som potatismos eller enkel smörgås med bara ost. Och lakrits.
  • Siri74
    lisodan skrev 2015-03-16 23:09:55 följande:

Hej! Ja jag känner igen mig för det där med skräpet faktiskt. Jag som är världens mest stökiga människa, blir nu GAAALEN om det ligger hudhår, skräp, saker, tidningar på fel ställe.

Tittade på "CSI" här om dagen och en inspelat "Criminal minds". oj....jag får gå ifrån tv:n hela tiden för jag klarar INTE se blod, otäckheter och orättvisor.
    Börjar gråta för i princip allt. Och jag klarar INTE se folk som håller på och kör med andra, och skojmobbas eller vad man ska säga. Typ som för Larry/Garry/Terry i "Parks and recreation" (Komediserie)

När jag var gravid för 4 år sedan så tokgrät jag när de visade förra årets målfoto från Vasaloppet. För att jag verkligen FÖRSTOD hur det måste känts för den arme vinnaren! Det är väl det tydligaste exemplet på gravidkänslighet jag varit med om tror jag. Jag är inte alls sportintresserad bör sägas. Bara Vasaloppet någonsin som jag följer. (För att jag är från Dalarna kanske...)

Vidare så visade min man en film som heter "Spit on your grave", för mig och svärföräldrarna under en "mysig" helgkväll när de hälsade på oss.DET var droppen! Inte för att det på något sätt INTE var en förskräcklig film på alla sätt. Jag hade reagerat även om jag inte varit gravid. (En ensam kvinna i ett hyrt hus. i skogen...3 eller 4 karlar kommer dit och är sugna, inte hon...ja ni fattar. Jag såg inte klart den...men hon hämnas tydligen å det gruvligaste, fast de tror att hon är död) Men efter detta är jag tvungen att ALLTID fråga honom om det är en sådan slags film han tänkt visa mig, så att jag kan gå och lägga mig direkt i så fall. För säkerhets skull!

Jag rekommenderar er som vill undvika extremt känslomässigt, äckliga och jobbiga filmer under graviditeten att INTE se:
    1. Spit on your grave
    2. Passion of the Christ
    3. Antichrist

Någon som vill fylla på listan?

• Josefinehej

Hej alla!
    Tråkig känsla/stämning i tråden just nu och jag är så ledsen för Kingston skull.. Man känner sig nästan lite dum när man är glad för sig själv just idag. kärlek till alla som kämpar <3

jag har varit så orolig och igår fick jag nog och bokade en ultraljudstid idag. Jag ska enligt beräkningar vara 7+1 idag. Enligt VUL så är jag 6+4 (vilket oroar mig eftersom jag vet ju exakt när äggplocket var) Men han lugnade mig och sa att såhär tidigt så kan mätningarna skilja ungefär 5 dagar bak eller fram. MEN vi fick se ett fint tickande hjärta och det kändes så himla bra! Jag oroar mig ändå lite, men det kommer jag förmodligen alltid göra. MEN, nu vet jag att det finns ett liv därinne och på rätt plats. (Orolig för tidigare utomkveds)

Nästa VUL på måndag hos ivf-kliniken, så får vi hoppas grynet har växt lite då!

Någon som har koll på hur stort ert foster var vid första VUL? I millimeter alltså.

• Etta
    Josefinehej skrev 2015-03-17 12:51:42 följande:

Hej alla!

Tråkig känsla/stämning i tråden just nu och jag är så ledsen för Kingston skull.. Man känner sig nästan lite dum när man är glad för sig själv just idag. kärlek till alla som kämpar <3

jag har varit så orolig och igår fick jag nog och bokade en ultraljudstid idag. Jag ska enligt beräkningar vara 7+1 idag. Enligt VUL så är jag 6+4 (vilket oroar mig eftersom jag vet ju exakt när äggplocket var) Men han lugnade mig och sa att såhär tidigt så kan mätningarna skilja ungefär 5 dagar bak eller fram. MEN vi fick se ett fint tickande hjärta och det kändes så himla bra! Jag oroar mig ändå lite, men det kommer jag förmodligen alltid göra. MEN, nu vet jag att det finns ett liv därinne och på rätt plats. (Orolig för tidigare utomkveds)

Någon som har koll på hur stort ert foster var vid första VUL? I millimeter alltså.

Åh, så skönt för dig! Vilken lättnad! :)

Jag är så nervös inför vårt ul på torsdag, samtidigt som det ju ska bli så spännande! Kommer nog inte kunna slappna av innan dess alls, letar bara efter symtom hela tiden. Några gånger de senaste dagarna när jag har gått snabbt ( typ för att hinna med bussen) har jag fått som kväljningar, googlade på det men fick ingen riktig träff o gravidillamående ska ju inte hänga ihop med ansträngning vad jag förstår? Knepigt.
  • Fröken Smilla

Hej alla!

Härligt med ett tickande hjärta!

Min ärta var 15,7 mm i vecka 8+0 :)
  • Asams5

Hej alla!

Mina var 8 och 9 v7+1. 22 och 23 v8+6. Så dit gryn kommer växa på sig fin-fint!
  • isglass3

I vecka 6+1 var min 4 mm vilket läkaren tyckte var alldeles för litet och skulle motsvara 5+, men läkaren på kliniken tyckte det var helt normalt. Blev ändå superorolig och i vecka 7+2 var min 9,4 mm vilket skulle motsvara 7+0. Oroade mig mkt över det men igår på v 9+1 var den 22,7 mm vilket motsvarar 9+0 enl mätningen så det kändes skönt! Nu var det dessutom en liten människa med armar och ben som vevade och sparkade Det är nog jättesvårt att mäta i de tidiga veckorna och mäter de ett par mm fel så blir det ju stor skillnad i dagar.

• lisodan

6+0 var vårt embryo 2,7 mm. 7+2 var det 10,7 mm. 8+2 var det 18,5 (tror jag). Nu sist vid 10+3 var det 40 mm hos barnmorskan men sen 30 mm hos gynakuten. (Samma dag!) Så kan nog bero lite på maskin och den som gör ultraljudet. Och hur den ligger.

Det låter jättepositivt att ni fick se hjärtat slå. Trots alla mina ultraljud har jag fortfarande svårt att tro på det. Men det blir bättre!

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015