• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • Maddi

Min hinner bli 2.5 år innan han börjar. Det är fint att flera inte väljer att sätta 1 åringar i förskola. Det är nog mycket avundsjuka. 

• tuntemattomana

folk ska alltid ifrågasätta allt suck... det är väl toppen att du är hemma om hela familjen är nöjd, grattis :)

• Smulan 89

Jag tänker inget speciellt. Skolande in min son när han var 3 år, 15 tim/v. Hans lillebror skolades in 15 tim/v när han var drygt 2 år. Jag väntar nu nr 3, så blir hemma några år till innan jag ska börja jobba. Är hemmafru så har inget jobb som väntar på mig.

• Zuzanne

Ingen konstigt. Vi är hemma med vår 16-månaders. Jag pluggar 50% och när jag har obligatorisk närvaro är pappan hemma.

• Sagolina

Jag är nu hemma med vår 19månaders. Vilken dag som helst kommer lillebror/-syster , så då blir vi hemma alla tre. Min och mannens plan är att en av oss (närmaste året jag) är hemma tills yngre är 2,5år.

Visst har några frågat om sonen ska börja i dagis, men de flesta säger bara hur fint det är att vi kan vara hemma med barnen.

I min bekantskapskrets har jag både en som sonen började dagis vid 9mån (föräldraledigheten tar slut då i Finland) och en som har haft barnen hemma till 3år och sen korta dagar. Anser att alla ska göra så som det passar familjens situation.

• Flickan och kråkan
    Funderaren 01 skrev 2015-01-26 12:23:56 följande:

Skönt att se fler som är hemma "länge"
    Har inte du fått kommentarer från omgivningen? Har du hunnit jobba något mellan barnen?

Inte särskilt mycket kommentarer. Fast jag bryr mig faktiskt inte särskilt vad andra tycker om det. Har fått både positiva och undrande (negativa) frågor, men de positiva kommer ju huvudsakligen från människor som jobbar med barn - i vård, barnomsorg och skola. Jobbade i två år mellan tvåan och trean. Jag är lärare och mer eller mindre alla kollegor skolar in "sent" och jobbar deltid så länge de har småbarn hemma - kvinnliga som manliga kollegor - så nej, har inte känts konstigt. Är absolut positiv till förskola, men jag tycker att det är en plats för barn som är lite äldre och i rimliga doser tidsmässigt. Ja, så tänker jag . Livet går fort. Jag tror inte att jag kommer att närma mig slutet av mitt liv och ångra att jag inte jobbat mer istället för att ha varit med barnen......kommer ändå att ha jobbat mer än mycket .
  • Miew

Jag har haft mina hemma tills de är 6 och börjat förskolan. Fått en del kommentarer men jag jobbar hemifrån och de kan vara med så det går bra att ha dem hemma.

Jag tycker det är toppen att ha den förmånen att de kan vara hemma med mig

• lövet2

För mig är det en självklar sak att vara hemma med så små barn om det är ekonomiskt möjligt. Jag tycker synd om dem som måste börja jobba tidigare ...

• MammAmma

Nej inte alls konstigt. För barnet är det bara bra tror jag. Önskar att jag också hade haft möjligheten att vara föräldraledig längre så förskolestarten kunnat skjutas upp till efter 2 år.

• Penida

Vem är det som kommenterar, människor som står er nära eller ytliga bekanta eller okända? Du skriver att du får blickar dessutom, låter märkligt. Det är ju verkligen inget konstigt eller underligt eller särskilt ovanligt (inbillar jag mig) att ha ett barn hemma i 2 år.
    Jag kan inte minnas att vi fick några kommentarer mer än att vissa tyckte vi borde sätta vår då 18-månaders på förskola när hon fick syskon för hennes skull och vår, var människor som själva hade små syskon på förskola som sa detta..

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?