• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • telly
    amia01 skrev 2015-01-27 11:26:10 följande:

Nej, arbetsgivaren kan inte kräva att man tar ut fp på heltid. Bara att du förvarnar i tid hur du tänker ta ut fp. 

Arbetsgivaren ska inte förvänta sig något annat än det du meddelar i god tid. Ser inga problem på någon arbetsplats att fördela fp över längre tid, bara man gör upplägget i god tid och är beredd att anpassa sig - både arbetsgivare och anställd.

Jo. Se Ursulas svar ovan. Du har har inte rätt att bara vara ledig från arbetet hur du vill.
  • amia01
    telly skrev 2015-01-27 13:05:06 följande:
    Jo. Se Ursulas svar ovan. Du har har inte rätt att bara vara ledig från arbetet hur du vill.
    Nej, men man har rätt att vara hemma utan fp i 18 månader och sedan ta ut fp fyra dagar /vecka tills barnet fyller 8 år, så långt fp räcker.
    Ingen arbetsgivare kan säga något om man vill jobba deltid eller ta ut all fp när barnet blir äldre, i gamla systemet kunde man spara alla dagar fram tills barnet fyller 8 år.
    Förutom mina avundsjuka kollegor får jag också massor av kommentarer från vänner och bekanta som inte förstår hur jag kan vara ledig så mycket. När jag förklarar för dom att det beror på att jag sparat fp är det väldigt många som inte har tänkt på att det var möjligt. Synd tycker jag, eftersom det är väldigt givande för vår familj att ha möjlighet att göra saker tillsammans även med våra äldre barn. Har ett barn på 10 år och ett på 6 år, och nu jag tar ut fp för totalt 15 veckor varje år. Inte på heltid, utan med ledigheter vid några lov, och kortar mina dagar när det passar.
  • amia01
    Lavish skrev 2015-01-27 12:03:27 följande:

Det är inte alls konstigt att vilja ha barnet hemma så länge. Däremot tycker jag det är tråkigt när mamman tar hela ledigheten. Men det hade jag ju inte sett på er att det är så ni gjort så hade inte tittat konstigt. Däremot hade jag undrat lite om jag fått veta att du tagit hela den långa föräldraledigheten, sånt tycker jag är synd. 

Ledighet och föräldrapenning är olika saker. Hos oss är det jag som mamma som tagit hela föräldraledigheten, men min man har ett jobb där han kunnat anpassa sina arbetstider istället och ändå vara hemma mycket med barnen. Jag började jobba deltid redan när barnen var ett par månader, och har sparat fp så att jag kan ta ledigt nu när de är större istället. Kan inte se att vår jämställdhet skulle blivit lidande av det, bara att våra barn haft möjligheten att få mycket tid med sina föräldrar. 
  • Lavish
    amia01 skrev 2015-01-27 13:19:31 följande:
    Ledighet och föräldrapenning är olika saker. Hos oss är det jag som mamma som tagit hela föräldraledigheten, men min man har ett jobb där han kunnat anpassa sina arbetstider istället och ändå vara hemma mycket med barnen. Jag började jobba deltid redan när barnen var ett par månader, och har sparat fp så att jag kan ta ledigt nu när de är större istället. Kan inte se att vår jämställdhet skulle blivit lidande av det, bara att våra barn haft möjligheten att få mycket tid med sina föräldrar. 
    Ja? Jag har inga som helst problem med att man tar ut FÖRÄLDRAPENNINGEN ojämställt. Att man däremot är helt ojämställda när det kommer till ledigheten så att pappan aldrig ens tar sina barn själv någon period tycker jag är tråkigt. Så har jag också uppfattat det TS beskriver.

Jag är själv väldigt ojämställd när det kommer till föräldrapenninguttag eftersom jag inte tar ut någon när jag är hemma, medan pappan tar nästan fullt när han är hemma. Orsaken till att vi gör så är att vi kan leva på pappans lön men inte på min, därför kan jag skita i att ta ut dagar när jag är föräldraledig så att vi kan spara dem till senare. 
  • tobbe01
    Funderaren 01 skrev 2015-01-26 12:17:37 följande:

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Stäng ner ditt FB-konto och fråga inte kreti och pleti på olika nätforum så får du det lugnt och fint. Innan datorn så levde var och en sitt eget liv och man blev inte ifrågasatt från alla håll och kanter.
  • Trubbel

Nej. Det konstiga är när mamman försvarar sin rätt att vara hemma med barnen i två år och sedan undrar varför arbetsgivaren inte tycker att hon är direkt toppen.
  • ssa123

Jag kommer vara hemma 19 månader och större delen av mina vänner med jämngamla barn också.

Skulle gärna vart hemma längre men har inte råd.

Såg att någon skrev att det var slött. Det enda jag svarar på det är att jag gått in och jobba strödagar ibland. För att vila upp mig!

• Trubbel
    sasso78 skrev 2015-01-27 11:14:45 följande:

De som tycker det är konstigt och fel är nog bara avundsjuka.

Jag träffade en mamma häromdagen som verkligen skröt om hur hon hade varit hemma med sina barn i fem år.

"Vad tycker din arbetsgivare om det?" undrade jag.

"Han tycker att det är jättebra, för det är min man!" svarar hon. Och jag bara tänker - vilken blåst kvinna!

• Morkullan

Jag blir glad av att höra om familjer som prioriterar barnen före karriären när barnen är små. Tidigast någonstans runt två år tror jag att barnen själva kan få ut något av förskolevistelsen men innan dess är det knappast i barnens eget intresse, även om många ettåringar också trivs bra på förskolan.

Mitt barn var 20 månader när vi började skola in för 15 h i veckan och det kändes ok. Att lämna längre dagar än så vid så låg ålder hade inte känts bra.  

• Dazzel

Var tvungen att börja jobba när vår dotter var 7 månader så jag tänker - vad lyxigt! Njut! Skit i vad andra tycker. Spelar nog ingen roll hur man lever sitt liv, det finns alltid någon som kritiserar och ifrågasätter så skit i energitjuvarna, var stolt och NJUT!

Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax.
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?