Centurione skrev 2014-12-13 23:34:07 följande:
Det är självklart att lucia ska vara en kvinna, eftersom helgonet Lucia - som existerat på riktigt - var en kvinna. Detta är inte ens förhandlingsbart! På samma sätt är det självklart att Staffan Stalledräng ska vara en man, att stjärngossarna ska vara män (stjärngossarna kommer ju från en urgammal svensk sed där just de unga männen gick runt och tiggde i juletid), och att tärnorna ska vara kvinnor. "Tärna" - det hörs på ordet! Brudtärnor är ju också kvinnor - är personerna män så är de ju något annat (marskalkar) med helt annan klädedräkt. O.s.v.. Det är en PJÄS med fasta roller man spelar upp, och i en pjäs är det givet vilket kön alla rollerna har.
I ett "vuxet" luciatåg - som inte är i skolan eller på dagis alltså, utan som är till för seriös underhållning - anser jag dessutom att de medverkande inte bör vara för unga. 18-25 år är lämplig ålder.
Lucian ska helst ha nordiskt utseende. Det traditionella luciautseendet: lång, smal, blå ögon, långt blont hår, och så vacker som möjligt. Men jag KAN acceptera en mörkhårig lucia om hon stämmer in på ovanstående beskrivning i övrigt. Man kan ju tänka sig att även helgonet såg en smula sydländsk ut. MEN en svart eller asiatisk lucia är helt otänkbart. Då blir det inte VÅR tradition längre utan något annat. Dessutom är det HELT otänkbart att den högättade romarinnan Lucia skulle ha varit varken svart eller asiatisk.
Dräkten ska vara den traditionella. Jag ser helst att endast lucia har rött band om midjan och i kronan - tärnorna får ha glitter runt midjan och runt pannan.
Vänta du bara tills Staffan ersätts med hen och stalledräng med stalleperson