• Kakan1976

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Hej!

Jag plussade i helgen och är nu gravid efter mitt 6:e IVF-försök. Jag har ett missfall i bagaget (efter försök nummer 4) och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Är vi fler som vi följas åt?

Kram Kakan

• Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015
  • lisodan

Våra närmsta visste om IVF:n. Detta var andra försöket så nu visste de om det tidigare än sist. Så ganska många visste om det så snart vi visste om det. De hade stenkoll på runt vilken dag vi hade testdag. Jag/vi tycker det är skönt att berätta. Förra året när vi fick missfall var det lättare att berätta om detta för dem som redan visste att vi var gravida. Och jag är mycket tacksam att vi slapp gå igenom det själva känslomässigt. Men nu är jag också en sån som mår bra av att prata av mig. Vi är alla olika. Sen är de såklart vissa som fortfarande inte vet. Vi berättar när det känns naturligt förutom för dem som vi vill ska veta och som vi är nära. Vi har inte gått ut på Facebook eller så, det får komma senare.

Ett tips om ni vill hålla det hemligt och ska på fest. Säg att ni har fått bakteriell vaginos (kan man få av hormonbehandlingar tex) och måste ta Flagyl. Flagyl är ett antibiotika som har antabuseffekter så med dem får man ABSOLUT inte dricka alkohol samtidigt. En sju dagars kur. Sen brukar skiten (bakteriell vaginos) komma tillbaka också så ni kanske "måste ta en kur till"- om det är flera gånger ni behöver hålla det hemligt

• lisodan

Kan tilläggas att det har varit ett rent helvete att ha bakteriell vaginos. Kom tillbaka igen och igen. Men nu verkar det som om hormonerna i graviditeten äntligen håller den borta. Tjo ho!

• Fröken Smilla

Vi var ganska öppna tidigt. Jag jobbar nära många kollegor som skulle undra varför jag var borta så mycket under behandlingen, så jag berättade för flera där. Ska dock tilläggas att detta är personer jag anser vara goda vänner också. Närmsta familjen visste också. Så de fick veta rätt omgående efter vi plussat. Sen gick vi ut officiellt på fb samma dag som vi hade gjort ultraljudet. Det var otroligt skönt! Jag ser det också som att om det skulle hända nåt så förstår folk varför man är borta, och slipper förklara det i efterhand. Men, även jag är rätt öppen av mig rent generellt, så jag tror var och en bestämmer det som passar en själv bäst finns liksom inget rätt eller fel.

• Fröken Smilla

Idag är jag så väldigt glad för mina sea-band!

Fick ett samtal från barnmorskemottagningen vi går till. Inskrivningen sker med en annan barnmorska än den vi hade hälsosamtalet med pga sjukdom. Är glad, för den vi får nu är den jag egentligen ville ha! Har träffat henne en gång tidigare och hon är helt underbar. Ibland faller bitarna på plats på måndag smäller det!

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-03-10 12:41:13 följande:

Fick ett samtal från barnmorskemottagningen vi går till. Inskrivningen sker med en annan barnmorska än den vi hade hälsosamtalet med pga sjukdom. Är glad, för den vi får nu är den jag egentligen ville ha! Har träffat henne en gång tidigare och hon är helt underbar. Ibland faller bitarna på plats på måndag smäller det!

Gött! Hehe, jag har ej vågat ta av mina seabands på säker fyra veckor... :)
  • Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-03-10 12:41:13 följande:

Gött!
  • Fröken Smilla

Alltså. Pinsamt.

Såg ut som jag fått nån slags spottings idag. Blev helt vettskrämd... Gick på toa lite senare för att kolla, och kikade lite närmre. Det var rött ludd från nåt rött vi tvättat igår. Vadå panik i onödan?!

• Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-03-10 15:48:42 följande:

Alltså. Pinsamt.

Såg ut som jag fått nån slags spottings idag. Blev helt vettskrämd... Gick på toa lite senare för att kolla, och kikade lite närmre. Det var rött ludd från nåt rött vi tvättat igår. Vadå panik i onödan?!

Hehe. Det var som när jag fick panik för att det kommit blod tills jag kommit på att det var dagen efter ägguttag och jag inte ens hade satt tillbaka något ännu. Snacka om att bli färgad av allt det här IVF:andet.

• Etta

Haha, underbart, själv blev jag livrädd när jag häromdagen såg lite rött på toapappret innan jag insåg att det var mitt nagellack som lyste igenom... Alltså paniken o sen lättnaden, inser först då hur på helspänn man faktiskt är hela tiden...

• Kingston

Haha flinar lite åt alla panikattacker och elände ;) vad ska man annars göra? Tur man kan skratta åt det...

Idag tog jag äntligen modet till mig och ringde MVC.

Sist jag gjorde det så fick jag reda på utomkvedet dagen efter jag ringde för att boka inskrivningsmötet... Så nu har jag inte vågat. Vidskeplig skulle jag nog kalla mig... Så fjantigt!

Önskade att få den barnmorska jag hade vid förra graviditeten men då detta var några år sedan var jag rädd att hon skulle ha slutat... Och så var ju självklart fallet :(

Hade känts så bra att få sluta cirkeln med henne på något vis. Men men, nu är det som det är och den nya är säkert minst lika bra.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015