• ursula

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Hur länge får jag vara föräldraledig?
    Du kan vara helt ledig till dess barnet är 18 månader. Om du har dagar med föräldrapenning kvar efter dessa 18 månader har du rätt till ledighet de dagar du tar ut föräldrapenning

• ursula
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-27 12:20:25 följande:
    Om man bara pratar ledig på heltid, ja. Man har ju rätt till 25% nedsättning i tjänst efter 1,5 år även utan FP.
    Javisst du kan vara ledig en dag i veckan
  • ursula

Antar att du skämtar

ROFL skrev 2015-01-27 19:18:18 följande:
    Att vara föräldraledig är det tuffaste jobb som finns. 

• ursula
    Kia82 skrev 2015-01-27 21:57:52 följande:
    Vår stora har gått 15h/v sen han var 16 månader, han är idag 2 år och 7 månader och älskar sitt dagis.
    Jag är nu mammaledig med lillasyster som är 6 månader och vill vara hemma i minst ett år till innan hon skolas in på dagis 15h/v.
    Jag har insett att barnen bara är små en gång och jag vill vara hemma så länge det är möjligt. Jag inget jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten så känner ingen stress att börja arbeta men funderar ganska mycket över hur andra ser på en.
    Hur tänker folk egentligen kring att man går hemma länge med det yngre syskonet när det äldre fick börja tidigare? Jag har inte jobbat någonting alls emellan barnen.
    Jaja, bara en sak som jag har funderat lite på...
    Är du inte orolig att du adrig får jobb eller att du blir ensam. Inget vidare CV att visa upp
  • ursula
    Natulcien skrev 2015-01-27 22:38:17 följande:
    Det beror väl på vad man är ute efter...

Själv skulle jag ju inte vilja ha en arbetsgivare som tycker att det är bra att hens anställda slänger in sina 1-åringar på förskolan och låter dem vara där 50 timmar för att man hellre jobbar.
    Nej, en vettig arbetsgivare ser ju till helheten.
    Jag var själv hemma i 2 år, eftersom det passade bra då vi flyttade till en annan stad i samma veva och jag ändå skulle säga upp mig. Inga som helst problem med att få jobb omedelbart när jag bröt föräldraledigheten. Och på den arbetsplatsen är det flera långtidsföräldralediga och deltidsarbetande, vilket inte är några konstigheter. En bra arbetsgivare ser ju vilka som gör ett bra jobb "trots" att man samtidigt månar om att ha ett liv utanför jobbet.
    Jo men Kia 82 kommer att vara hemma 4 år
  • ursula

Kvinnor mitt i livet kan tycka att det mesta är ojämställt.

Den verkliga orättvisan kommer dock att drabba dem först senare i livet. I SVT:s Rapport beskriver Birgitta Ljungqvist det som "den bittra sanningen rakt i ansiktet".

Efter ett helt arbetsliv får hon 10 000 kronor i månaden. Hyran går på 6 000 kronor och resten ska hon leva på.

Som pensionärer lever kvinnor och män i helt olika ekonomiska verkligheter, konstaterar fackförbundet Kommunal i en ny stor rapport.

Kommunals kvinnor får i genomsnitt 11 500 före skatt medan förbundets män får nästan 4 000 kronor mer. Precis som undersköterskan Birgitta Ljungqvist har kvinnorna haft låglönejobb. När barnen kom stannade de hemma några år för att sedan gå tillbaka på deltid. Barnomsorgen var dåligt utbyggd så de fick pussla sig fram, men det fick gå.

– Man var evigt ung fram tills pensionen, sedan kom den bittra sanningen, konstaterar Birgitta Ljungquist.

För när barnen väl vuxit upp har många kvinnor haft svårt att hitta heltidsjobb. De har alltid tvingats stå stand-by på samhällets arbetsmarknad.

De tar hand om barnen, jobbar i vården och när föräldrarna blivit dåliga och hemtjänsten inte räcker till, då får de gå hem igen. I dag har 140 000 kvinnor gått ner i tid eller slutat sina jobb för att ta hand om sina föräldrar.

Ett ojämställt yrkes- och familjeliv har sitt pris och det är kvinnorna som får betala. Bland de kvinnor som varit med i Kommunal är sju av tio beroende av garantipension, det vill säga det grundskydd som betalas ut till dem som haft små eller inga inkomster under livet.

Många kvinnor skulle inte klara sig utan sin man. "Skulle jag vara ensam skulle det inte gå", säger en kvinna i rapporten. Kommunals ordförande Annelie Nordström konstaterar krasst att kvinnor med enbart garantipension inte har råd att skilja sig. De blir livegna på gamla dar och är de ensamma, då får de ragga på hemmet. Dagens pensionssystem kräver tvåsamhet.

Det här är ovärdigt. Samhället måste trygga även kvinnors ålderdom. Kommunal kräver rätt till heltid. Kvinnolönerna måste höjas, pensionssystemet ses över. Men viktigast av allt är att skapa ett samhälle som är jämställt från början. En rättvist delad föräldraförsäkring är grunden. Regeringen har föreslagit ännu en pappamånad, men nu ser det ut att bli bråk om förslaget.

Vänstern hotar att stoppa pappamånaden för att regeringen valde att vända sig till Folkpartiet. Och medan manliga partiledare bråkar om en futtig månad går nästa kvinnogeneration i fattigpension
  • ursula
    Letitia skrev 2015-01-28 02:44:29 följande:
    Fast det där stämmer ju inte. Har man bara garantipension (eller motsvarande "egenintjänad" pension fast på samma nivå som garantipensionen), så får man ju dessutom ett saftigt bostadstillägg som ensamstående pensionär.

Och när man blir "äldre äldre" får man hemtjänst, trygghetslarm, trygghetsringning och så småningom kanske ett vårdboende starkt subventionerat. Allt sådant går ju på hur hög inkomst man har, och det kan ALDRIG bli så i Sverige att man inte har råd med det. Invandrarkvinnor och andra som aldrig arbetat alls får äldreförsörjningsstöd plus all hjälp de kan behöva på gamla dar. (Sedan är det en annan sak att det finns för lite personal i dessa verksamheter nu.)

Om kvinnan i artikeln inte kan klara sig på detta, så beror det ju på att hon inte har lärt sig att hushålla med pengarna. För massor av människor klarar sig på det.
    Jo så är det nu men hur kommer det vara om 30 år när dagens mammor går i pension. En kvinna idag som jobbar heltid väntas få ut 40 % av sin lön när hon går i pension .Vi har ingen aning om hur bidragssystemet ser ut i framtiden .
    En pension är något man jobbar ihop själv genon  sin livstidsinkomst . undantaget garantipension som tas ur stadskassan och alla andra får betala
    För mig är det ofattbart att man kan lägga hela sin framtid i någon annans händer.
    Mycket kan hända , skilsmässa eller dödsfall
  • ursula
    BeanBag skrev 2015-01-28 07:19:29 följande:
    Just därför pensionssparar vi rätt mycket mer till mig än till min man...
    Din intjänande pension ska räcka ca 20 år., Det behövs ett intjänat pensionsbelopp på ca 4 miljoner för att få en skaplig pension
  • ursula
    FrauCasio skrev 2015-01-28 09:04:43 följande:
    Men jag förstår inte. Man kan vara helt ledig med barnet tills den är 18 månader gammal skriver ni, men hur? Jag får inte ihop detta med att man om man vill säkra sin SGI måste ta full fp 5 dagar i veckan från det att barnet är 12 månader!

Hur tänker jag fel här?
    Det jag skrev är att man inte har rätt att vara ledig efter 18 månader utan att ta FL .
    Man har rätt att gå ner till 75 % till 8 år
    Klart att en arbetsgivare kan bevija dig tjänsteledigt  men behöver inte
  • ursula

Det är inte staten som betalar pensionen utan vad du och arbetsgivaren betalar in . Det gamla systemet var ohållbart . det kom in för lite pengar.
    Garantipension utbetalas av stadsbudgeten samt 93 % av hyreskostnaden i bostadsbidrag upp till en hyra av 5000 kr

• ursula
    ursula skrev 2015-01-28 11:48:42 följande:
    Det är inte staten som betalar pensionen utan vad du och arbetsgivaren betalar in . Det gamla systemet var ohållbart . det kom in för lite pengar.
    Garantipension utbetalas av stadsbudgeten samt 93 % av hyreskostnaden i bostadsbidrag upp till en hyra av 5000 kr
    Svar till inlägg 112
  • ursula
    Natulcien skrev 2015-01-28 17:23:29 följande:
    På tal om formuleringar...
    Man är ju inte föräldraledig istället för att satsa på jobbet. Man kan göra både och. Inte samtidigt förvisso, men man kan faktiskt vara en person som arbetsgivaren ser ett sådant värde i att hen tycker att lång f-ledighet och deltid är något man kan acceptera eftersom arbetstagaren gör ett så bra jobb ändå.
    Föräldraledigheten är en kort del av livet, och arbetslivet, och den arbetsgivare som ser snett på det, den ger jag inte mycket för.
    Jo men nu för tiden är inte företagen långsiktiga utan varje kvartal räknas
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?