• isglass3

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Hej!
    Har följt er tråd sen den började men inte vågat mig på att skriva förrän nu...
    Är gravid efter FET i januari, det var vårt 4:e försök den här omgången, efter 2 minus och ett missfall. Jag är i vecka 9+1 och har BF 18 oktober om jag räknar rätt. Har 2 barn sen innan, hoppas jag får hänga med er ändå... Förra graviditeten hade jag total föreliggande moderkaka och spenderade 3 månader på sjukhus i sängläge pga av ständiga blödningar. Slutade med en väldigt dramatisk förlossning så därav min försiktighet inför den här graviditeten. Har inte mått så bra och oroat mig mer eller mindre konstant för missfall, men efter att ha sett vår lilla böna både v 7+2 och idag 9+1 så måste jag försöka vara lite mer positiv. Tyvärr har även denna grav börjat med blödningar och idag sa läkaren på undersökningen att det beror på att ena kanten av moderkakan ligger för öppningen igen så nu vet jag iaf vad det beror på även om jag blir rädd. Nästa vecka ska jag ta prover inför KUB, veckan efter det inskrivning och veckan efter det spec mvc så det är mina milstolpar just nu!

• isglass3

I vecka 6+1 var min 4 mm vilket läkaren tyckte var alldeles för litet och skulle motsvara 5+, men läkaren på kliniken tyckte det var helt normalt. Blev ändå superorolig och i vecka 7+2 var min 9,4 mm vilket skulle motsvara 7+0. Oroade mig mkt över det men igår på v 9+1 var den 22,7 mm vilket motsvarar 9+0 enl mätningen så det kändes skönt! Nu var det dessutom en liten människa med armar och ben som vevade och sparkade Det är nog jättesvårt att mäta i de tidiga veckorna och mäter de ett par mm fel så blir det ju stor skillnad i dagar.

• isglass3

Bilder är alltid kul

Verkar som att många av oss känner lite liknande med oron. Jag är glad ungefär en dag efter ul, sen lika nervös igen. Fast efter det i måndags känner jag mig faktiskt lugnare, i helgen har jag gått 10 hela veckor och 12 närmar sig ändå. Jag har varit extremt nere och maken oxå fast nu i veckan bestämde vi oss för att vi måste försöka rycka upp oss allt ser ju faktiskt bra ut! så i helgen ska vi åka till gekås och shoppa lite och så ska vi bjuda hem lite kompisar och försöka vara lite sociala igen. Jag isolerar mig lätt när jag känner mig nere, men märker ju att jag mår mkt bättre om jag inte gör det. Har ni andra berättat för folk? Eller när tänker ni berätta?

• isglass3

Jag trodde för ett par dagar sen att tröttheten och illamåendet började släppa lite, men igår var jag både grymt trött och illamående så det hänger nog med ett tag till. Går och lägger mig kl 20 på kvällarna och får gå upp på toa 2 ggr varje natt. Då börjar jag alltid tänka på en massa saker så jag har väldigt svårt att somna om. Men det jag märker skillnad på är att jag är på mkt bättre humör och det är ju positivt

• isglass3

Åh nej, Etta, lider med dig. Har själv blödningar mer eller mindre varje dag men för min del beror det på att moderkakans ena kant ligger långt ner. Men orolig är jag varenda dag... Hoppas att det finns en förklaring till dina blödningar och att det trots allt inte är nån fara utan går bra.

• isglass3

Va skönt Etta att det såg bra ut trots allt!!

Vi är just hemkomna efter en dag på Gekås. Var sjukt mkt folk idag men hittade lite av varje såklart spanade förstås in bebisavdelningen och såg några fina grejer. Köpte faktiskt ett par set med bodys och byxor, var tvungen känner på mig att även den här graviditeten kanske kommer innebära lång sjukhusvistelse så jag passar på nu när jag fortfarande har chansen men nu är jag sjuuukt trött!!

• isglass3

Jag är bara i vecka 12 men för mig minskade illamåendet och tröttheten men sen kom det tillbaka med full kraft igen. Nu kommer dock illamåendet bara ibland men jag somnar kl 20 varje kväll och tar mig knappt igenom vissa dagar min mage är helt enorm, det undgår knappast nån vad som finns därinne är täppt i näsan oxå.

Jag funderar oxå mkt på hur jag ska göra med mina studier. Pluggar till ssk och har klinisk termin med mkt VFU. Funderar på om jag borde göra ett tidigare uppehåll och gå tillbaka till mitt jobb och tryggheten med sjukpenning etc. Men vill ju samtidigt inget hellre än att vara kvar. Men att springa runt på en vårdavdelning kan vara ganska tungt och jag har ju återkommande blödningar och vill helst ta det lugnare. Svårt...har ni andra fysiskt krävande jobb?

• isglass3

Hoppas det har gått bra för er som varit på ul och kub och för er som ska! Det är nervöst...

Jag har oxå varit på ul idag och det gick bra! Är vecka 11+2 och det stämde bra med lilla bönan som var 45 mm. Har som alla gånger varit supernervös så nu känns det skönt att få andas ut lite. Hade dock kvar lite blod från den senaste blödningen från moderkakan som kommer komma ut lite då och då framöver. Beror på att den ligger lågt. Om en vecka ska jag skrivas in på spec. Mvc och även göra kub. Nervöst det med men idag ska jag vara glad

• isglass3

Grattis etta och lisodan!!!

Etta: jag hade samma i min förra graviditet och då fick jag komma till spec i v 20, dvs efter RUL. Jag tror att alla med lågt sittande moderkaka får gå på ett ul extra typ mellan v28-32 nångång. I övrigt är det nog inga särskilda besök om man inte har komplikationer. Men om man blöder ska man alltid åka in etc. För de allra flesta följer moderkakan med upp när livmodern växer, och då försvinner problemet. Så blev det inte för mig förra gången och hela graviditeten var komplicerad, inlagd från v 21 till förlossningen som blev akut i v 31. Vill inte gå in så mkt på vad som hände vid förlossningen men det är iaf anledningen till varför den här graviditeten är en högriskgrav och jag går på spec. Alltså inte enbart moderkakans läge. Hoppas du får bra info av läkaren idag! Finns mkt skräckhistorier att läsa om detta, men det bästa är nog att bara lyssna till vad läkaren säger och stänga öronen för det där andra..

• isglass3

Tror det här har varit uppe tidigare men tar upp det ändå. På tisdag ska vi göra KUB och jag känner mig lite orolig inför det. Egentligen mest för att det känns konstigt att göra det. Hur har ni andra tänkt? Vet ju att endel har gjort/ska göra och endel inte, men hur har era tankar gått? Jag tycker det är svårt det här med fosterdiagnostik. Känner mig ganska säker på att jag inte vill gå vidare med fvp eller mkp ifall det skulle "behövas" och då funderar jag lite på varför vi alls ska göra kub eg? Förhoppningsvis får vi ju låg risk och då kan man väl kanske slappna av lite men ändå? Hoppas helt enkelt att det går bra och vi inte behöver tänka mer på det...

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015