Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Lucia ska ha mörkt hår och bruna ögon, vara kvinna/flicka, klädd i vit klänning, rött band kring midjan och ljuskrona på huvudet.
Hur Lucia blev blond, blåögd och pojke begriper jag inte!
Som en människa, företrädesvis. Annars hade jag nog börjat bli orolig för utomjordisk invasion....
Det är självklart att lucia ska vara en kvinna, eftersom helgonet Lucia - som existerat på riktigt - var en kvinna. Detta är inte ens förhandlingsbart! På samma sätt är det självklart att Staffan Stalledräng ska vara en man, att stjärngossarna ska vara män (stjärngossarna kommer ju från en urgammal svensk sed där just de unga männen gick runt och tiggde i juletid), och att tärnorna ska vara kvinnor. "Tärna" - det hörs på ordet! Brudtärnor är ju också kvinnor - är personerna män så är de ju något annat (marskalkar) med helt annan klädedräkt. O.s.v.. Det är en PJÄS med fasta roller man spelar upp, och i en pjäs är det givet vilket kön alla rollerna har.
I ett "vuxet" luciatåg - som inte är i skolan eller på dagis alltså, utan som är till för seriös underhållning - anser jag dessutom att de medverkande inte bör vara för unga. 18-25 år är lämplig ålder.
Lucian ska helst ha nordiskt utseende. Det traditionella luciautseendet: lång, smal, blå ögon, långt blont hår, och så vacker som möjligt. Men jag KAN acceptera en mörkhårig lucia om hon stämmer in på ovanstående beskrivning i övrigt. Man kan ju tänka sig att även helgonet såg en smula sydländsk ut. MEN en svart eller asiatisk lucia är helt otänkbart. Då blir det inte VÅR tradition längre utan något annat. Dessutom är det HELT otänkbart att den högättade romarinnan Lucia skulle ha varit varken svart eller asiatisk.
Dräkten ska vara den traditionella. Jag ser helst att endast lucia har rött band om midjan och i kronan - tärnorna får ha glitter runt midjan och runt pannan.
I det traditionella Luciatåget (exempelvis kyrkans eller det som visas i TV) så skulle jag helst se en lång smal kvinna, med mörkt (nästintill svart) långt hår, levande ljus i håret. Ögonfärgen kvittar. (Det kan även vara vackert med en kvinna med långt blont hår i ett traditionellt svenskt Luciatåg. Jag skulle dock inte bry mig om Lucian istället hade rött eller brunt hår. Det hänger liksom inte på håret, om man säger). ;)
I detta traditionella Luciatåg vill jag även se rätt antal tärnor (kvinnor, utseendet spelar mindre roll), samt rätt antal stjärngossar (män, utseendet spelar mindre roll).
Inga tomtar och pepparkaksgubbar i det traditionella Luciatåget. Det traditionella Luciatåget ska även stå snyggt uppställt, gärna i en trappa. De som deltar ska kunna ta rätt toner och sjunga rent.
I skolans Luciatåg så kvittar det helt och hållet. Kör in lite tomtar och pepparkaksgubbar när ni ändå är igång. Ojämt antal stjärngossar och tärnor - who cares? Fler än tre pepparkaksgubbar, nja, tveksamt - men är där fyra stycken som vill vara pepparkaksgubbar, så låt gå för det då. Vill en pojke vara Lucia så go for it! Det enda "kravet" jag skulle ha på Luciatåget i skolan, är att där endast finns en Lucia. Samt att de ska stå någorlunda snyggt uppradade. Vad gäller rätt toner och sjunga rent, kan kvitta - alla får vara med!
Luciatåget på förskolan: Kör, bara köööööör! 10 Lucior, 15 tärnor, 100 pepparkaksgubbar, 7 stjärngossar, 43 tomtar. Stå i en klump, på led, sjung högt, sjung lågt, sjung fel, sjung inte alls, lämna Luciauppträdandet och spring till mamma i publiken - i don't care.
Fast, helt ärligt så bryr jag mig inte i någon större utsträckning egentligen. Visst är det synd att skoja bort en fin tradition, men ska man tjafsa om det och förstöra det på det viset, så tänj på gränserna istället. Vem orkar med att tjafsa om sånt, egentligen?
Som en människa, företrädesvis. Annars hade jag nog börjat bli orolig för utomjordisk invasion....