• Anonym (Lucia)

Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?

Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
    Utseende, klädsel, kön etc...

• Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
  • Centurione
    Anonym (Anna) skrev 2014-12-14 12:33:32 följande:

Alla barn skulle få klä ut sig till vad de ville så de fick ett så roligt luciatåg som möjligt, och sen har jag inga fler önskningar än så.

DET tycker jag är OK på dagis, och möjligen på lågstadiet om barnen endast ska lussa för jämnåriga och/eller föräldrar. Men från mellanstadiet och uppåt tycker jag att barnen/ungdomarna ska kunna förstå, att man går i tåget för publikens skull och inte för sin egen skull. Att man kanske måste ta en roll som inte var ens eget förstahandsval, för att glädja t.ex. föräldrarna eller de gamla som man ska lussa för.
  • Beverly Marsh
    Beverly Marsh skrev 2014-12-14 12:30:42 följande:
    Tjej med långt mörkt hår. Traditionell Lucia-klädsel. Levande ljus.

Eftersom Lucia inte var kille känns det fruktansvärt löjligt med en kille som Lucia. Jag är för jämställdhet men någon måtta får det väl vara på det hela.
    Får väl lägga till att jag inte lägger någon värdering i hur det ser ut när barn lussar. Jag har inga egna barn så mina tankar går inte automatiskt till dagis och skolors lussande utan snarare vuxna på företag, i kyrkor och på tv.
  • Anonym (Gutan)

Gotlands lucia i år var rätt kort, det var skitfult. Så minst 1,75 lång tycker jag.

• smulpaj01
    GrönaDruvan skrev 2014-12-14 11:00:54 följande:

Nåt sånt här kanske...

Exakt så!!
  • nevermind
    smulpaj01 skrev 2014-12-14 11:21:58 följande:

Hon skulle ha långt mörkt/svart hår!

• Lilje
    Filiplopp skrev 2014-12-14 11:16:42 följande:

Jag är glad så länge vi får ha kvar vår Luciatradition i skolorna/förskolorna. Den är mysig och barnen tycker det är roligt.
    Vem vet snart kanske den dras in. Så tror nog att det gäller att hänga med i utvecklingen.
    Kan tänka mig en liten muslimsk tjej med glitter eller ljuskrona runt sjalen  på dagis med tindrande ögon.Flört

Varför skall en dagistjej behöva ha slöja?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Gutan) skrev 2014-12-14 13:00:10 följande:

Gotlands lucia i år var rätt kort, det var skitfult. Så minst 1,75 lång tycker jag.

Hur långa tror du att kvinnor var på 280-talet?Drömmer Jag menar att här slänger ni med påstådda traditioner, ursprung osv så då kan vi väl ta lite fakta också?
  • Filiplopp
    Lilje skrev 2014-12-14 13:33:17 följande:
    Behöva och behöva. Har inte du sett att de finns. Eller får inte de vara med?
  • Centurione
    Anonym (Fia) skrev 2014-12-14 13:35:54 följande:
    Hur långa tror du att kvinnor var på 280-talet?Drömmer Jag menar att här slänger ni med påstådda traditioner, ursprung osv så då kan vi väl ta lite fakta också?
    I rika familjer - och Lucias familj var rik - kan de mycket väl ha varit lika långa som idag. Det är ju inte genomet som har ändras, utan att ungdomar blir längre nu beror på att de får tillräckligt mycket näring under uppväxten för att kunna uppnå sin "genetiska" längd. 

Och sedan är väl det intressanta inte längden i cm, utan hur det ser ut gentemot följet. Det snyggaste är ju om lucia är lite längre än de andra som står närmast henne i uppställningen och går närmast efter henne i tåget, eller möjligen jämnlång. Och så får de längre flickorna och pojkarna gå längst bak. De långa flickorna hamnar ytterst på kanterna i uppställningen i främsta raden, och pojkarna, som vanligen är lite längre än flickorna, står bakom flickorna. En lucia som är kortare än de tärnor man ser nära henne, blir märkligt.
  • Centurione
    Lilje skrev 2014-12-14 13:33:17 följande:
    Vissa har det tyvärr. Min granne - somaliska - satte slöja på sin ettåring, och en hellång, snäv svart klänning med strass på ärmarna, precis som en vuxen somalisk kvinna från en högrankad klan. Faktiskt ganska fint - men helt galet. Flickan hämmas ju i sin motoriska utveckling! Hennes bröder har dock shorts, jeans, t-shirt, gympaskor o.s.v. som vilka svenska pojkar som helst.
Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?