Inlägg från: minerva123 |Visa alla inlägg
  • minerva123

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Nej, inget konstigt alls i mina ögon. Vår son kommer att vara två år när han börjar på förskola och vi har inte fått några konstiga kommentarer om det (bara positiva reaktioner särskilt från den lite äldre generationen 50+). Däremot skulle jag inte vilja vara hemma 2 år i sträck själv utan vi har delat upp det ett år var med pappan. Jag tror det är viktigt att båda föräldrarna turvis tar helhetsansvaret för barnen under en längre period, både med tanke på relationen till barnen men också ur ekonomisk synvinkel på sikt.

• minerva123
    Trubbel skrev 2015-01-27 23:18:49 följande:

Nu är det många branscher där det inte alls går att skrota hemma i sex år och sedan "göra karriär" när andan faller på. Du är borta och glömd för länge sedan. Min man är forskare och där handlar det om att vara ledig högst 3-4 månader i taget. Om du är egenföretagare kanske det inte går alls. Hur man än vänder och vrider på det, är det generellt inte bra för arbetslivet och karriären att vara hemma länge med barnen. Och eftersom det nästan alltid är kvinnor som väljer att gå hemma - som redan från början ofta har en sämre lön - blir konsekvensen stor i längden.

Ja, tyvärr är det så i många branscher att kompetenstappet blir för stort om man inte utför sitt arbete på flera år. Jag arbetar själv inom en bransch (vill inte outa som vad) där en frånvaro på 2-3 år eller mer skulle göra mig nästan olämplig att utföra mitt arbete. Det krävs helt enkelt en såpass kontinuerlig uppdatering av det senaste inom branschen och ett praktiskt utförande av yrket för att hålla kompetensen uppe. Min man har inte heller ett yrke där han kan vara borta flera år (produktutvecklingen går helt enkelt för snabbt inom hans område) och därmed delar vi på f-ledigheten istället (1 år var).
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?