• Anonym (Nelle)

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Jag skrapades för en dryg vecka sedan i vecka 11 efter att graviditeten avstannat i vecka 6 och nu tänkte vi köra igång och försöka oss på en ny graviditet på en gång. Men denna gång känner jag mig inre lika kaxig. Oron över att det ska hända igen finns med och det skulle vara skönt att dela tankar med andra som upplevt samma på vägen.

• Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?
  • Anonym (Mal)
    Sötistilde skrev 2015-04-02 12:58:08 följande:

Var hos gyn igår, tjatade till mig en kontroll efter mf i februari- har haft Molvärk i magen sen dess. Gjorde UL och sa sa jag att jag har lite mer ont i magen än vanligt för jag tror ÄL är nu i dagarna- då hade testen gjort utslag) : då säger gubben; varför tror du det?? Och börja prata om slidsektetet.. Men jag har inga trådiga flytningar... Vill bara veta om allt är ok!? Med tanke på mf och ålder... Börjar bli äldre;, ja alla blir vi äldre säger han.... Jäkla gubbe!!!! Är sååå ledsen... Arg...

Men hu, tack för hjälpen liksom!? Vet inte om det är för att han är en man eller dålig läkare men hoppas du inte behöver gå tillbaka till honom igen.
  • Kingston
    Anonym (Viola) skrev 2015-04-02 13:17:03 följande:
    Håller med dig. Jävla gubbe!!! Det är lätt för honom att säga, han ska väl inte avla barn kanske??? Kunde han inte ge dig något svar heller på om det var ÄL på gång eller inte? Han kanske skulle "skämta till det" lite för att dölja att han var så inkompetent att han inte kunde avgöra om det var Äl?

Usch, vad jag känner mig så ur humör i dag. I bland blir jag tokig på oförstående män som inte fattar något av vad man måste gå igenom som kvinna. En manlig kollega som vet att jag precis fått missfall blev jätteförvånad igår när jag tackade nej till en konferens med övernattning nästa vecka (jag blöder jättemkt ff och är helt slut samt har ff ej varit på efterkoll).  "Jag trodde att det var förra veckan!" (som missfallet skede). Jo men vad fan, jag blöder som en gris och är skitledsen, hur svårt kan det vara att fatta!!! hade jag lust att skrika. Idiot.

Grrr....
    Känner igen det där så väl! Män som inte förstår sig på ett skit (ja jag kanske drar alla över en kam... Men jag har aldrig stött på ngn som förstår, då blir det så)!

Det är så jäkla jobbigt att dom aldrig kan få förståelse för allt vi går igenom och hur långdraget allt verkligen är...

FRUSTRERANDE!
  • Anonym (Nelle)

En vecka kvar till mens och de klassiska pms-symtomen har dykt upp. Hungrig och lättretlig. Så det blev med största sannolikhet inget detta försök heller! När jag varit gravid brukar jag bli lugn som en filbunke och tappa aptiten. Jag vill bli gravid igen nu!!! Blir att satsa på 3e försöket efter MA. Allt tar sån tid! Så drygt att man inte har en cykel på en vecka när man försöker bli gravid... Typ måndag mens, onsdag ÄL och sen testa söndag...Skulle vara hur skönt som helst!

• Anonym (småland)

Min mens är helt konstig. Jag bara väntar på att den ska komma, den andra efter missfallet då vi bestämde oss för att hoppa över mars. Den skulle ha kommit för tre dagar sedan och hade hemsk mensvärk igår, men idag känns det ingenting. Jag går och bara väntar. Samtidigt är det ju bra om den dröjer då det ökar chansen för januari-barn om vi skulle bli gravida i april.

Första mensen efter missfallet började exakt en månad efter missfallet men betedde sig konstigt första dagarna och sen en jätteblödning. Och nu inget alls. Den brukar aldrig vara försenad. Har jag ingen äl än?

• Anonym (Nelle)
    Anonym (småland) skrev 2015-04-02 21:18:06 följande:

Min mens är helt konstig. Jag bara väntar på att den ska komma, den andra efter missfallet då vi bestämde oss för att hoppa över mars. Den skulle ha kommit för tre dagar sedan och hade hemsk mensvärk igår, men idag känns det ingenting. Jag går och bara väntar. Samtidigt är det ju bra om den dröjer då det ökar chansen för januari-barn om vi skulle bli gravida i april.

Första mensen efter missfallet började exakt en månad efter missfallet men betedde sig konstigt första dagarna och sen en jätteblödning. Och nu inget alls. Den brukar aldrig vara försenad. Har jag ingen äl än?

Min första mens efter skrapning kom efter 28dagar precis som vanligt. Men 2a mensen kom efter 31dagar och var hemsk (blödde galet mkt). Tror nog mf/MA påverkar hormonerna i mer än en cykel helt enkelt. Särskilt om man han vara gravid lite längre...
  • Anonym (Viola)
    Anonym (Nelle) skrev 2015-04-02 20:24:59 följande:

En vecka kvar till mens och de klassiska pms-symtomen har dykt upp. Hungrig och lättretlig. Så det blev med största sannolikhet inget detta försök heller! När jag varit gravid brukar jag bli lugn som en filbunke och tappa aptiten. Jag vill bli gravid igen nu!!! Blir att satsa på 3e försöket efter MA. Allt tar sån tid! Så drygt att man inte har en cykel på en vecka när man försöker bli gravid... Typ måndag mens, onsdag ÄL och sen testa söndag...Skulle vara hur skönt som helst!

Det kan ju lika gärna vara grav-symptom, även om de inte liknar de du brukar ha. Jag har haft olika varje gång jag blivit gravid. 
    Det är väl det som är en sån nervers. Symptomen kan vara både ock.
  • Anonym (Nelle)
    Anonym (Viola) skrev 2015-04-02 21:58:51 följande:
    Det kan ju lika gärna vara grav-symptom, även om de inte liknar de du brukar ha. Jag har haft olika varje gång jag blivit gravid. 
    Det är väl det som är en sån nervers. Symptomen kan vara både ock.
    Ja man kan ju alltid hoppas men har haft i stort sett samma symtom alla gånger jag varit gravid (5ggr) och andra symtom innan mens så känns rätt kört...
  • Ggb76
    Anonym (Viola) skrev 2015-04-01 08:10:56 följande:

Hej olyckssystrar!

Jag är jättegärna med i tråden! Fick missfall i fredags, i v.14. Det hade troligen avstannat någon eller några veckor innan, men fick inget klart besked.
    Fick tabletter med mig hem samma dag som jag tog i fredags kväll. Är alltså inne på femte dagen med blödningar.

Har återbesök nästa vecka och hoppas slippa skrapning. Vill gärna försöka så snart det bara går. Är 39 så tiden att vänta finns inte riktigt. Har två barn innan men vill gärna ha et syskon.

Viola, lyckades du undvika skrapning? Jag är också 39 och skrapades för en månad sen. Idag var jag på uppföljning och min slemhinna är jättejättetunn (borde varit tjock och fin nu på dag 7 i andra cykeln efter skrapningen), för tunn för att något ska kunna fästa om jag nu ändå skulle lyckas vid ägglossningen om 3-4 dagar....suck. En anledning till att den är så tunn skulle - enligt OB/Gyn läkaren jag träffade - kunna vara att jag just skrapades. Inte vacuumsug, utan skrapning. Det kan ju lätt ta bort lite mer än vad som behövs och kroppen behöver fler cykler på sig att bygga upp igen. 

Det här med livmoderslemhinnans tjocklek var inget jag ens ägnat en tanke på innan men läkaren förklarade att den behöver vara iaf 7-8mm för att ägget ska fästa (min var 3.7mm nu med 3 dagar kvar till ÄL). Problem med för tunn hinna kan också vara en orsak till att man inte blir gravid ELLER till missfall, då för tunn hinna kan göra att det blir tidigt missfall även om ägget sätter sig initialt. 

Ytterligare en faktor (förutom själva äggmognaden, ägglossningen, och så slemhinnan) som kan spela in för oss som närmar oss 40 är blodets ökande förmåga att koagulera snabbt. Det gör att man lättare bildar små blodproppar och det kan ställa till det i de fina fina kärlen när moderkakan ska ta över försörjningen från gulsäcken i sådär v8-12. Blodflödets stryps och fostret slutar växa Det kan ha varit det som hände mig för den slutade växa i v8 trots att jag sett ett hjärta slå i v6. Eller så hade jag bara otur...kromosomfel eller något sånt. Man kan ju aldrig veta. Men, blodförtunnande är också ett "verktyg" att sätta in när man vet att man är gravid och lite äldre, berättade hon för mig. 

Så idag har jag lärt mig massa nytt! Och jag som trodde jag hade koll.
  • Ggb76

Sen upptäcktes något annat också idag när jag gjorde uppföljning med VUL efter min skrapning 3 mars: jag har en stor (4cm) follikelcysta i livmodern. Uääähhh, vad läskigt tänkte jag men sen fick jag förklarat för mig att det kan bli så om äggblåsan (follikeln) inte släpper ifrån sig något ägg, då ligger den liksom kvar och fortsätter växa. Oftast bryter kroppen ner den på 2-3 månader men om inte kan man behöva plocka bort den. Den kan också spricka och då gör det tydligen skitont...(yay)

Det jag inte lyckades fatta är däremot om den här cystan hindrar nästa ägglossning??? Cystan måste ju bero på att inget ägg släpptes i förra cykeln, som var min första efter skrapning. Men mina ÄL-stickor gav positivt resultat i tre dagar i rad vid precis rätt tidpunkt så ytterligare en fråga jag har är om stickor kan visa falskt?? Alltså, LH stiger...men inget ägg släpps? Och som sagt, hindrar det här ägglossningen nästa månad, dvs om 3-4 dagar? 

Någon som har erfarenhet av detta?

• Monsan

Jag blir galen.. Testade imorse på bim +2 enligt periodtracker, 30 dagar efter första blödningsdagen på MF och det visar negativt.. Vet att ÄL skedde för 16-18 dagar sen.. Förra gången plussade jag på dag 29.. Hoppet att det tog sig börjar försvinna.. Får jag min mens nästa vecka innebär det att ÄL kommer inträffa då sambon är iväg på jobb vecka.. Han jobbar nämligen borta varannan vecka.. Vart fasiken är min mens..

Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?