• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • Natulcien
    ursula skrev 2015-01-27 22:14:08 följande:
    Är du inte orolig att du adrig får jobb eller att du blir ensam. Inget vidare CV att visa upp
    Det beror väl på vad man är ute efter...

Själv skulle jag ju inte vilja ha en arbetsgivare som tycker att det är bra att hens anställda slänger in sina 1-åringar på förskolan och låter dem vara där 50 timmar för att man hellre jobbar.
    Nej, en vettig arbetsgivare ser ju till helheten.
    Jag var själv hemma i 2 år, eftersom det passade bra då vi flyttade till en annan stad i samma veva och jag ändå skulle säga upp mig. Inga som helst problem med att få jobb omedelbart när jag bröt föräldraledigheten. Och på den arbetsplatsen är det flera långtidsföräldralediga och deltidsarbetande, vilket inte är några konstigheter. En bra arbetsgivare ser ju vilka som gör ett bra jobb "trots" att man samtidigt månar om att ha ett liv utanför jobbet.
  • ursula
    Natulcien skrev 2015-01-27 22:38:17 följande:
    Det beror väl på vad man är ute efter...

Själv skulle jag ju inte vilja ha en arbetsgivare som tycker att det är bra att hens anställda slänger in sina 1-åringar på förskolan och låter dem vara där 50 timmar för att man hellre jobbar.
    Nej, en vettig arbetsgivare ser ju till helheten.
    Jag var själv hemma i 2 år, eftersom det passade bra då vi flyttade till en annan stad i samma veva och jag ändå skulle säga upp mig. Inga som helst problem med att få jobb omedelbart när jag bröt föräldraledigheten. Och på den arbetsplatsen är det flera långtidsföräldralediga och deltidsarbetande, vilket inte är några konstigheter. En bra arbetsgivare ser ju vilka som gör ett bra jobb "trots" att man samtidigt månar om att ha ett liv utanför jobbet.
    Jo men Kia 82 kommer att vara hemma 4 år
  • Alexi

Alltså att vara föräldraledig med en 19-månaders ser jag som fullständigt naturligt, jag skulle aldrig skola in före 1,5 år. Däremot skulle jag undra när pappan ska vara hemma, för med de flesta jag känner har pappan tagit över vid det laget.

• Trubbel
    mina1 skrev 2015-01-27 20:54:17 följande:

Då kan du tänka dig hur konstiga vi framstog som var hemma till äldsta var sex år :)  (Har fyra barn). Och jag är, kors i taket, förskollärare och förskolechef ;) Jag anser att om man kan, har möjlighet och vill så mår barnet precis lika bra hemma om inte bättre :)

Nu är det många branscher där det inte alls går att skrota hemma i sex år och sedan "göra karriär" när andan faller på. Du är borta och glömd för länge sedan. Min man är forskare och där handlar det om att vara ledig högst 3-4 månader i taget. Om du är egenföretagare kanske det inte går alls. Hur man än vänder och vrider på det, är det generellt inte bra för arbetslivet och karriären att vara hemma länge med barnen. Och eftersom det nästan alltid är kvinnor som väljer att gå hemma - som redan från början ofta har en sämre lön - blir konsekvensen stor i längden.
  • Trubbel
    Natulcien skrev 2015-01-27 22:38:17 följande:
    "Hens anställda" - jag förmodar att du pratar om kvinnliga anställda? För jag har väldigt svårt att tänka mig en arbetsplats som ser snett på män för att de väljer att sätta jobbet före att vara hemma med barnen. Förekommer det ens?
  • BeanBag

Tycker inte alls det är konstigt! Jag kommer att vara hemma tills yngsta är 2 år drygt. Det känns riktigt skönt att vi tog det beslutet istället för att skola in vid drygt 1 år som tanken var först.

• amia01
    Trubbel skrev 2015-01-27 23:18:49 följande:
    Nu är det många branscher där det inte alls går att skrota hemma i sex år och sedan "göra karriär" när andan faller på. Du är borta och glömd för länge sedan. Min man är forskare och där handlar det om att vara ledig högst 3-4 månader i taget. Om du är egenföretagare kanske det inte går alls. Hur man än vänder och vrider på det, är det generellt inte bra för arbetslivet och karriären att vara hemma länge med barnen. Och eftersom det nästan alltid är kvinnor som väljer att gå hemma - som redan från början ofta har en sämre lön - blir konsekvensen stor i längden.
    Håller med om att det finns många fördelar med att hålla kontakten med arbetslivet, och att det i många yrken inte går att vara borta längre perioder.
    Men jag håller också med mina1 om att barnen har det minst lika bra hemma som på förskolan.
    Båda sakerna går hur bra som helst att lösa, om man inte låser sig vid att föräldraledighet = 100% ledig.
    Genom att jobba kvällar och helger, och kombinera med deltid och fp kan man ha barnen hemma länge, och fortsätta jobba, i vanliga "7-4" yrken, likväl som forskare eller egenföretagare. Konstigt att inte fler väljer den möjligheten tycker jag...
  • minerva123
    Trubbel skrev 2015-01-27 23:18:49 följande:

Ja, tyvärr är det så i många branscher att kompetenstappet blir för stort om man inte utför sitt arbete på flera år. Jag arbetar själv inom en bransch (vill inte outa som vad) där en frånvaro på 2-3 år eller mer skulle göra mig nästan olämplig att utföra mitt arbete. Det krävs helt enkelt en såpass kontinuerlig uppdatering av det senaste inom branschen och ett praktiskt utförande av yrket för att hålla kompetensen uppe. Min man har inte heller ett yrke där han kan vara borta flera år (produktutvecklingen går helt enkelt för snabbt inom hans område) och därmed delar vi på f-ledigheten istället (1 år var).
  • KristenTjej84

Jag tycker det är underbart! äntligen börjar folk förstå hur viktig anknytningen är mellan barn och föräldrar och börjar tänka på barnens bästa i första hand. Tror det börjar bli mer och mer vanligt bland familjer som har råd.
    Har hört om andra familjer som gör likadant. Här finns också ekonomiska tips:
    www.hemmaforaldrar.se/
    Jag är också glad över att du har råd att vara hemma så länge med ditt barn, många föräldrar tvingas skicka sina barn på dagis tidigt just pga ekonomin.
    Inget underligt alls, det är så underbart att du kan vara hemma längre. Det kommer du tjäna på! de tre första åren av ett barns liv är grundläggande på hur han eller hon kommer hantera relationer i framtiden. Det är bara att läsa psykologi. Hemligheten av Egil Linge och Dan Josefsson är en bra bok samt Hold on your kids av Gordon Neufeld. 
    Eva Rusz har fått mycket skit, men tycker hon är skitsmart. Har hört henne tala på en demonstration.

www.aftonbladet.se/debatt/article14794301.ab

• jenny99

Jag var själv hemma länge,2 år och 4 månader,jobbade helg bara då och då.Vi tog oss råd helt enkelt.Min man jobbade natt och jag tog inget fp första året.Första året åkte vi ingenstans så vi njöt bara.Levde snålare men hade alltid god mat på bordet,den biten var också prioriterad.Och få räkningar.Andra året jobbade jag jour varannan helg och ibland nån kväll och bara en helg fick jag heltid så jag behövde inte använda mycket få.Äbdå hade min man över fp så han kunde vara ledig första året i 3 månader med mig,och varje år upp till 8 års ålder på flera lov.Det var lyxigt för honom och barnen,och mig.Vi var verkligen inte rika men vi hade inget hus att betala på och bilen vi hade använde vi ibland.Och vi hade det fint,det är tid som aldrig kommer åter.Vad gjorde jag?jag umgicks med bebis,träffa vänner och släkt,laga mat,var på stan.Tiden fylldes med saker och rutiner.

Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?