Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Jag var lite rädd när jag slog på teven på Luciamorgon för jag tänkte att i det rådande politiska läget så skulle precis vad som helst kunna dyka upp!!! Lyckligtvis så insåg man väl att det inte är läge att reta gallfeber på svenska folket så vi bjöds på ett så otroligt fint, traditionsspäckat firande så jag grät en skvätt där i tevesoffan......
Jag tror bestämt att kriteriet för Lucia är "vitklädd med ljus i hår" i övrigt finns det inga exakta beskrivningar av Lucia. Varken längd på Lucia, hennes hår eller särk. Inte heller färg på hud, hår eller ögon. Det enda som man med viss säkerhet kan fastställ är att Lucia är en "hon".
I övrigt är det personliga preferenser.
Om Lucia till äventyrs skulle vara en svart kortväxt person av kvinnligt kön i rullstol med amputerad höger arm och rakad skalle skulle den personen fortfarande passa in under beskrivningen "vitklädd med ljus i hår" så länge det vanliga attributen med luciaskjorta och ljuskrona applicerats.
Så vad är problemet?
En fager ungmö med långt, blont hårsvall och oskuldsfullt, godhjärtat utseende. Reslig och välväxt samt med ljus, fin sångröst. En änglalik, överjordisk look. Blicken fäst långt i fjärran. En sakta skridande, nästan svävande gångart. Inget smink och inga piercingar får förekomma.
Om jag var enväldig domare, så skulle Lucian vartannat år vara en långhårig ljus tjej och vartannat år en långhårig mörk tjej. Kan inte bestämma mig för vilket som är snyggast till den övriga outfiten ...
Så en blondin och en tjej med mörkt hår får turas om du fick bestämma
Gammal tråd men jag har alltid tyckt att det är vackert med en ljushyad smal brunett med korkskruvar som Lucia. Längden på Lucia är inte viktig, imo. Tycker att det är lite synd att det nästan alltid blir en blondin med långt rakt hår.