• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • Trubbel
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-28 09:48:42 följande:
    Ja, och grupptryck på jobbet....från andra män.....är faktiskt inte mammornas fel. Alltså något helt annat. Ja, det är ofta svårare för män att bryta könsnormer och orsaken till detta är huvudsakligen andra män. 
    Det är bara att titta här i trådarna vilka som hårdast försvarar de rådande normerna. Kvinnorna gör det i precis lika hög utsträckning som männen.
  • Trubbel
    BeanBag skrev 2015-01-28 09:53:25 följande:
    Vi har haft tur som kan läsa det så här eftersom maken jobbar skift. Det är inte alla som har den turen, jobbar man "vanliga" 7-16 jobb så funkar det ju inte.
    Jag skulle kalla det "tur" om det innebar att min man förutom att vara hemma varannan vecka också tog en längre periods ledighet.
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2015-01-28 10:32:04 följande:
    Det är bara att titta här i trådarna vilka som hårdast försvarar de rådande normerna. Kvinnorna gör det i precis lika hög utsträckning som männen.
    Jag vill inte ha en individualiserad föräldraförsäkring, men jag har i min omgivning män som hade fått problem med detta, då de har tagit den största delen. Min egen bror t.ex.

Jag anser att man ska få fördela det som man själv vill och vad som passar bäst för just den familjen.

Sedan finns det en baksida, det finns de som kan hamna mycket i kläm pga infekterade relationer mellan föräldrarna.
  • domherre14

Var stark i din mammaroll, du gör så rätt. Jag tror många skulle vilja göra likadant, men alla har inte möjligheten.
    Lycka till!

• Flickan och kråkan
    Trubbel skrev 2015-01-28 10:32:04 följande:
    Ja, kvinnor gör det absolut också men det är tveklöst så idag att det är mycket svårare för pojkar och män att bryta könsnormerna och just DET är ett problem som huvudsakligen männen står för. Kvinnor bidrar, men den huvudsakliga orsaken till just detta är männen själva.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 10:30:39 följande:

Nej, det är klart att han ser en del av barnens uppväxt, men det är ju knappast att jämställa med att vara föräldraledig, eller hur? Varken i tid eller kvalitet mätt. Det är att vara assisterande förälder, snarare.

Varför det? Vi är två föräldrar med lika stort ansvar för våra barn varken jag eller barnen eller jag och min man sitter ihop så jag tillbringar inte all min tid med dem och har absolut inget "huvudansvar" för nåt av barnen.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 10:30:39 följande:

Nej, det är klart att han ser en del av barnens uppväxt, men det är ju knappast att jämställa med att vara föräldraledig, eller hur? Varken i tid eller kvalitet mätt. Det är att vara assisterande förälder, snarare.

Hur än det vara sämre kvalitet för ett barn att vara hemma med båda sina föräldrar större delen av tiden i två år än att bara ha en förälder hemma?
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 10:35:07 följande:

Jag skulle kalla det "tur" om det innebar att min man förutom att vara hemma varannan vecka också tog en längre periods ledighet.

Näj jag tycker vi har tur som har det så här. När andra barnet var liten jobbade vi båda dagttid fem dagar i veckan och var hemma 7 månader var. Vi fick mycket mindre tid med honom än med sista barnet.
  • ursula

Det är inte staten som betalar pensionen utan vad du och arbetsgivaren betalar in . Det gamla systemet var ohållbart . det kom in för lite pengar.
    Garantipension utbetalas av stadsbudgeten samt 93 % av hyreskostnaden i bostadsbidrag upp till en hyra av 5000 kr

• ursula
    ursula skrev 2015-01-28 11:48:42 följande:
    Det är inte staten som betalar pensionen utan vad du och arbetsgivaren betalar in . Det gamla systemet var ohållbart . det kom in för lite pengar.
    Garantipension utbetalas av stadsbudgeten samt 93 % av hyreskostnaden i bostadsbidrag upp till en hyra av 5000 kr
    Svar till inlägg 112
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?