Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Beror på sammanhang.
I skolan/dagis/hemma hur som helst. Det är upp till barnen att bestämma vad de vill vara.
I offentliga sammanhang som kyrkan, eller kommunen så vill jag gärna att hon är kvinna och långhårig. En bra sångröst är trevligt. Men det är inte så noga egentligen.
Beror på sammanhang.
I skolan/dagis/hemma hur som helst. Det är upp till barnen att bestämma vad de vill vara.
I offentliga sammanhang som kyrkan, eller kommunen så vill jag gärna att hon är kvinna och långhårig. En bra sångröst är trevligt. Men det är inte så noga egentligen.
På förskole.- och skolnivå - hur som helst, så länge barnen är glada. Helst ser jag dock att man kör med lucia- och julfigurer och skippar spiderman och prinsessor, men det är väl inte hela världen det heller.
Mer publika och "vuxna" luciatåg vill jag helst se rätt avskalade. Vita särkar (rätt längd och välstrukna, inga skrynkliga "vänta på högvatten"-skjortor!), röda band i midjan och gärna lingonris i håret på tärnorna. Glitter är för julgranar och barn. Prio är att alla kan sjunga ordentligt, inklusive lucian.
Vem som är vad eller vilket utseende eller kön vem har i tåget spelar ingen roll.
För mig är musiken allra viktigast när det kommer till vuxenluciatåg. Bra kör och bra solister. Och Lucia ska också sjunga! Helst klassiskt eller folkmusikaliskt skolade röster. Har svårt för pop- och musikalröster när det är folk- eller konstmusik. Det låter smetigt och fjantigt.
Googla avbilder, så ser du alla möjliga olika varianter.
eller fan,, får man ändra sig??
Jag skulle vilja se en icke traditionell Lucia som inte blir utsedd för sitt vackra yttre som många blir..
En total motsats skulle vara underbart, förutsatt att hon förstås sjöng vackert. :)
En kraftig kvinna, kanske rödhårigt burrigt hår.. Vad vet jag.
Och innan jag får hugg här, jag har inte sagt att man som kraftig och rödhårig inte är vacker..
Men jag har aldrig sett en Lucia som bär skrud i strl 52. Heller aldrig annat än blond eller svart hår..
Lite variation vore guld!
Eller kanske en Lucia som väljs utifrån sina egenskaper - ngn som jobbar ideellt för utsatta, är en underbar uska eller musiklärare, eller brandman... I programbladet kan hen presenteras.
eller fan,, får man ändra sig??
Jag skulle vilja se en icke traditionell Lucia som inte blir utsedd för sitt vackra yttre som många blir..
En total motsats skulle vara underbart, förutsatt att hon förstås sjöng vackert. :)
En kraftig kvinna, kanske rödhårigt burrigt hår.. Vad vet jag.
Och innan jag får hugg här, jag har inte sagt att man som kraftig och rödhårig inte är vacker..
Men jag har aldrig sett en Lucia som bär skrud i strl 52. Heller aldrig annat än blond eller svart hår..
Lite variation vore guld!