• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • telly
    telly skrev 2015-01-26 12:26:21 följande:

Nä det är väl mysigt. Enda tanken är väl vad din arbetsgivare sa om att vara ledig så länge...

Upprepar ovan. Gissar att det vanliga är att det inte finns nån arbetsgivare I de flesta fall?
  • Penida
    telly skrev 2015-01-26 16:33:43 följande:
    Upprepar ovan. Gissar att det vanliga är att det inte finns nån arbetsgivare I de flesta fall?
    Varför tror du inte det gör det?
    Avskyr CIO-metoder
  • sahara1989

Jag är hemma med min dotter som är 13 månader hon kommer börja förskolan när hon är nästan 2 år. Inget konstigt tycker jag och det är ingen som har påpekat detta mer än att dom också hade velat ha den möjligheten. Jag förstår att alla inte kan det och att folk har arbeten att gå tillbaka till. Min man är efenföretagare och jag är arbetslös. Planen är att jag ska börja plugga när vår dotter börjar förskolan men nu klarar vi oss på mannens lön. 

• Hetlena

Jag hade nog mest tolkade det som nyfikenhet och/eller avundsjuka. Jag tycker du ska vara stolt över att ni får ihop det på det viset och bara le åt de som frågar. =) Jag är själv ganska frågvis (nyfiken) och hoppas det inte tolkas negativt av de som får svara på mina tusen frågor :P Men det handlar väl rätt mycket om hur jag lägger fram det också.

• Natulcien

Jag var hemma med sonen i 2 år, så nej inte konstigt alls. Det är väl inte så ovanligt?
    Ingen kommenterade och ingen gav mig blickar. Låter lite konstigt att folk reagerar så, tycker jag. Vilka är det som gör det?

• Ginny

BRA, tänker jag. Och det hade jag sagt även om det hade stått att det är pappan som är hemma med ett barn i den åldern. Vår äldsta är 2 år och 7 månader och hon går hemma eftersom jag fick barn i somras. Till hösten blir det 15-timmarsförskola för hennes del. Vi har också snålat med dagar och vissa månader har de enda pengar som kommit till mitt konto varit barnbidraget. Vissa frågar när jag ska börja jobba igen men saken är den att jag inte har ett jobb att gå tillbaka till och jag tänker inte ta ett jobb jag inte trivs med när jag istället kan vara hemma med mina barn. De är bara små en gång.

• telly
    Penida skrev 2015-01-26 17:11:28 följande:

Varför tror du inte det gör det?

För att jag tror inte det är så vanligt att kunna leva på 0:- inkomst i 12 månader för att sen kunna ta maximalt fp i 12-24 månader. Eftersom inte alla arbetsgivare skulle låta dom vara hemma utan Fp så länge...
  • Flickan och kråkan
    telly skrev 2015-01-26 22:10:09 följande:
    För att jag tror inte det är så vanligt att kunna leva på 0:- inkomst i 12 månader för att sen kunna ta maximalt fp i 12-24 månader. Eftersom inte alla arbetsgivare skulle låta dom vara hemma utan Fp så länge...
    Hur tänkte du nu? Det är inget någon arbetsgivare överhuvudtaget kan bestämma. Alla har laglig rätt att vara hemma på heltid i 1,5 år utan att ta ut FP, och i 1 år utan att ta ut någon FP och ändå behålla sin sgi. Det är ju liksom så man gör om man inte vill skola in sitt barn tidigt och/eller vill se till att barnet har vettiga dagar i förskolan när det väl börjar. man tar ut så lite man bara kan första året.
  • telly
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-27 07:19:07 följande:

Hur tänkte du nu? Det är inget någon arbetsgivare överhuvudtaget kan bestämma. Alla har laglig rätt att vara hemma på heltid i 1,5 år utan att ta ut FP, och i 1 år utan att ta ut någon FP och ändå behålla sin sgi. Det är ju liksom så man gör om man inte vill skola in sitt barn tidigt och/eller vill se till att barnet har vettiga dagar i förskolan när det väl börjar. man tar ut så lite man bara kan första året.

Ja det var ju det jag menade, att det finns regler att förhålla sig till . Fast jag har tolkat det som att det är 18 mån allt som allt, inte 1+1,5 år?!
  • telly

För rätten att vara föräldraledig efter 18 månader ska du ta ut 100% föräldrapenning 5 av veckans 7 dagar.

Det betyder att förmodligen har inte så många råd att leva på 0:- första året-18 månader och då drar jag slutsatsen att de flesta som gör detta inte har nån arbetsgivare att ta hänsyn till/anpassa sig efter utan tar Fp som de behöver fördelat under 2-3 år.

Men jag blir gärna motbevisad!!

Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?