Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Hon ska se ut som hon brukar göra med ljuskrona, vit linne och rött band, men vilken etnicitet hon har spelar ingen roll, så länge det inte är en kille som är Lucia så är jag nöjd.
Jag vill att hon ska ha långt ljust hår, vara vacker givetvis. Ljus hy givetvis.
Eftersom Lucia i den form den har nu kom först på 1900-talet så känner jag att det inte är så noga hur man ser ut som lucia. Budskapet är och har alltid varit att man ska lysa upp årets längsta, mörkaste och farligaste natt. Från början var faktiskt Lucia och Jul samma högtid och firades under flera dagar under vintersolståndet. Men som alla traditioner så ändrades den och anpassades efter tiden.
Läs gärna mer här om ni har facebook: www.facebook.com/hallandskulturhistoriskamuseum
Lucia var från Italien så hade absolut mörkt hår. Varför hon är blond här är för att de flesta tjejer i Sverige är/var blonda då så därför blev det naturligt att hon var det förr i tiden och numera när långt ifrån alla svenska tjejer är blonda så har man hållit fast vid det.
Jag blev aldrig vald till lucia i skolan. Jag hade mörkbrunt långt hår. Det var alltid blonda tjejer (med långt hår) som blev valda.
Jag brukade tänka på att Lucia egentligen hade mörkt hår. Vet ej om det stämmer men det var det jag hade hört.
Ändå avbildar man lucia som blond hela tiden och större luciatåg är hon oftast blond och aldrig svarthårig.
Jag skulle vilja att det var varierat. Båda hårfärg, ursprung , etnicitet , kön osv.
Lucia var från Italien så hade absolut mörkt hår. Varför hon är blond här är för att de flesta tjejer i Sverige är/var blonda då så därför blev det naturligt att hon var det förr i tiden och numera när långt ifrån alla svenska tjejer är blonda så har man hållit fast vid det.