• Anonym (Lucia)

Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?

Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
    Utseende, klädsel, kön etc...

• Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Centurione skrev 2014-12-15 17:58:52 följande:
    A och B. Du har helt rätt i princip, men just SvT:s luciatåg är inte riktigt platsen för det. Då vill folk bara ha en vacker, stämningsfull, estetisk upplevelse - och inte grubbla över om de åter är utsatta för uppfostran för licenspengarna...

C. Nej, det är klart att det inte behöver vara den längsta kvinnan i kören som är Lucia. Hon kanske inte har de andra egenskaperna. Men man brukar tänka på vilka tärnor som går närmast bakom lucia, och som då också blir stående närmast bakom eller bredvid henne när luciatåget stannar och formerar sig som en kör. Då ser man till att de tärnorna inte är längre än lucian, och de långa flickorna får i stället gå långt bak och hamna i ytterflyglarna. Och så har man stjärngossarna på raden bakom tärnorna.
    A & B: Gör man det enbart för att uppfostra så anser även jag att det är fel forum. Men om det inte är så då, om kvinnan i rullstolen faktiskt är den som sjunger bäst, är den som har mest utstrålning, som har folkets respekt och aktning? Ska man då undvika det för att det kan uppfattas som uppfostrande?

C. Precis, och då är det ju inte så orimligt med en kvinna i rullstol heller.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Centurione
    Anonym (????) skrev 2014-12-15 18:01:33 följande:

Jag var lite rädd när jag slog på teven på Luciamorgon för jag tänkte att i det rådande politiska läget så skulle precis vad som helst kunna dyka upp!!! Lyckligtvis så insåg man väl att det inte är läge att reta gallfeber på svenska folket så vi bjöds på ett så otroligt fint, traditionsspäckat firande så jag grät en skvätt där i tevesoffan......

Ja, jag kände precis likadant. Det var en lättnad, i år igen, att INTE mötas av en svart, judisk, homosexuell transvestit till lussebullen och -kaffet! (Fast det är ju inte klokt att man ska behöva känna den oron..)
  • Anonym (????)
    Centurione skrev 2014-12-15 18:10:43 följande:
    Ja, jag kände precis likadant. Det var en lättnad, i år igen, att INTE mötas av en svart, judisk, homosexuell transvestit till lussebullen och -kaffet! (Fast det är ju inte klokt att man ska behöva känna den oron..)
  • Centurione
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-15 18:04:38 följande:
    A & B: Gör man det enbart för att uppfostra så anser även jag att det är fel forum. Men om det inte är så då, om kvinnan i rullstolen faktiskt är den som sjunger bäst, är den som har mest utstrålning, som har folkets respekt och aktning? Ska man då undvika det för att det kan uppfattas som uppfostrande?

C. Precis, och då är det ju inte så orimligt med en kvinna i rullstol heller.
    Nej, är det så att hon har alla de egenskaperna, och blir vald på sedvanligt sätt, så kan det mycket väl funka. Grejen med den svarta lucian för två år sedan var just att hon INTE BLIVIT VALD. Varken av någon tidnings läsare, eller körledaren, eller de andra ungdomarna i kören. Utan det hade utgått ett påbud ifrån produktionsbolaget, att körledaren SKULLE plocka fram en mörkhyad lucia åt dem. Det ENDA kriteriet var att hon skulle vara mörkhyad, för att svenska folket skulle uppfostras att tycka att en lucia kan vara mörkhyad. Det var DET som orsakade folkstormen - inte flickans hudfärg i sig som vänsterpatrasket försökte få det till.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Centurione skrev 2014-12-15 18:14:48 följande:
    Nej, är det så att hon har alla de egenskaperna, och blir vald på sedvanligt sätt, så kan det mycket väl funka.
    Bra, där är vi överens.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Sneeze

Jag tror bestämt att kriteriet för Lucia är "vitklädd med ljus i hår" i övrigt finns det inga exakta beskrivningar av Lucia. Varken längd på Lucia, hennes hår eller särk. Inte heller färg på hud, hår eller ögon. Det enda som man med viss säkerhet kan fastställ är att Lucia är en "hon".
    I övrigt är det personliga preferenser.

Om Lucia till äventyrs skulle vara en svart kortväxt person av kvinnligt kön i rullstol med amputerad höger arm och rakad skalle skulle den personen fortfarande passa in under beskrivningen "vitklädd med ljus i hår" så länge det vanliga attributen med luciaskjorta och ljuskrona applicerats.

Så vad är problemet?

• Anonym (ljusfest)
    Anonym (Lucia) skrev 2014-12-13 22:19:23 följande:

Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
     Utseende, klädsel, kön etc...

Lucia, svensk ljusfest;

En fager ungmö med långt, blont hårsvall och oskuldsfullt, godhjärtat utseende. Reslig och välväxt samt med ljus, fin sångröst. En änglalik, överjordisk look. Blicken fäst långt i fjärran. En sakta skridande, nästan svävande gångart. Inget smink och inga piercingar får förekomma.

Klädsel: Ett sådant där långt (till fotknölarna ungefär), vitt, långärmat nattlinne  (eller vad det kallas) med skärp runt midjan.
    En huvudkrona med tända, levande Liljeholmens stearinljus (stearinskydd av praktiska skäl). Inga gymnastikskor eller dylikt på fötterna. Helst sandaler, barfota, strumplästen eller vita skor.
  • Anonym (vartannat år)
    lövet2 skrev 2014-12-15 00:06:54 följande:

Om jag var enväldig domare, så skulle Lucian vartannat år vara en långhårig ljus tjej och vartannat år en långhårig mörk tjej. Kan inte bestämma mig för vilket som är snyggast till den övriga outfiten ...

Så en blondin och en tjej med mörkt hår får turas om du fick bestämma 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (vartannat år) skrev 2021-03-15 21:34:45 följande:

Tråden är 6 år gammal
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (vartannat år) skrev 2021-03-15 21:34:45 följande:
    Lycka till med att få ett svar, så här 7 år senare
  • Kexsmula

Gammal tråd men jag har alltid tyckt att det är vackert med en ljushyad smal brunett med korkskruvar som Lucia. Längden på Lucia är inte viktig, imo. Tycker att det är lite synd att det nästan alltid blir en blondin med långt rakt hår.

Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?