• Batmamba

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

Min personliga erfarenhet (som amatör) av bebisar är att de är helnöjda nära sina anknytningspersoner, må det vara i ett hotellrum, på en buss eller någon annans hem.

Men hur det än är med den saken: du har mitt stöd, TS! Fyra timmar i veckan är helt absurt!

Det är bland annat sånt här som har gjort mig till feminist. Folk blir olika behandlade baserat på kön. Annars kunde väl fr lika gärna rekommenderat att ts skulle bo med bebisen och mamman träffa henne fyra tim/v.! Föreslå dem det, ts!

Kan ni få samtalshjälp? Hoppas att den värsta ilskan lägger sig snart så att ni kan prata och hitta en lösning.

• Batmamba
    Anonym (orättvist) skrev 2015-01-26 16:12:20 följande:

Feminism står för jämställdhet utifrån en utgångspunkt att vi lever i ett patriarkaliskt samhälle. Feminismen har väldigt svårt att hantera situationer där en matriarkalisk struktur ställer till de för män. Därför blir det lätt fel när man hävdar att feminism står för jämställdhet. Som i det här fallet med TS.

//en kvinna

Det blir inte alls svårt för feminismen! Att vara feminist innebär att man ser en generell struktur där män generellt har mer makt än kvinnor. Det innebär även att sysslor som traditionellt utförs av kvinnor (tex ta hand om barn) har lägre status än sånt som traditionellt sköts av män.

Feminismen säger att det finns roller för män och kvinnor och att det finns en statusskillnad mellan dessa roller.

Man skulle lätt kunna tro att det enbart är den som försöker klättra i hierarkin (=kvinnor som vill göra manssaker) som blir straffad, men faktum är att det även är tvärtom. Män som bär kvinnliga attribut eller utför kvinnosysslor förlöjligas ofta. Det fnissas åt velourmän och män i kvinnokläder utsätts ofta för våld.

TS vill göra något som könsmaktsordningen inte förväntar sig av honom - han vill utföra kvinnosysslor. När han i och med sitt handlande ifrågasätter hela könsmaktsorningen utmanar han de normer som finns för hur män och kvinnor ska bete sig. Precis som feminismen motarbetar han könsrollerna och deras maktförhållande - även om det för TS givetvis handlar om hans rätt till umgänge med sitt barn.
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!