• Kakan1976

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Hej!

Jag plussade i helgen och är nu gravid efter mitt 6:e IVF-försök. Jag har ett missfall i bagaget (efter försök nummer 4) och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Är vi fler som vi följas åt?

Kram Kakan

• Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015
  • Kingston
    Josefinehej skrev 2015-03-09 10:57:02 följande:
    jag känner inget heller så vi är flera :) Lite trött bara. Och min sambo säger att mina bröst ser annorlunda ut, mörkare och bröstvårtorna sticker ut mer. kanske du också har utan att ha märkt? :)

hmm ja det är alltid knepigt att veta hur man ska göra när man inte riktigt är redo att berätta än. Jag var på middag i helgen och fick avstå från vin och det känns ju lite konstigt/dumt men jag dricker nästan aldrig annars som tur är, så dem flesta är vana att jag tackar nej. Eller du menar just vin-alkohol-frågan nu? Kan du inte säga att du äter medicin och inte bör dricka alkohol? 
    Kul att ni ska hitta på något iallafall :)
    Nej jag tror inte brösten har förändrats något nämnvärt. Men inte för att jag studerar dom så noga varje dag ;)

Ja det ska verkligen bli jätteroligt att komma bort lite och bara få vara! Göra vad man vill och inga måsten...

Men jag misstänker att dom genomskådar mina vita lögner ang. alkohol. Det i kombination med att det ser ut som om jag är i typ 5:e månaden lär ju avslöja mig duktigt!

Men jag ska göra ett försök med att ljuga ihop en historia om jobbet (jobbar på ett ställe där det är väldigt hård drogpolicy och jag har dessutom sökt en ny tjänst) så får vi se om den går hem... Men annars är jag inte heller någon "stordrickare" och vin till maten har jag aldrig druckit :)

Hur ser det ut för er alla hör inne? Vet eventuella föräldrar och syskon om att ni har försökt få barn en längre tid? Vet de om "IVF-biten"? Vet de om att ni är gravida? Eller hur har ni tänkt kläcka den goda nyheten? ;)
  • Etta
    Josefinehej skrev 2015-03-09 10:57:02 följande:

jag känner inget heller så vi är flera :) Lite trött bara. Och min sambo säger att mina bröst ser annorlunda ut, mörkare och bröstvårtorna sticker ut mer. kanske du också har utan att ha märkt? :)

hmm ja det är alltid knepigt att veta hur man ska göra när man inte riktigt är redo att berätta än. Jag var på middag i helgen och fick avstå från vin och det känns ju lite konstigt/dumt men jag dricker nästan aldrig annars som tur är, så dem flesta är vana att jag tackar nej. Eller du menar just vin-alkohol-frågan nu? Kan du inte säga att du äter medicin och inte bör dricka alkohol? 

Kul att ni ska hitta på något iallafall :)

Jag känner inte heller något, har laddat ner 1177:s gravidguide o där står om v 7 att " nu känner man att man är gravid " plus massa tips hur man botar illamående. Känns inte alls bra! Längtar så till ul i nästa vecka men samtidigt nervös! Haha, min man sa också igår att mina bröst ser annorlunda ut, men jag kan inte alls se det själv ( tycker tex inte alls bröstvårtorna blivit mörkare som det ju står överallt om). Ang alkohol så har jag samma dilemma som du kingston, ska träffa tre vänner på lördag och äta middag, vi fyra träffas typ var tredje månad o går ut och äter och dricker vin, det kommer vara jättekonstigt om jag inte tar ens ett glas vin o kommer definitivt få frågan om varför inte. En av dem är en nära vän som vet att jag är gravid, de andra att vi har svårigheter att få barn, (men inte att vi gjort ivf). Har funderat på om jag kan komma lite senare o beställa i baren istället för vid bordet eller smita på toa precis vid dryckesbeställningen, men allt känns knöligt så det lutar ändå åt att jag komma berätta, fast jag tycker det är lite tidigt. Ska tilläggas att en tjejerna körde på att hon gick på penicillin när hon var gravid varpå en av de andra som är sjuksköterska förklarade att det bara är en myt att man ska avstå alkohol när man tar penicillin.. Så det känns svårt att köra på!
  • Kakan1976

Vi har berättat för de flesta som vi umgås med så jag har inte sådana problem. Jag tänker att om jag får missfall så berättar jag det också eftersom jag förmodligen kommer behöva mycket stöd. Varför berättar inte ni?

• Etta
    Kingston skrev 2015-03-09 17:44:46 följande:

Nej jag tror inte brösten har förändrats något nämnvärt. Men inte för att jag studerar dom så noga varje dag ;)

Ja det ska verkligen bli jätteroligt att komma bort lite och bara få vara! Göra vad man vill och inga måsten...

Men jag misstänker att dom genomskådar mina vita lögner ang. alkohol. Det i kombination med att det ser ut som om jag är i typ 5:e månaden lär ju avslöja mig duktigt!

Men jag ska göra ett försök med att ljuga ihop en historia om jobbet (jobbar på ett ställe där det är väldigt hård drogpolicy och jag har dessutom sökt en ny tjänst) så får vi se om den går hem... Men annars är jag inte heller någon "stordrickare" och vin till maten har jag aldrig druckit :)

Hur ser det ut för er alla hör inne? Vet eventuella föräldrar och syskon om att ni har försökt få barn en längre tid? Vet de om "IVF-biten"? Vet de om att ni är gravida? Eller hur har ni tänkt kläcka den goda nyheten? ;)

Var ju smart med jobbgrejen...

Våra föräldrar o syskon vet alla om Ivfen o att vi är gravida liksom våra närmaste vänner (typ 5-6 stycken). Ännu fler vet om att vi har svårt att få barn, jag tyckte det var så himla jobbigt med alla frågor o andras graviditeter så vi berättade för ganska många när vi försökt i två år o var som mest deppiga, upplevde det som väldigt befriande. För de som vi berättat om Ivfen för tyckte jag det var väldigt svårt att inte avslöja något då i princip alla hört av sig o frågat hur det gått.. Svårt säga " det talar jag inte om" ;)
  • Etta
    Kakan1976 skrev 2015-03-09 17:58:09 följande:

Vi har berättat för de flesta som vi umgås med så jag har inte sådana problem. Jag tänker att om jag får missfall så berättar jag det också eftersom jag förmodligen kommer behöva mycket stöd. Varför berättar inte ni?

Så tänker jag också vad gäller familj o nära vänner, men de som är lite mer avlägsna tänker jag att det istället kan bli jobbigt att behöva berätta om ev missfall för.
  • Kakan1976
    Etta skrev 2015-03-09 18:08:23 följande:
    Så tänker jag också vad gäller familj o nära vänner, men de som är lite mer avlägsna tänker jag att det istället kan bli jobbigt att behöva berätta om ev missfall för.
    Ja det är sant. Jag har ju valt vilka jag berättar för. Nu kommer vi inte behöva berätta för någon om nåt missfall iofs för det kommer att gå finfint här i lyckotråden!
  • Etta
    Kakan1976 skrev 2015-03-09 18:57:41 följande:

Ja det är sant. Jag har ju valt vilka jag berättar för. Nu kommer vi inte behöva berätta för någon om nåt missfall iofs för det kommer att gå finfint här i lyckotråden!

Det är sant förstås! :)
  • Kingston

Haha penicillin-grejen är ju en klassiker. När svägerskan drog den för mig bad jag om att få se pillerburken... Då skratta hon bara och sa "dej går bannemej inte att lura". Så den är utesluten ;)

Näst intill alla vet om att vi kämpat för att få ett barn till. Jag stod inte heller ut med alla frågor tillslut så jag sa bara som det var.

Men däremot lyckades vi ju en gång på egen hand och berättade för en massa folk. Det slutade ju sen i utomkveds och det var hemskt att dra den historien om och om igen!

Så nu vill vi absolut inte berätta ett jota förrän det känns mer säkert.

Några få (kan räknas på 1 hand) vet om ivf'en och dom vet också om resultatet...

De andra som frågar får bara höra "nej det händer inte så mkt, står i kö till ivf" och ingen har ifrågasatt eller tjatat mer om det. Så jag kör nog på den repliken lite till om jag kan ;)

Får nog smyga mig ut på stan i veckan och köpa en vidare tröja, för magen är ett faktum (jag är vanligtvis ganska smal i midjan). Allt för att behålla våran hemlighet ett par veckor till *snälla låt tiden gå fort*

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015