Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Bara det inte går med en massa gamla rödklädda fula gubbar med skägg i tåget. Så funkar det mesta.
Jag blev aldrig vald till lucia i skolan. Jag hade mörkbrunt långt hår. Det var alltid blonda tjejer (med långt hår) som blev valda.
Jag brukade tänka på att Lucia egentligen hade mörkt hår. Vet ej om det stämmer men det var det jag hade hört.
Ändå avbildar man lucia som blond hela tiden och större luciatåg är hon oftast blond och aldrig svarthårig.
Jag skulle vilja att det var varierat. Båda hårfärg, ursprung , etnicitet , kön osv.
Det är självklart att lucia ska vara en kvinna, eftersom helgonet Lucia - som existerat på riktigt - var en kvinna. Detta är inte ens förhandlingsbart! På samma sätt är det självklart att Staffan Stalledräng ska vara en man, att stjärngossarna ska vara män (stjärngossarna kommer ju från en urgammal svensk sed där just de unga männen gick runt och tiggde i juletid), och att tärnorna ska vara kvinnor. "Tärna" - det hörs på ordet! Brudtärnor är ju också kvinnor - är personerna män så är de ju något annat (marskalkar) med helt annan klädedräkt. O.s.v.. Det är en PJÄS med fasta roller man spelar upp, och i en pjäs är det givet vilket kön alla rollerna har.
I ett "vuxet" luciatåg - som inte är i skolan eller på dagis alltså, utan som är till för seriös underhållning - anser jag dessutom att de medverkande inte bör vara för unga. 18-25 år är lämplig ålder.
Lucian ska helst ha nordiskt utseende. Det traditionella luciautseendet: lång, smal, blå ögon, långt blont hår, och så vacker som möjligt. Men jag KAN acceptera en mörkhårig lucia om hon stämmer in på ovanstående beskrivning i övrigt. Man kan ju tänka sig att även helgonet såg en smula sydländsk ut. MEN en svart eller asiatisk lucia är helt otänkbart. Då blir det inte VÅR tradition längre utan något annat. Dessutom är det HELT otänkbart att den högättade romarinnan Lucia skulle ha varit varken svart eller asiatisk.
Dräkten ska vara den traditionella. Jag ser helst att endast lucia har rött band om midjan och i kronan - tärnorna får ha glitter runt midjan och runt pannan.
Ja men PRECIS.........fram för Islam! Allah är stor..............Allah är störst....
Om jag var enväldig domare, så skulle Lucian vartannat år vara en långhårig ljus tjej och vartannat år en långhårig mörk tjej. Kan inte bestämma mig för vilket som är snyggast till den övriga outfiten ...
Om jag var enväldig domare, så skulle Lucian vartannat år vara en långhårig ljus tjej och vartannat år en långhårig mörk tjej. Kan inte bestämma mig för vilket som är snyggast till den övriga outfiten ...
Om jag fick bestämma hade Lucia fått ha mörkare hår, vitt eller olivfärgad hy, gröna ögon. Liksom en del av befolkningen där helgonet härstammar ifrån. Absolut tjej (nu snackar jag inte om förskola och småklasser utan mer den organiserade Luciakröningen för städer och så.)
Andrahandsvalet är ljust hår men då lite sådär lockigt, änglalikt.
Klädsel: inomhus helst en lite uppiffad luciasärk istället för lakanet som används . Utomhus: vit kappa/duffel med luva (lite grövre rustik look) med fårskinn (får gärna vara imitation), tumvantar med kanske någon broderad röd blomma på (lite folklore sådär) och så särken inunder.
Självklart menar jag långt hår. Absolut inte kort.
Det är självklart att lucia ska vara en kvinna, eftersom helgonet Lucia - som existerat på riktigt - var en kvinna. Detta är inte ens förhandlingsbart! På samma sätt är det självklart att Staffan Stalledräng ska vara en man, att stjärngossarna ska vara män (stjärngossarna kommer ju från en urgammal svensk sed där just de unga männen gick runt och tiggde i juletid), och att tärnorna ska vara kvinnor. "Tärna" - det hörs på ordet! Brudtärnor är ju också kvinnor - är personerna män så är de ju något annat (marskalkar) med helt annan klädedräkt. O.s.v.. Det är en PJÄS med fasta roller man spelar upp, och i en pjäs är det givet vilket kön alla rollerna har.
I ett "vuxet" luciatåg - som inte är i skolan eller på dagis alltså, utan som är till för seriös underhållning - anser jag dessutom att de medverkande inte bör vara för unga. 18-25 år är lämplig ålder.
Lucian ska helst ha nordiskt utseende. Det traditionella luciautseendet: lång, smal, blå ögon, långt blont hår, och så vacker som möjligt. Men jag KAN acceptera en mörkhårig lucia om hon stämmer in på ovanstående beskrivning i övrigt. Man kan ju tänka sig att även helgonet såg en smula sydländsk ut. MEN en svart eller asiatisk lucia är helt otänkbart. Då blir det inte VÅR tradition längre utan något annat. Dessutom är det HELT otänkbart att den högättade romarinnan Lucia skulle ha varit varken svart eller asiatisk.
Dräkten ska vara den traditionella. Jag ser helst att endast lucia har rött band om midjan och i kronan - tärnorna får ha glitter runt midjan och runt pannan.
Det var ju Stockholms-Tidningen som tog upp vår "nya" Lucia-tradition, och de valde ut kvinnor med typiskt nordiskt utseende eftersom det samtidigt var ett slags "Fröken Sverige"-skönhetstävling. Därför blev detta att Lucia ska vara blond VÅR tradition. Oavsett hur helgonet såg ut.
...och i den långa allmogetraditionen, hemma på gårdarna, var ljusbruden naturligtvis också blond eftersom majoriteten av svenskarna var blonda här i Sverige före invandringen.
Den här tjejen var en perfekt Lucia tycker jag (SvT:s Lucia för några år sedan):