• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • aysn

Jag är hemma med en snart 6-åring och hans två yngre syskon och visst får vi många kommentarer Men vi förstår att det beror på den starka dagisnormen i Sverige samt känslan som dagispolitiken "lyckats" förmedla, att dagis är så mycket bättre än hemmet och absolut livsnödvändigt. Dock är vi väldigt säkra och trygga i vårt beslut, så vi tar inte åt oss.

• Penida
    telly skrev 2015-01-26 22:10:09 följande:
    För att jag tror inte det är så vanligt att kunna leva på 0:- inkomst i 12 månader för att sen kunna ta maximalt fp i 12-24 månader. Eftersom inte alla arbetsgivare skulle låta dom vara hemma utan Fp så länge...
    Jag vet inte hur vanligt det är men det bör ju vara enkelt att kolla upp hur stor del som ej tar ut fp första året? Arbetsgivaren har dock inget att säga till om där.
    Sedan behöver man ju inte, som de flesta verkar ha gjort i tråden, ta all eller den mesta av hemmatiden själv. Man kan dela med barnets andra förälder och på så sätt inte vara borta från arbetslivet eller stå utan sysselsättning i flera år.
    Avskyr CIO-metoder
  • fluu

Öm... jag tycker ingenting. Det är vanligt och jag har då aldrig stött på någon som skulle höja på ögonbrynen åt något sådant.
    Btw så kan jag lova att det i vilket fall som inte handlar om avusundsjuka.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan
    telly skrev 2015-01-27 07:36:27 följande:

För rätten att vara föräldraledig efter 18 månader ska du ta ut 100% föräldrapenning 5 av veckans 7 dagar.

Det betyder att förmodligen har inte så många råd att leva på 0:- första året-18 månader och då drar jag slutsatsen att de flesta som gör detta inte har nån arbetsgivare att ta hänsyn till/anpassa sig efter utan tar Fp som de behöver fördelat under 2-3 år.

Men jag blir gärna motbevisad!!

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Många väljer att inte göra så av olika anledningar men givetvis inget jättebesvär rent ekonomiskt om man är två och planerar lite och har fasta anställningar, inarbetad sgi innan barnet föds så att man har hyfsat FP etc. Vi är inte högavlönade någon av oss - har hus med lån i storstadsområde, tre barn - och klarar utan att leva på svältgränsen på något vis att vara hemma första året utan att ta ut föräldrapenning. Sedan tar vi givetvis ut 5 dagar/veckan efter det för att behålla sgi. Det handlar om prioriteringar, inget annat. 
  • minerva123

Nej, inget konstigt alls i mina ögon. Vår son kommer att vara två år när han börjar på förskola och vi har inte fått några konstiga kommentarer om det (bara positiva reaktioner särskilt från den lite äldre generationen 50+). Däremot skulle jag inte vilja vara hemma 2 år i sträck själv utan vi har delat upp det ett år var med pappan. Jag tror det är viktigt att båda föräldrarna turvis tar helhetsansvaret för barnen under en längre period, både med tanke på relationen till barnen men också ur ekonomisk synvinkel på sikt.

• amia01
    telly skrev 2015-01-27 07:36:27 följande:

För rätten att vara föräldraledig efter 18 månader ska du ta ut 100% föräldrapenning 5 av veckans 7 dagar.

Det betyder att förmodligen har inte så många råd att leva på 0:- första året-18 månader och då drar jag slutsatsen att de flesta som gör detta inte har nån arbetsgivare att ta hänsyn till/anpassa sig efter utan tar Fp som de behöver fördelat under 2-3 år.

Men jag blir gärna motbevisad!!

Nej.
    För barn under 18 månader har du rätt att vara hemma på heltid, utan att ta ut någon fp.
    För barn över 18 månader har man rätt att vara hemma 25%, utan att ta ut fp.
    Läs på försäkringskassans hemsida om du undrar.
    Fp behöver man bara ta ut för den lediga tiden om man behöver en inkomst, eller om man vill behålla sin SGI.
    Vi valde att spara så många dagar som möjligt av fp för att kunna ta ut ledighet när barnen blev större. Jobbade båda deltid första åren, och klarade av ekonomin utan att ta ut fp. Vet att det inte funkar att göra som vi gjort med de nya reglerna för fp, men ledighetsreglerna är fortfarande inte ändrade.

Har däremot märkt samma sak som TS, med många sura kommentarer och avundsjuka nu när jag ska ta ut min fp.
    Har inga problem med min arbetsgivare, eftersom vi kom överens om det här upplägget från början, och det passar mitt arbete, men mina kollegor verkar ha svårt att förstå varför man ska vara hemma med en 6-åring??
    Vet att dom inte har med det att göra egentligen, men tråkigt att dom inte kan se att det är mitt val, och att jag fått offra andra saker. Ingen som höjer på ögonbrynen när någon ska vara föräldraledig 6 månader på heltid med barn under 1-år, men när jag är borta på halvtid med mina stora barn, så blir det ett himla liv....
  • telly

Alltså jag förstår hur reglerna funkar Jag var bara så förvånad över att hemmamammor som är hemma på heltid i 2 år och mer också har en anställning För man får lätt intrycket här på familjeliv.se att de flesta som mest är hemma 1,5 år. Och att arbetsgivaren förväntar sig att man är tillbaka då också. Just för att man inte kan använda Fp som man vill.

Själv kommer jag och sambon dela på ledigheten upp till barnets 2-årsdag, men längre än så känns omöjligt eftersom dagarna inte räcker att ta ut på heltid då, vilket arbetsgivaren kan kräva.

• sasso78

Det är väl helt underbart om man kan vara hemma så länge. Ser inget fel det. De som tycker det är konstigt och fel är nog bara avundsjuka.

• Gathenhielm

Nitton månader känns jävligt slött, måste jag säga.

Reasons... we all have them, at times.
  • amia01
    telly skrev 2015-01-27 11:12:10 följande:

Alltså jag förstår hur reglerna funkar Jag var bara så förvånad över att hemmamammor som är hemma på heltid i 2 år och mer också har en anställning För man får lätt intrycket här på familjeliv.se att de flesta som mest är hemma 1,5 år. Och att arbetsgivaren förväntar sig att man är tillbaka då också. Just för att man inte kan använda Fp som man vill.

Själv kommer jag och sambon dela på ledigheten upp till barnets 2-årsdag, men längre än så känns omöjligt eftersom dagarna inte räcker att ta ut på heltid då, vilket arbetsgivaren kan kräva.

Nej, arbetsgivaren kan inte kräva att man tar ut fp på heltid. Bara att du förvarnar i tid hur du tänker ta ut fp. 
    Arbetsgivaren ska inte förvänta sig något annat än det du meddelar i god tid. Ser inga problem på någon arbetsplats att fördela fp över längre tid, bara man gör upplägget i god tid och är beredd att anpassa sig - både arbetsgivare och anställd.
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?