• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • amia01
    Trubbel skrev 2015-01-28 22:46:02 följande:
    Vår familj har sparat 200 dagar med det äldsta barnet för att ev. flytta utomlands en period, förlänga semestrarna, kunna ta längre jullov, osv. Det gjordes möjligt genom att jag jobbade under min del av föräldraledigheten (min man tog ut komp). Det känns roligt att kunna spendera en del av dagarna på aktiviteter som barnen kommer att minnas senare i livet.
    Håller med, och har gjort samma sak.
    Tyvärr märker jag att kollegornas avundsjuka bara blir värre med åren. Att vara föräldraledig ett par månader med en 6-åring är av någon anledning inte lika accepterat som att vara hemma med en nyfödd.
    Var också en massa skitsnack och kommentarer när jag kom tillbaks till jobbet redan när barnen var två månader gamla, många som inte förstod att man som mamma kunde jobba, fast man hade små barn hemma...
    Men - jag är jättenöjd med vårt upplägg, ledigheten ger så mycket mer med större barn!
  • Limaliie

Tänker inget särskilt mer än att vi kommer också vara hemma då. 2 år tänkte vi känns lagom för oss.

• Flickan och kråkan

Vår familj har sparat 200 dagar med det äldsta barnet för att ev. flytta utomlands en period, förlänga semestrarna, kunna ta längre jullov, osv. Det gjordes möjligt genom att jag jobbade under min del av föräldraledigheten (min man tog ut komp). Det känns roligt att kunna spendera en del av dagarna på aktiviteter som barnen kommer att minnas senare i livet.

Det ena utesluter ju inte det andra. Det är ju bara tills de är 8 man får utnyttja FP. Äldsta t.ex var hemma tills han var 3 år. Mellan till 2,5. Båda har under sin förskoletid gått 15-20 timmar (25 en kortare period/termin). Idag är äldsta 7 och går i ettan. Skoldag på drygt 4,5 timme. Mellan går 15-timmars sista året innan förskoleklass. Eftersom yngsta troligtvis blir hemma tills han är 3 så blir det inget fritids för de äldsta närmaste 1,5 året. Nästa månad kommer vi att ta ut de första dagarna för yngsta som är 19 månader. Har använt storebrödernas dagar sedan yngsta var 1 år. När yngsta börjar förskola har vi 100-150 fp-dagar kvar och vi kommer båda att arbeta deltid. Jag är lärare så ledig sommar, jul och påsk. De flesta som prioriterar tid med barnen gör det När de är 2, 6 och 10. Men ju äldre de blir desto längre skoldagar och då har de ju ingen glädje av en förälder som går hemma. Jag har en manlig kollega som slutade jobba deltid förra året. Yngsta barnet 12 och han kände att behovet från barnens sida inte längre fanns på samma sätt. De pös iväg till kompisar eller annat på egen hand. Sedan har olika familjer olika lösningar beroende på hur ens arbete ser ut. Men som sagt, det ena utesluter inte det andra.
  • lantlivet

Bravo tänker jag. Önskar att vi kunde ha råd att va hemma så länge med vårt kommande barn.

• Natulcien
    Trubbel skrev 2015-01-28 22:42:02 följande:
    Jag tänker på de nostalgiska kommentarerna om att barnen bara är små en gång, man vill inte missa när de växer upp, osv. Jag kan ju som förälder ha mer ut av att spendera en del av föräldradagarna med mina barn när de är lite äldre.

Anknytningen är ju en helt annan sak! För ingen talar väl om att lämna sina bebisar vind för våg och stänga in sig på kontoret under det första levnadsåret?
    Det var just det jag undrade...vad du egentligen menade. Men ingen som hävdar att "barnen är bara små en gång i livet" talar ju heller om att lämna barnen vind för våg när de är större heller. Jag skulle snarare gissa att de som säger så ägnar barnen mycket tid hela livet, medan de som sätter sina små 1-åringar på förskola med långa dagar kanske fortsätter i samma spår även senare.
  • Natulcien
    Visst. Jättebra. Vi var hemma länge och sparade dagar (185 st), för att spendera tid med sonen även framöver. Dessutom har vi båda valt att arbeta deltid.
    Men f-dagarna kan du ju bara spara tills barnet är 8 år. Hur gör ni sen?
  • Natulcien
    ylva12 skrev 2015-01-28 22:52:37 följande:

Jag skulle tro att de föräldrar som prioriterar att spendera så mycket tid som möjligt med barnen när de är små även är de som prioriterar tid med sina barn även i äldre åldrar.

Håller med. Det är min erfarenhet också.
  • Natulcien
    amia01 skrev 2015-01-28 23:15:41 följande:
    Håller med, och har gjort samma sak.
    Tyvärr märker jag att kollegornas avundsjuka bara blir värre med åren. Att vara föräldraledig ett par månader med en 6-åring är av någon anledning inte lika accepterat som att vara hemma med en nyfödd.
    Var också en massa skitsnack och kommentarer när jag kom tillbaks till jobbet redan när barnen var två månader gamla, många som inte förstod att man som mamma kunde jobba, fast man hade små barn hemma...
    Men - jag är jättenöjd med vårt upplägg, ledigheten ger så mycket mer med större barn!
    Jättebra att kunna göra så. Varför reagerar folk negativt på det!?

Sen är det klart att det kanske ger föräldern mer att vara hemma med sin 7-åring än med sin 1-åring. Fast barnets behov är ju större som 0-2-åring.
    Jag har lite svårt att förstå resonemanget med att "det är roligare" att spara föräldraledigheten till sköna semestrar med större barn, när ett litet barn har ett så stort behov av en ledig förälder? Nu menar jag inte att just ni gjorde så, men att välja att låta en 1-åring börja förskola för att man ska spara dagar och kunna ha längre somrar när barnet är äldre, det tycker jag inte riktigt är schysst mot barnet.
  • Trubbel
    Natulcien skrev 2015-01-29 18:30:41 följande:
    Visst. Jättebra. Vi var hemma länge och sparade dagar (185 st), för att spendera tid med sonen även framöver. Dessutom har vi båda valt att arbeta deltid.
    Men f-dagarna kan du ju bara spara tills barnet är 8 år. Hur gör ni sen?
    i 12 år. Jag har ju ett barn som är fött i år. Men det spelar ingen roll. När den dagen kommer är jag kanske frilans i stället för fast anställd. Hur som helst kommer min situation att se helt annorlunda ut, den utveckligen gäller för alla i bransch.
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?