• Kakan1976

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Hej!

Jag plussade i helgen och är nu gravid efter mitt 6:e IVF-försök. Jag har ett missfall i bagaget (efter försök nummer 4) och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Är vi fler som vi följas åt?

Kram Kakan

• Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015
  • lisodan
    Etta skrev 2015-03-13 22:06:28 följande:

Skönt att höra att det gick bra för er lisodan!

Tack!
  • Kakan1976

Urk. Idag känner jag mig orolig igen. Jag tar tempen varje morgon och den brukar ligga runt 37,0 sedan jag blev gravid men nu hade den gått ner till 36,64. Den har en gång tidigare legat på 36,85 och då gick den upp dagen efter igen så jag hoppas att det inte finns fog för oron. Men fan vad jobbigt det är att oron aldrig riktigt släpper.

Brösten ömmade för fullt igår, mindre nu på morgonen i vanlig ordning men det bidrar ändå till oron. Lite molvärk och där nojar jag ju också om jag tycker att det känns för mycket eller för lite.

Hur tänker ni när ni blir oroliga? Hjälp!

• Etta
    Kakan1976 skrev 2015-03-14 09:35:17 följande:

Urk. Idag känner jag mig orolig igen. Jag tar tempen varje morgon och den brukar ligga runt 37,0 sedan jag blev gravid men nu hade den gått ner till 36,64. Den har en gång tidigare legat på 36,85 och då gick den upp dagen efter igen så jag hoppas att det inte finns fog för oron. Men fan vad jobbigt det är att oron aldrig riktigt släpper.

Brösten ömmade för fullt igår, mindre nu på morgonen i vanlig ordning men det bidrar ändå till oron. Lite molvärk och där nojar jag ju också om jag tycker att det känns för mycket eller för lite.

Usch, det är så mycket som gör en orolig hela tiden, börjar fundera på om det nånsin kommer släppa?! Tror att alla gravida är oroliga men självklart är det värre för oss som kämpat länge, för min del känns det som att jag inte riktigt kan lita på att min kropp ska fungera som det är tänkt.. Har också haft lite konstiga tankar om att ICSI som vi gjort inte är "naturligt" (vilket det ju iofs inte är, ;)) och att det skulle göra att det blir något fel. Jag har skitsvårt att hantera oron när den kommer, men försöker öva på lite kbt-tankar jag lärt mig, att man ska lägga märke till känslan men inte gå in i den, typ stanna upp och tänka " okej, nu blev jag orolig, så är det ibland" o sen inte googla som en galning på det utan försöka göra något annat. OBS, mycket lättare sagt än gjort..;) Sen är det ju olika men för min del hade det nog varit förödande att ta tempen o såna grejer då jag hade haft ännu mer att nojja för än nu. Angående molvärk nojar jag hur mycket som helst, känns bra när den kommer för att det är ett symtom, men känns det inte lite väl mycket, kanske början på missfall?? Osv. Man blir ju helt matt!
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-03-14 09:35:17 följande:

Det är skitsvårt. Men jag försöker fokusera på de bitar som faktiskt visar på att jag är gravid. Jag har slutat googla på missfall, istället googlar jag (lika bra att inse att jag inte kommer sluta googla ) på positiva saker, som hur stor fostret är och hur stor livmodern brukar vara. Vad som händer i bebisens liv är i fokus.

Hade jag varit dig hade jag slutat tempa, eftersom det skapar oro för dig. Det låter kanske krasst, men i slutändan kan vi inte påverka det som händer, så varför inte hellre njuta än att oroa sig? Vi har ju alla fått vänta länge på dessa graviditeter, nu är det faktiskt vår tur att ha det bra och mysa med småpluttarna!

Men jag vet att det är lättare sagt än gjort. Det tog många veckor för mig att ta mig till ett positivare ställe rent mentalt. Har sagt det förr, och säger det igen: vi väntar barn, inte missfall.

Kram på er allihopa!
  • Kakan1976

Ja jag stoppade ner termometern i lådan. Hade det inte varit för den så hade jag ju inte varit så här orolig nu!

Känns lite bättre så här på eftermiddagen. Puh.

Tack för att ni är med mig och peppar!

• MaryoMary

Hej alla! Har varit bortrest en vecka och just läst ikapp här inne. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen för er skull, Utflykt. Så himla mycket kämpande med ivf innan UL att man blir galen på allt och sen ett sånt ledsamt besked kan gör vem som helst heldeppig. Samma hände oss i höstas och jag bar helt nere ett bra tag. Ta nya tag och nästa gång är det er tur. Vi ivfkämpar får genomgå så många prövningar så ibland är det svårt att vara hoppfull men en vacker dag kommer storken:) massa kramar till dig Utflykt.

Jag ska på inskrivning på fredag nästa vecka och hoppas då få göra ett nytt UL. Eller får man det? Någon dom vet? Kan man kräva/be snällt? Jag är fortfarande supernojjig och vill helst göra ett ul varje dag. Har någon funderat på att köpa en såndärgrej som man lyssnar på hjärtljud med?

• Kingston
    MaryoMary skrev 2015-03-15 17:46:58 följande:

Hej alla! Har varit bortrest en vecka och just läst ikapp här inne. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen för er skull, Utflykt. Så himla mycket kämpande med ivf innan UL att man blir galen på allt och sen ett sånt ledsamt besked kan gör vem som helst heldeppig. Samma hände oss i höstas och jag bar helt nere ett bra tag. Ta nya tag och nästa gång är det er tur. Vi ivfkämpar får genomgå så många prövningar så ibland är det svårt att vara hoppfull men en vacker dag kommer storken:) massa kramar till dig Utflykt.

Jag ska på inskrivning på fredag nästa vecka och hoppas då få göra ett nytt UL. Eller får man det? Någon dom vet? Kan man kräva/be snällt? Jag är fortfarande supernojjig och vill helst göra ett ul varje dag. Har någon funderat på att köpa en såndärgrej som man lyssnar på hjärtljud med?

Ska på inskrivning denna veckan och vill också väldigt gärna få till ett ul... Men jag tror inte det är möjligt och kommer nog snällt få vänta till veckan därpå.

Men har funderat på om en såndär maskin som lyssnar på hjärtljud kan ta upp hjärtljud redan nu?

Isf kanske man kan be om en sådan koll åtmn.

Men jag har ingen avsikt att införskaffa någon sådan själv :)
  • lisodan

Fick veta från mvc att man kan lyssna med "doppler" hos dem från vecka 15. Kanske det går tidigare med andra varianter. Har hört att det kan vara svårt att hitta hjärtljud ibland med en sån om man inte är van vid den, så kanske det ger mer oro?

• Fröken Smilla
    Kingston skrev 2015-03-15 18:09:12 följande:

Ska på inskrivning denna veckan och vill också väldigt gärna få till ett ul... Men jag tror inte det är möjligt och kommer nog snällt få vänta till veckan därpå.

Men har funderat på om en såndär maskin som lyssnar på hjärtljud kan ta upp hjärtljud redan nu?

Isf kanske man kan be om en sådan koll åtmn.

Men jag har ingen avsikt att införskaffa någon sådan själv :)

Som jag har förstått det så brukar bm först lyssna på fosterljud efter RUL eftersom det kan vara svårt att höra dessförinnan och därmed skapa oro hos föräldrarna.

Jag hoppas dock att min vågar ge sig på det innan RUL vill inte vänta 8 veckor till!
  • Kakan1976

Jag ska gå på Barnmorskegruppen i Gbg och där får man UL vid inskrivning om man pröjsar 250:-. Det tänker jag göra. Fick ju dock inte tid förrän vecka 14 vilket känns som en evighet från nu. Hade gärna haft en UL-apparat hemma!

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015