• Anonym (arg)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

För att göra en lång historia kort så fick jag och mitt X en dotter tillsammans för 6 månader sedan. Vi hade varit ihop under många år. Men för en månad sedan for hon iväg på en tjejkväll vilket resulterade till att hon hade sex med en gemensam vän åt oss. Hon erkände och jag lämnade henne direkt och sedan dess har allt varit ett helvete.

För det första är jag sjukt sviken och ledsen på grund av det som hänt men det värsta är att jag får inte träffa min dotter som jag vill. Från att ha varit pappaledig några veckor till att träffa henne några timmar i veckan. Jag erbjöd mig att ha henne från onsdag-lördag varenda vecka men hon vägrade. Hon ville jag skulle träffa henne nån gång bara, och vet du vad? Familjerätten tycker att hon har rätt!!!

Så nu har dom kommit fram till att på måndag och onsdag ska jag träffa henne två timmar per gång hos henne. Hur fan kan det ha blivit så här fel? Jag har ingen på min sida som stödjer det jag tycker. Hur fan kan hon få ha såna fördelar? Sverige ska vara jämställt, jo jävlar. Pga hennes otrohet har jag förlorat så mycket!!

• Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!
  • Anonym (Bibbie)
    Anonym (Lemon) skrev 2015-01-23 23:16:03 följande:
    Så du är alltså TS under ett anonymt nick?
    Varmt och skönt under foliehatten? Då kan jag fråga om du är drottningen70 som jag efter en googling förstått tror att hon är dagens motsvarighet till dåtidens barnavårdsnämnd. 
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 23:18:35 följande:
    Ja vi är båda arga på varandra. Jag älskar henne fortfarande och hon älskar nog mig också, mina känslor försvinner inte på en månad. Så jag är både ledsen, arg, sviken över det som hänt och hon är väl arg och ledsen över situationen också. Därför är det extremt svårt att få till ett samarbete så här tätt inpå en separation.

Just nu är det hon som styr hela umgänget och vem vet, hon kanske mår bra av det? Hon vill ge mig en hämnd för att jag lämnade henne fast det var pga hennes snedsteg. Bara spekulationer.
    Tack för ett nyanserat inlägg. Alltid lättare och trevligare att svara på :) Var det samma orsak hon angav i familjerätten eller något annat? Förstår att det inte är lätt på något vis efter en separation. Om ni skall till FR igen tycker jag dock du skall göra ett eget umgängesförslag. Så som det är nu gynnar inte någon allra minst barnet men det gör inte växelvis heller just nu med tanke på barnets ålder. Däremot 3-4 umgängen i veckan vore en lösning exempelvis 4 timmar per gång. Hade barnet gått på dagis hade man ju kunnat överlämna där men det går ju inte nu. Kanske bör ni också diskutera hur kommunikation och överlämningarna skall gå till för att slippa vara på helspänn de gångerna. Kan inte säga annat än att det är supersvårt att separera när barnet är då litet i och med att man måste ses så ofta jämfört med äldre barn. Men som sagt ha barnets bästa i sikte, ju mer täta umgängen du kan få in ju bättre för barnet och ju tidigare kan ni utöka det. Vad sa familjerätten för förslag? Kanske bör ni båda låta dem förklara neutralt på hur de tänker och resonerar kring barn och umgänge i den åldern och försöka finna en lösning utefter det (de ska representera barnets bästa, ingen av er föräldrar).
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 23:24:42 följande:
    Varmt och skönt under foliehatten? Då kan jag fråga om du är drottningen70 som jag efter en googling förstått tror att hon är dagens motsvarighet till dåtidens barnavårdsnämnd. 
    Nej jag är inte Drottningen, dock har hon rätt i det hon skriver om man skall se till barnets bästa och inte föräldrarnas (i ditt fall pappans bästa) och det som hon skriver är det som rekommenderas och som forskats fram. Det finns inget alls som stödjer växelvis för ett spädbarn möjligtvis om föräldrarna inte är väldigt goda vänner och kan ses varje dag som några vänner till mig gjorde men jag har svårt att se att se den biten i TS fall här och nu.
  • Anonym (lol)

Finns det något argument till varför du inte får ha barnet själv? För att säga att de e bäst för barnet i sin hem miljö enbart i 4 h i veckan låter lite konstigt. Inte för jag påstår att du gjort något. Men de e väldigt väldigt vanligt med smutskastning å att dem tar någons parti något som familjerätten inte får utan å följa upp. Förstår inte varför de skall vara hemma hos ditt ex

• Anonym (arg)
    Anonym (Lemon) skrev 2015-01-23 23:28:23 följande:
    Tack för ett nyanserat inlägg. Alltid lättare och trevligare att svara på :) Var det samma orsak hon angav i familjerätten eller något annat? Förstår att det inte är lätt på något vis efter en separation. Om ni skall till FR igen tycker jag dock du skall göra ett eget umgängesförslag. Så som det är nu gynnar inte någon allra minst barnet men det gör inte växelvis heller just nu med tanke på barnets ålder. Däremot 3-4 umgängen i veckan vore en lösning exempelvis 4 timmar per gång. Hade barnet gått på dagis hade man ju kunnat överlämna där men det går ju inte nu. Kanske bör ni också diskutera hur kommunikation och överlämningarna skall gå till för att slippa vara på helspänn de gångerna. Kan inte säga annat än att det är supersvårt att separera när barnet är då litet i och med att man måste ses så ofta jämfört med äldre barn. Men som sagt ha barnets bästa i sikte, ju mer täta umgängen du kan få in ju bättre för barnet och ju tidigare kan ni utöka det. Vad sa familjerätten för förslag? Kanske bör ni båda låta dem förklara neutralt på hur de tänker och resonerar kring barn och umgänge i den åldern och försöka finna en lösning utefter det (de ska representera barnets bästa, ingen av er föräldrar).
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte speciellt mycket om vad som är sagt. När jag lämnade henne sa hon att jag kommer aldrig få träffa min dotter mer, vilket var ett hot för att jag skulle stanna kvar hos henne. Jag gav förslag att jag skulle ha henne onsdag-lördag och det vägrade hon. Så hon kontaktade familjerätten och dom kom överens om att 2 tillfällen i veckan, 2 timmar vardera. Det skulle vara en bra början.

Jag är verkligen inte nöjd över det här och vill ha lika mycket umgänge som mitt X och det kommer jag kämpa för.
  • Anonym (arg)
    Anonym (lol) skrev 2015-01-23 23:32:44 följande:

Finns det något argument till varför du inte får ha barnet själv? För att säga att de e bäst för barnet i sin hem miljö enbart i 4 h i veckan låter lite konstigt. Inte för jag påstår att du gjort något. Men de e väldigt väldigt vanligt med smutskastning å att dem tar någons parti något som familjerätten inte får utan å följa upp. Förstår inte varför de skall vara hemma hos ditt ex

När jag sa att jag ville ha barnet onsdag-lördag sa familjerätten att det blir bäst att träffa barnet i hennes hemmiljö pga ålder.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 23:37:55 följande:
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte speciellt mycket om vad som är sagt. När jag lämnade henne sa hon att jag kommer aldrig få träffa min dotter mer, vilket var ett hot för att jag skulle stanna kvar hos henne. Jag gav förslag att jag skulle ha henne onsdag-lördag och det vägrade hon. Så hon kontaktade familjerätten och dom kom överens om att 2 tillfällen i veckan, 2 timmar vardera. Det skulle vara en bra början.

Jag är verkligen inte nöjd över det här och vill ha lika mycket umgänge som mitt X och det kommer jag kämpa för.
    Men stopp ett tag nu, var inte du med på familjerätten eller missuppfattade jag dig? Givetvis ska ni boka ett samarbetsamtal tillsammans och komma överens om umgänget på ett sk samarbetsamtal vilket är syftet med Familjerätten. Inte att en enskild förälder ska ringa dit och fråga "hur ska vi göra, tack för svaret nu är det skrivet i sten" utan är till gör att ni ska kunna samarbeta. De har heller inte någon beslutsrätt utan ska försöka få er att samarbeta medan de ska vara som stöd och representera barnets bästa. Något osar skumt med hennes samtal dit. Har ni inte gjort det då boka en tid fit tillsammans omgående.
  • Batmamba

Min personliga erfarenhet (som amatör) av bebisar är att de är helnöjda nära sina anknytningspersoner, må det vara i ett hotellrum, på en buss eller någon annans hem.

Men hur det än är med den saken: du har mitt stöd, TS! Fyra timmar i veckan är helt absurt!

Det är bland annat sånt här som har gjort mig till feminist. Folk blir olika behandlade baserat på kön. Annars kunde väl fr lika gärna rekommenderat att ts skulle bo med bebisen och mamman träffa henne fyra tim/v.! Föreslå dem det, ts!

Kan ni få samtalshjälp? Hoppas att den värsta ilskan lägger sig snart så att ni kan prata och hitta en lösning.

• Anonym (lol)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 23:40:36 följande:

När jag sa att jag ville ha barnet onsdag-lördag sa familjerätten att det blir bäst att träffa barnet i hennes hemmiljö pga ålder.

Tycker de låter väldigt konstigt. För vadå har du lixom aldrig varit ute med din dotter eller. Tråkigt när folk använder sina barn för att straffa den andra som ditt ex gör. Egoistisk å den som hon straffar e sin dotter. Tycker du skall gå till en advokat å kolla upp dina rättigheter.
  • Anonym (Mio)
    Batmamba skrev 2015-01-23 23:55:00 följande:

Min personliga erfarenhet (som amatör) av bebisar är att de är helnöjda nära sina anknytningspersoner, må det vara i ett hotellrum, på en buss eller någon annans hem.

Men hur det än är med den saken: du har mitt stöd, TS! Fyra timmar i veckan är helt absurt!

Det är bland annat sånt här som har gjort mig till feminist. Folk blir olika behandlade baserat på kön. Annars kunde väl fr lika gärna rekommenderat att ts skulle bo med bebisen och mamman träffa henne fyra tim/v.! Föreslå dem det, ts!

Kan ni få samtalshjälp? Hoppas att den värsta ilskan lägger sig snart så att ni kan prata och hitta en lösning.

Det är väl inget ovanligt att en pappa är borndeförälder? Vet flera pappor som är det. Vad jag förstår har TS inte varit på FR utan hans ex påstår sig ha pratat med dem. Viss skillnad.
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!