Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?

Utstuckna ögon på ett fat, givetvis. Precis som originalet, realism är viktigt. Drömmer

Men ska jag bestämma så blir det förstås enligt mina preferenser, lång, axellångt mörkt (brunt, mörkbrunt, svart osv.), inte spinkig, glasögon.

I själva verket bryr jag mig inte särskilt mycket, men det är en fördel om det inte blir falsksång i Luciatåget.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    880215 skrev 2014-12-14 19:49:25 följande:
    Anonym (-) skrev 2014-12-14 19:34:17 följande:

Lucia var de facto nästan svarthårig.

Lucia betyder inte att HON var ljus, utan att hon kommer med ljus.

Man började säga så i Sverige, då folk började klaga på att Lucian i TV inte längre var blond. Då började det pratas vitt och brett om att Lucia var från Italien och således mörkhårig. Dock finns där inga bevis för det, och på de flesta avbildningar av henne så har hon faktiskt ljust hår (en del ljusbrunt, ytterst få kolsvart). I kyrkorna (statyer) så har hon oftast blont hår och blå ögon.

Men det stämmer att Lucia snarare betyder "kommer med ljus" eller typ "bär på ljus", och inte att hon var ljus. Men det utesluter dock inte att Lucia faktiskt KAN ha varit ljus.
    Ja, och då ska man komma ihåg att man vet väldigt lite om Lucia, det finns mycket få samtida källor och legenden är (förstås) ostyrkt. Man vet att det fanns en martyr vid den tiden med namnet och det är, mig veterligen, också det enda man vet.

Angående avbildningarna så är de allra flesta gjorda på medeltiden, långt efter att hon existerade.

Så du har helt rätt, man kan inte veta. Den som påstår sig veta får nog presentera en väldigt bra källa för det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (-) skrev 2014-12-15 09:18:23 följande:
    Källa på det?
    Påstod du inte själv samma sak?
    Anonym (-) skrev 2014-12-14 19:34:17 följande:
    Lucia var de facto nästan svarthårig.

Lucia betyder inte att HON var ljus, utan att hon kommer med ljus.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    umm abdilleh skrev 2014-12-15 15:18:44 följande:
    bara för figurer och avbilder visar henne ljushårig med blåa ögon betyder inte hon såg ut så avbilder på jesus är också kritvit blond och blåögd samma med hans mamma. men läser man om hur han såg ut hade han mörka ögon mörkt hår och olivfärgad hud
    Var läser du det? Så vitt jag vet innehåller bibeln överhuvudtaget inte någon beskrivning av hur Jesus såg ut och det finns heller inga andra samtida skriftkällor eller bilder som tar upp den saken.

Det är väl egentligen inget orimligt antagande, han var av judisk härkomst och bodde på en plats där de flesta hade mörkt hår och mörka ögon. Men det är just ett antagande.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Centurione skrev 2014-12-15 17:25:23 följande:
    Jag var ironisk, om du inte förstod det. Jag övervägde faktiskt att ta med "rullstolsburen", men när jag tänkte efter så tyckte jag inte att en rullstolsburen Lucia - som har alla de andra kriterierna för en lucia, det vill säga vackert ansikte, blont hår, blåa ögon, vänt ansiktsuttryck och smal kroppsbyggnad - skulle vara så illa ändå. I SITT SAMMANHANG skulle det kunna vara riktigt vettigt till och med. (Fast kanske inte som Sveriges Lucia då.)
    Varför inte som Sveriges Lucia?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Centurione skrev 2014-12-15 17:50:27 följande:
    a) det blir för mycket folkuppfostran - som när det var en svart tjej från Sri Lanka som var SvT:s Lucia för två år sedan

b) rullstolsgrejen drar för mycket uppmärksamhet från allt annat. Den blir själva GREJEN.

c) det är trots allt mer estetiskt med en lucia som är längre än de tärnor som går och står närmast henne

Men jag tänker, att i mindre sammanhang, med barn och ungdomar och deras föräldrar, t.ex. i föreningslivet, skulle man lika gärna kunna ha en rullstolsburen Lucia som en ridande eller simmande lucia (det sista har jag varit en gång).
    A. Är det negativt att exponera något sådant som fullt normalt?
    B. Bara om man gör det till det. Det kan dessutom behöva normaliseras med tanke på hur en del ser personer i rullstol.
    C. Ja, men det är inte alltid att så är fallet. Man kan inte välja den längsta kvinnan man kan hitta.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Centurione skrev 2014-12-15 17:58:52 följande:
    A och B. Du har helt rätt i princip, men just SvT:s luciatåg är inte riktigt platsen för det. Då vill folk bara ha en vacker, stämningsfull, estetisk upplevelse - och inte grubbla över om de åter är utsatta för uppfostran för licenspengarna...

C. Nej, det är klart att det inte behöver vara den längsta kvinnan i kören som är Lucia. Hon kanske inte har de andra egenskaperna. Men man brukar tänka på vilka tärnor som går närmast bakom lucia, och som då också blir stående närmast bakom eller bredvid henne när luciatåget stannar och formerar sig som en kör. Då ser man till att de tärnorna inte är längre än lucian, och de långa flickorna får i stället gå långt bak och hamna i ytterflyglarna. Och så har man stjärngossarna på raden bakom tärnorna.
    A & B: Gör man det enbart för att uppfostra så anser även jag att det är fel forum. Men om det inte är så då, om kvinnan i rullstolen faktiskt är den som sjunger bäst, är den som har mest utstrålning, som har folkets respekt och aktning? Ska man då undvika det för att det kan uppfattas som uppfostrande?

C. Precis, och då är det ju inte så orimligt med en kvinna i rullstol heller.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Centurione skrev 2014-12-15 18:14:48 följande:
    Nej, är det så att hon har alla de egenskaperna, och blir vald på sedvanligt sätt, så kan det mycket väl funka.
    Bra, där är vi överens.
Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?