• Anonym (Lucia)

Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?

Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
    Utseende, klädsel, kön etc...

• Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
  • dendärmary

Var inte Lucia en mörkhårig tjej från Italien ursprungligen, eller har jag fel?

Hur som helst ska Lucia inte vara en kille, bara de förvirrade genustomtarna som tycker så.

• Centurione
    GrönaDruvan skrev 2014-12-14 11:00:54 följande:

Nåt sånt här kanske...

Ja, det är inte omöjligt i alla fall. Den tjejen är ju även väldigt vacker. Annars brukar det bli så, att när PK-tomtarna kommer på att "det måste vara en invandrad Lucia i år för att göra ett statement", så tar de sig inte ens tid att hitta en vacker invandrarflicka - som inte skulle väcka så mycket ilska, utan hennes skönhet skulle vara försonande. Utan de tar vem som helst bara flickan är invandrad, och då blir det ofta någon som är jätteful och som aldrig skulle ha kunnat komma ifråga av DEN anledningen, om hon haft nordisk färgskala heller.
  • Filiplopp

Jag är glad så länge vi får ha kvar vår Luciatradition i skolorna/förskolorna. Den är mysig och barnen tycker det är roligt.
    Vem vet snart kanske den dras in. Så tror nog att det gäller att hänga med i utvecklingen.
    Kan tänka mig en liten muslimsk tjej med glitter eller ljuskrona runt sjalen  på dagis med tindrande ögon.Flört

• GrönaDruvan
    Centurione skrev 2014-12-14 11:11:30 följande:
    Ja, det är inte omöjligt i alla fall. Den tjejen är ju även väldigt vacker. Annars brukar det bli så, att när PK-tomtarna kommer på att "det måste vara en invandrad Lucia i år för att göra ett statement", så tar de sig inte ens tid att hitta en vacker invandrarflicka - som inte skulle väcka så mycket ilska, utan hennes skönhet skulle vara försonande. Utan de tar vem som helst bara flickan är invandrad, och då blir det ofta någon som är jätteful och som aldrig skulle ha kunnat komma ifråga av DEN anledningen, om hon haft nordisk färgskala heller.
    Fast jag tänker inte alls på invandrare, men jag tycker en lucia ska ha mörkt långt hår!
  • Centurione
    GrönaDruvan skrev 2014-12-14 11:41:49 följande:
    Fast jag tänker inte alls på invandrare, men jag tycker en lucia ska ha mörkt långt hår!
    OK, men tjejen på bilden är uppenbart invandrare. Från Syrien, Libanon eller något land där i närheten skulle jag gissa. Det är inte en svensk tjej med mörkt hår.
  • Beverly Marsh

Tjej med långt mörkt hår. Traditionell Lucia-klädsel. Levande ljus.

Eftersom Lucia inte var kille känns det fruktansvärt löjligt med en kille som Lucia. Jag är för jämställdhet men någon måtta får det väl vara på det hela.

• Anonym (Anna)

Alla barn skulle få klä ut sig till vad de ville så de fick ett så roligt luciatåg som möjligt, och sen har jag inga fler önskningar än så.

• Centurione
    Beverly Marsh skrev 2014-12-14 12:30:42 följande:

Tjej med långt mörkt hår. Traditionell Lucia-klädsel. Levande ljus.

Eftersom Lucia inte var kille känns det fruktansvärt löjligt med en kille som Lucia. Jag är för jämställdhet men någon måtta får det väl vara på det hela.

Ja, och jag förstår inte ens hur genustanterna tänker här. Ska killar vara lucior i 50 procent av fallen, för att lucia är en kränkande roll och skammen därför ska spridas jämnt mellan könen? Eller ska killar vara lucior i 50 procent av fallen, för att det är en hedrande roll - och det alltså är orättvist mot killarna om de inte får vara..? Någon som fattat vilket alternativ de menar?
Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?