• Nydahl

en positiv tråd bf september

Hej alla :) vill starta en tråd för oss som har bf i september där vi kan prata, lägga upp magbilder och planera in för kommande barn :)
    Jag har bf 5 september och detta är vårt 3:e barn, har två pojkar på 8 och 5 :)

• Svar på tråden en positiv tråd bf september
  • supertrouper

Välkomna Pinda77 och Kvinna86!

Det är ingen fara att äta folsyra varje dag även efter v12 men det fyller inte samma funktion därefter.
    Jag äter B6 och B12 varje dag pga tarmsjukdom. Om man har lite pigment (man behöver alltså inte vara från medelhavsregionen eller afrikan, räcker med att du har lätt för att bli brun) så bör man även ta extra D-vitamin. Den mängd som finns i multivitamintabletter eller säljs på apoteket är så extremt liten att den inte hjälper alls. En majoritet av svenska befolkningen har D-vitaminbrist och det har betydelse både för fertiliteten och missfallsrisken.

• Moonlight83
    nasj skrev 2015-01-13 20:41:28 följande:
    Har också börjat med folsyra,men hur är det,läste någonstans att det egentligen bara är till v12 man behöver extra,för att minska risken för att barnet ska få ryggmärgsbråck,ska man fortsätta med det sen?
    Har oxå hört att det bara behövs till vecka 12.Har dock inte hört att man bör sluta med det direkt efter 12 utan att det snarare inte gör någon nytta efter vecka12.
  • SmalltownGirl
    supertrouper skrev 2015-01-14 09:27:09 följande:

Välkomna Pinda77 och Kvinna86!

Det är ingen fara att äta folsyra varje dag även efter v12 men det fyller inte samma funktion därefter.
    Jag äter B6 och B12 varje dag pga tarmsjukdom. Om man har lite pigment (man behöver alltså inte vara från medelhavsregionen eller afrikan, räcker med att du har lätt för att bli brun) så bör man även ta extra D-vitamin. Den mängd som finns i multivitamintabletter eller säljs på apoteket är så extremt liten att den inte hjälper alls. En majoritet av svenska befolkningen har D-vitaminbrist och det har betydelse både för fertiliteten och missfallsrisken.

oh gud tack så jättemycket, du svarade precis på min fråga. Är lite brunare än en medelsvensk, är helt svensk men har mörkare pigment helt enkelt och jag har sedan en vecka innan mens blivit full med pigmentfläckar på ryggen (som brukar visa sig under årets mörkare tider), har även fått lite nu på bröstet också. jag kopplade det samman med solariesolning långt innan jul men då har vi kanske svaret här. Vitaminbrist. 

jag äter GRAVID vitaminer, från ACO. Dem innehåller ju det mesta faktiskt, inkl. folsyra och d-vitamin. Har dock bara tagit 1/dag pga illamående men ska börja med två direkt. Har även separata d-vitamintabletter men vill ju inte heller ta för mycket. 
  • supertrouper
    SmalltownGirl skrev 2015-01-14 09:33:59 följande:
    oh gud tack så jättemycket, du svarade precis på min fråga. Är lite brunare än en medelsvensk, är helt svensk men har mörkare pigment helt enkelt och jag har sedan en vecka innan mens blivit full med pigmentfläckar på ryggen (som brukar visa sig under årets mörkare tider), har även fått lite nu på bröstet också. jag kopplade det samman med solariesolning långt innan jul men då har vi kanske svaret här. Vitaminbrist. 

jag äter GRAVID vitaminer, från ACO. Dem innehåller ju det mesta faktiskt, inkl. folsyra och d-vitamin. Har dock bara tagit 1/dag pga illamående men ska börja med två direkt. Har även separata d-vitamintabletter men vill ju inte heller ta för mycket. 
    Som sagt, de mängder d-vitamin du har i multivitaminer är alldeles för små. Du behöver cirka 2000-4000 IE/dag (beroende på pigmentering och mängd solljus du får, vad du äter i övrigt etc), den mängd som finns i ACO Gravid är 10 µg (=400IE)
  • SmalltownGirl
    supertrouper skrev 2015-01-14 09:50:47 följande:
    Som sagt, de mängder d-vitamin du har i multivitaminer är alldeles för små. Du behöver cirka 2000-4000 IE/dag (beroende på pigmentering och mängd solljus du får, vad du äter i övrigt etc), den mängd som finns i ACO Gravid är 10 µg (=400IE)
    ahtusan, men då åker jag till apoteket och köper nya d-vitaminer också!! :D Tack för hjälpen. 
  • SmalltownGirl

Kan någon förklara detta för mig? Tagit test relativt regelbundet sedan plusset efter BIM. Alla har varit lika starka fram till idag, då det var ännu starkare än tidigare test. Varför???? Känns rätt så konstigt. Taget med mitt-på-dagen-urin. Förklaring?

• supertrouper

Ofta beror styrkan på strecket på att det mäter en viss intervall, när man hoppar över till nästa intervall så blir det starkare.  Sen är de där stickorna inte så himla pålitliga när det gäller att mäta kvantiteter - det enda du kan titta på är egentligen om det är 1 eller 2 streck. Mer än så kan du inte bedöma.

• supertrouper

Kom precis från VUL, 2 pickande hjärtan fick vi se! Shit vad läskigt med tvillingar! De mätte perfekt, lika stora är de. Känns så bra!

• MillisVanillis
    supertrouper skrev 2015-01-14 12:38:40 följande:

Kom precis från VUL, 2 pickande hjärtan fick vi se! Shit vad läskigt med tvillingar! De mätte perfekt, lika stora är de. Känns så bra!

Åh vad mysigt :) spännande med tvillingar :)
  • Minlillaninja
    supertrouper skrev 2015-01-14 12:38:40 följande:

Åh så häftigt!

Stort grattis :)
Svar på tråden en positiv tråd bf september