• Anonym (Lucia)

Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?

Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
    Utseende, klädsel, kön etc...

• Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
  • Centurione
    Anonym (-) skrev 2014-12-15 17:27:20 följande:
    Det var nog du som inte förstod hörru.
    Jaha, men bara du förstår att jag inte har något emot funktionshindrade, så är det bra.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Centurione skrev 2014-12-15 17:25:23 följande:
    Jag var ironisk, om du inte förstod det. Jag övervägde faktiskt att ta med "rullstolsburen", men när jag tänkte efter så tyckte jag inte att en rullstolsburen Lucia - som har alla de andra kriterierna för en lucia, det vill säga vackert ansikte, blont hår, blåa ögon, vänt ansiktsuttryck och smal kroppsbyggnad - skulle vara så illa ändå. I SITT SAMMANHANG skulle det kunna vara riktigt vettigt till och med. (Fast kanske inte som Sveriges Lucia då.)
    Varför inte som Sveriges Lucia?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (????)
    Anonym (Kalle) skrev 2014-12-15 15:50:13 följande:
    Har aldrig reflekterat kring henne förut. fast nu ställdes frågan. 
    O då tänkte jag att varför inte? 
    Nån gång i livet skulle jag gilla att se en variant på Lucia som jag skrev.

Om nu din  fråga var specifikt till mig...
    Såg du Svt:s lucia i fjol?
  • Centurione
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-15 17:37:39 följande:
    Varför inte som Sveriges Lucia?
    a) det blir för mycket folkuppfostran - som när det var en svart tjej från Sri Lanka som var SvT:s Lucia för två år sedan

b) rullstolsgrejen drar för mycket uppmärksamhet från allt annat. Den blir själva GREJEN.

c) det är trots allt mer estetiskt med en lucia som är längre än de tärnor som går och står närmast henne

Men jag tänker, att i mindre sammanhang, med barn och ungdomar och deras föräldrar, t.ex. i föreningslivet, skulle man lika gärna kunna ha en rullstolsburen Lucia som en ridande eller simmande lucia (det sista har jag varit en gång).
  • Centurione
    Anonym (????) skrev 2014-12-15 17:47:37 följande:
    Såg du Svt:s lucia i fjol?
    Ja visst var hon rödhårig..? Men jag har bara vaga minnen av henne, och av hela programmet. Det var harmlöst men icke-minnesvärt. Jag minns bara en stor lättnad över att Lucia var vit och att luciatåget var traditionellt - efter den svarthyade flickan och rapparen i Uppsala domkyrka 2010.

Lucian i år var förresten mycket väl vald!
  • Centurione
    Centurione skrev 2014-12-15 17:52:41 följande:
    Ja visst var hon rödhårig..? Men jag har bara vaga minnen av henne, och av hela programmet. Det var harmlöst men icke-minnesvärt. Jag minns bara en stor lättnad över att Lucia var vit och att luciatåget var traditionellt - efter den svarthyade flickan och rapparen i Uppsala domkyrka 2010.

Lucian i år var förresten mycket väl vald!
    Nu blev det fel. Det var 2012 de hade den svarta lucian. 2010 hade de en mycket söt och vän och perfekt ung, blond lucia!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Centurione skrev 2014-12-15 17:50:27 följande:
    a) det blir för mycket folkuppfostran - som när det var en svart tjej från Sri Lanka som var SvT:s Lucia för två år sedan

b) rullstolsgrejen drar för mycket uppmärksamhet från allt annat. Den blir själva GREJEN.

c) det är trots allt mer estetiskt med en lucia som är längre än de tärnor som går och står närmast henne

Men jag tänker, att i mindre sammanhang, med barn och ungdomar och deras föräldrar, t.ex. i föreningslivet, skulle man lika gärna kunna ha en rullstolsburen Lucia som en ridande eller simmande lucia (det sista har jag varit en gång).
    A. Är det negativt att exponera något sådant som fullt normalt?
    B. Bara om man gör det till det. Det kan dessutom behöva normaliseras med tanke på hur en del ser personer i rullstol.
    C. Ja, men det är inte alltid att så är fallet. Man kan inte välja den längsta kvinnan man kan hitta.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Centurione
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-15 17:53:44 följande:
    A. Är det negativt att exponera något sådant som fullt normalt?
    B. Bara om man gör det till det. Det kan dessutom behöva normaliseras med tanke på hur en del ser personer i rullstol.
    C. Ja, men det är inte alltid att så är fallet. Man kan inte välja den längsta kvinnan man kan hitta.
    A och B. Du har helt rätt i princip, men just SvT:s luciatåg är inte riktigt platsen för det. Då vill folk bara ha en vacker, stämningsfull, estetisk upplevelse - och inte grubbla över om de åter är utsatta för uppfostran för licenspengarna...

C. Nej, det är klart att det inte behöver vara den längsta kvinnan i kören som är Lucia. Hon kanske inte har de andra egenskaperna. Men man brukar tänka på vilka tärnor som går närmast bakom lucia, och som då också blir stående närmast bakom eller bredvid henne när luciatåget stannar och formerar sig som en kör. Då ser man till att de tärnorna inte är längre än lucian, och de långa flickorna får i stället gå långt bak och hamna i ytterflyglarna. Och så har man stjärngossarna på raden bakom tärnorna.
  • Anonym (????)

Jag var lite rädd när jag slog på teven på Luciamorgon för jag tänkte att i det rådande politiska läget så skulle precis vad som helst kunna dyka upp!!! Lyckligtvis så insåg man väl att det inte är läge att reta gallfeber på svenska folket så vi bjöds på ett så otroligt fint, traditionsspäckat firande så jag grät en skvätt där i tevesoffan......

• Anonym (????)
    Anonym (????) skrev 2014-12-15 18:01:33 följande:

Jag var lite rädd när jag slog på teven på Luciamorgon för jag tänkte att i det rådande politiska läget så skulle precis vad som helst kunna dyka upp!!! Lyckligtvis så insåg man väl att det inte är läge att reta gallfeber på svenska folket så vi bjöds på ett så otroligt fint, traditionsspäckat firande så jag grät en skvätt där i tevesoffan......

OT OT OT OBS
Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?