• Funderaren 01

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.

Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.

Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..

Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?

• Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • ROFL

Att vara föräldraledig är det tuffaste jobb som finns. 

• Ramborg Persdotter

Ärligt talat så tänker jag nog att, hur har de råd? ...måste ha det gott ställt eller en man som tjänar jättebra. ...eller att mamma är arbetslös. 

Hur pallar man att vara hemma hela dagarna med barn utan vuxenstimulans tänker jag också.

Fast jag tänker såhär, anser jag att en familjer väljer själva hur länge barn är hemma och jag är självklart medveten om att många tycker att barn är det härligaste och bästa som finns. 

• En blå giraff

Nej jag tycker inte det är konstigt. Kan förstå om man vill vänta med förskola åt ett litet barn. Däremot skulle jag själv välja att dela mer med pappan för jag tror det är bättre än att bara en är hemma ett längre tag. Med tanke på pension, jobbmöjligheter m.m. En 20-månaders är ju fortfarande väldigt liten. Däremot kan jag inte på samma sätt förstå om man väljer att ha barnen hemma ända till skolstart.

• Jennie med ie

Fråga och ifrågasätta är ju inte riktigt samma sak. Frågor kan vara helt fria från värderingar. Och det där med blickar sitter säkert många många gånger i ens egna huvud. Hur ska ö h t andra, som ni inte känner, veta om du är föräldraledig eller bara har en ledig dag eller något annat när de ser er?

När en mamma är föräldraledig med ett såpass "gammalt" barn antar jag att det finns en förälder till i bilden och som inte tagit ut så mycket av föräldraledigheten, ofta inte ens de 60 "låsta" dagarna. Antagandet bygger på att det ofta är så, helt enkelt. Och det innebär i sin tur också ofta att den andre föräldern, i regel en man, inte haft "eget" ansvar för sitt barn i någon större utsträckning. Och det kan jag se som negativt. Att vara ledig mycket ändå och då vara hemma samtidigt som mamman är hemma är inte samma sak.

• ursula

Antar att du skämtar

ROFL skrev 2015-01-27 19:18:18 följande:
    Att vara föräldraledig är det tuffaste jobb som finns. 

• Mileos

Jag var hemma med våran första tills hon var 3½ år. Hennes lillasyster kom till 1 år och 4 månader efter så de är tätt.. Men NEJ. Det är guld värt att vara hemma länge med de små!! Önska jag kunde vara hemma längre med tredje, men han var strax över 1 år när han skolades in.

NJUT av DIN tid med ditt barn och hoppas pappan kan detsamma. SKIT i vad andra tycker, tänker och anser, för de kan inte känna det du känner , önskar och vill. 

Framtiden är vår!
  • mina1

Då kan du tänka dig hur konstiga vi framstog som var hemma till äldsta var sex år :)  (Har fyra barn). Och jag är, kors i taket, förskollärare och förskolechef ;) Jag anser att om man kan, har möjlighet och vill så mår barnet precis lika bra hemma om inte bättre :)

Barn hinner institutionaliseras tids nog. Och man själv hinner jobba tills man tröttnar. ÄVEN om man "offrar" några år på sina barn. Eftersom jag var hemma mest såg vi till att pensionsspara lite extra åt mig så att inte jag skulle bli så lidande i slutändan, ekonomiskt.

Men alla gör vad de vill. Och återigen, ingen måste skaffa barn om man inte vill. Vill man vara hemma med sina små så var det utan att alla viktigpettrar skall få lägga sig i!!

• Sommarlöv

Jag tänker, vad lyxigt, men hoppas att även pappan fått vara ledig med barnet, för deras relations skull,

• Kia82

Vår stora har gått 15h/v sen han var 16 månader, han är idag 2 år och 7 månader och älskar sitt dagis.

Jag är nu mammaledig med lillasyster som är 6 månader och vill vara hemma i minst ett år till innan hon skolas in på dagis 15h/v.

Jag har insett att barnen bara är små en gång och jag vill vara hemma så länge det är möjligt. Jag inget jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten så känner ingen stress att börja arbeta men funderar ganska mycket över hur andra ser på en.

Hur tänker folk egentligen kring att man går hemma länge med det yngre syskonet när det äldre fick börja tidigare? Jag har inte jobbat någonting alls emellan barnen.

Jaja, bara en sak som jag har funderat lite på...

• ursula
    Kia82 skrev 2015-01-27 21:57:52 följande:
    Vår stora har gått 15h/v sen han var 16 månader, han är idag 2 år och 7 månader och älskar sitt dagis.
    Jag är nu mammaledig med lillasyster som är 6 månader och vill vara hemma i minst ett år till innan hon skolas in på dagis 15h/v.
    Jag har insett att barnen bara är små en gång och jag vill vara hemma så länge det är möjligt. Jag inget jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten så känner ingen stress att börja arbeta men funderar ganska mycket över hur andra ser på en.
    Hur tänker folk egentligen kring att man går hemma länge med det yngre syskonet när det äldre fick börja tidigare? Jag har inte jobbat någonting alls emellan barnen.
    Jaja, bara en sak som jag har funderat lite på...
    Är du inte orolig att du adrig får jobb eller att du blir ensam. Inget vidare CV att visa upp
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?