Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015
Hej!
Jag smyger in här! Jag och mannen försökte i flera år få barn, och gjorde fertilitetsutredning på Sophiahemmet i Stockholm för 4 år sedan. Lyckades tjata till mig en operation av en pytteliten polyp i livmodern, och efter ett första tappert litet enda försök själva så blev jag gravid! Jipphii! Så vi har nu en dotter på 3 och ett halvt år. Vi vill hemskt gärna ge henne syskon, och har försökt o försökt. Fått ett par missfall, och råddes av ortens gyn att söka IVF hjälp.
Blev självklart Sophiahemmet igen, där vi kände många av läkarna, plus att det ligger nära makens jobb. Själva bor vi 5 mil ifrån Stockholm.
Vårt första IVF-försök i höstas var en pärs. Ja ni vet ju alla hur det kan vara.
Jag blev VÄLDIGT trött, håg-, och orkeslös av nässprejen. Usch! Och stressad. Tokstressad. Och inte blir man ju mindre stressad av alla resor man måste få in för att ta prover. Och sju äggblåsor visade sig bara innehålla ett enda ägg. Som inte heller var toppen, men ett embryo sattes in i alla fall. Fick tokblödning.
Ja...skönt var det med jullov sen. Då upptäckte jag att jag ÄR en glad och positiv själ innerst inne. Jag blir verkligen knäpp under medicinerande!
Den 4:de januari var det dags igen. Denna gång behövde jag inte spreja lika länge (eftersom jag mått så dåligt tidigare) (bara sprutor kan jag inte få, då jag har svåra eksem och allergier som skulle kunna ställa till det). FY vad trött man blev ändå.....Jisses! Och min vackra sångröst!!! Jag kunde knappt ens prata på jobbet. Jag lät som att jag ständigt hade halsinfektion! (Då vet man vad man har att se fram emot senare i livet! )
Nåväl...någon storproducent av ägg var jag inte denna gång heller. Endast TVÅ ägg trots full sprutdos....men de var i alla fall helt ok båda två. Båda blev till embryon som sattes in. (Jag är 40 och chansen att överhuvudtaget bli gravid är inte så stor)
Jag blev MYCKET förtvivlad när jag kände att mensen var på gång och jag hade blodblandade flytningar i flera dagar. Tröståt mögelost som en tok! (Trots strikta förmaningar!!!) (Och jag är dessutom allergisk mot mögelost) Tog ett gravtest fem dagar innan testdag bara för att kunna äta mer mögelost, MYCKET förvånad var jag när extrastrecket dök upp. Svagt förstås, men FULLT synligt!
Nåväl. Hur hispig som helst har jag varit. Trots vissa tydliga gravidsymptom som onda svullna bröst och en svällande kroppshydda. För att inte tala om denna enorma HUNGER jag hade i början. Har ALDRIG ätit så mycket o ofta förut!
För ett par veckor sen dök svullen snippa och blodflytningar upp igen. Och tydligt småont varje gång innan det rann. Då bara visste jag att det var kört.
Så jag kontaktade en lokal gynekolog som kunde ta in mig på en akuttid. Jag skulle kollas ihop m maken på Sophiahemmet en vecka senare, så jag bad faktiskt bara om att få veta om det överhuvudtaget fanns något foster i mig. Jag tittade inte på skärmen och ville inte veta hur många där fanns. (ville få veta ihop med maken)
Hon sa att där pickade ett hjärta. MEN fostret var inte mätbart i längden och hjärtat pickade MYCKET långsamt.
Jag var ändå glad när jag gick därifrån. Googlade och upptäckte att hjärtan SKA slå fort. Annars orkar de inte så mycket längre. Bara att vänta på missfall då. Men ändå kul att det blivit NÅGOT tycker jag.
på Sophiahemmet förklarade jag för vår läkare att det nu redan var kört eftersom jag börjat få blodflytningar o känningar igen, plus att gynekologen berättat om det svaga hjärtat.
Men i min livmoder fanns det nu ett foster. I rätt storlek och med fullt pickande hjärta. Men där fanns också en blödning under en tom hinnsäck. Det var alltså var det andra fostret som höll på att blöda ut. Men jag ÄR i alla fall gravid!!!! Jipphiii!
Den 23 mars skall vi tillbaka igen.
Nu hoppas jag att det var rätt av mig att våga gå in i den här tråden.
Siri74 är 40 år. Bor i Roslagen. Går på Sophiahemmet Stockholm, första (egna) VUL 3 Mars. BF 25 oktober.
Symptom: Hungrig först. Jättebröst. Gråtmild och lättirriterad. Men glad i allmänhet.