• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • ROFL

Det är väldigt bra upplägget med bonus på FK. 

Vi delar lika, lika många månader hemma var och därmed får vi ut extra ersättning som jämställdhetsbonus. Bra morot för de som inte kan besluta sig för detta upplägget av andra anledningar. 

• liizz83

Jag tycker du gör helt rätt!!

Jag skulle oxå vilja kunna vara hemma så länge med barnen.

Kommer kunna vara det med dottern då vi nu väntar nästa i sommar men med yngsta blir det nog svårt att vara hemma lika länge

• Trubbel
    BeanBag skrev 2015-01-28 11:27:24 följande:
    Hur än det vara sämre kvalitet för ett barn att vara hemma med båda sina föräldrar större delen av tiden i två år än att bara ha en förälder hemma?
    Inte för barnet enkom, jag tänker på relationen barnet - pappan. Det är stor skillnad på att vara två som passar ett barn - där mamman by default ofta tar det största ansvaret eftersom hon kanske ammar och är hemma övriga tiden - än att vara ensam ansvarig. Det var någon som citerade Eva Rusz tidigare och det är en av hennes käpphästar, just att det är viktigt att pappan (i det här fallet) är ensam med ansvaret. Det ger en bättre grund för framtiden.
  • Trubbel
    BeanBag skrev 2015-01-28 11:30:20 följande:
    Näj jag tycker vi har tur som har det så här. När andra barnet var liten jobbade vi båda dagttid fem dagar i veckan och var hemma 7 månader var. Vi fick mycket mindre tid med honom än med sista barnet.
    Jag förstår inte. Din man kan ju givetvis ta föräldraledighet en period även om han är ledig varannan vecka. Då får ni väl ännu mer tid tillsammans?
  • Trubbel
    BeanBag skrev 2015-01-28 11:25:57 följande:
    Varför det? Vi är två föräldrar med lika stort ansvar för våra barn varken jag eller barnen eller jag och min man sitter ihop så jag tillbringar inte all min tid med dem och har absolut inget "huvudansvar" för nåt av barnen.
    Det är väl jättebra i så fall! Men jag skulle säga att det tillhör ovanligheten. Det är vanligen kvinnan/mamman som tar huvudansvaret, även när pappan är hemma.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 12:21:07 följande:

Jag förstår inte. Din man kan ju givetvis ta föräldraledighet en period även om han är ledig varannan vecka. Då får ni väl ännu mer tid tillsammans?

Ja men då jobbar ju jag och är borta från hemmet ca 6.30-17 fem dagar i veckan varje vecka =mycket mindre tid tillsammans.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 12:19:47 följande:

Inte för barnet enkom, jag tänker på relationen barnet - pappan. Det är stor skillnad på att vara två som passar ett barn - där mamman by default ofta tar det största ansvaret eftersom hon kanske ammar och är hemma övriga tiden - än att vara ensam ansvarig. Det var någon som citerade Eva Rusz tidigare och det är en av hennes käpphästar, just att det är viktigt att pappan (i det här fallet) är ensam med ansvaret. Det ger en bättre grund för framtiden.

Nu har jag inte ammat något av våra barn så då är det kanske lättare att dela på ansvaret.
  • Dr Mupp

Är väl inget konstigt. De flesta barn är ju iaf 1,5 år innan de börjar dagis.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tjanna

Jag är också föräldraledig med mitt barn på snart 20 månader och vi planerar att vänta med förskola till minst 2,5 år. Alla gör vad man anser är bäst för just sin familj, utifrån sina förutsättningar, så strunta i vad andra säger och tycker.

• Penida
    ROFL skrev 2015-01-28 10:01:36 följande:
    Självklart.
    Att kräva det?
    ROFL skrev 2015-01-28 10:01:36 följande:
    Vi har valt att köra hälften var, även om det kan vara ekonomiskt kärvt av att han är hemma och jag har tillfälliga arbeten. 

Men allt kan inte mätas i pengar, det är viktigare att båda får uppleva det och förstå varandras situationer. Ska vi ha fler barn så är detta givetvis modellen vi får fortsätta med. Oavsett om jag skulle vara arbetslös eller ej. Eller han för den delen.

Vi har tänkt likadant delvis men vårt beslut har främst handlat om vad vi tror är bäst för barnen, vi tror helt enkelt att mycket och sammanhängde ledighet (tid) med båda föräldrarna är bra för barnets anknytning till sina föräldrar, ger en bättre grund för en djup relation till båda och vi ser båda föräldrarna som likvärdiga. Med det är det självklart att båda tar ett break från det andra för att tillbringa tid med barnen.
    Det finns alltid undantag men vanligtvis tillbringar den som är hemma med barn mer tid med barnen än den som arbetar. Vi ska mycket lyckliga som har denna fina möjlighet i vårt land, tråkigt att så många fäder väljer att inte nyttja den någon längre tid kan jag tycka där det finns möjlighet och ska handla om prioriteringar.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?