Inlägg från: Anonym (????) |Visa alla inlägg
  • Anonym (????)

Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?

Anonym (Lucia) skrev 2014-12-13 22:19:23 följande:

Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
    Utseende, klädsel, kön etc...

Du fattar att du lagt tråden i "känsliga rummet"? Är det en känslig fråga för dig? Fick du aldrig vara Lucia? Lucians klädsel är vit klänning med rött band i midjan. Hon bör vara kvinna om det inte är en firmafest för då kan hon vara en hund or whatever!
  • Anonym (????)
    Centurione skrev 2014-12-14 20:09:41 följande:
    Sött är det. Men det hämmar flickornas motoriska utveckling. Samtidigt får deras bröder rasa runt i bekväma byxor o gympaskor, spela fotboll och klättra i klätterställningar. Undrar varför feministerna inte rasar emot detta..? Obestämd
  • Anonym (????)
    Anonym (Uuuuuuuh) skrev 2014-12-14 20:46:52 följande:
    Hur hämmar en tygbit på huvudet den motoriska utvecklingen hos barn? Snarare så är det väl mer hämmande för småflickor att gå omkring i nån jäkla chabby chic-spetsig beige rappel och tjafs outfit som man inte får smutsa ner för då är man inte söööt längre.
    Ja men PRECIS.........fram för Islam! Allah är stor..............Allah är störst....
  • Anonym (????)
    Anonym (ariel) skrev 2014-12-14 22:17:34 följande:

Jag blev aldrig vald till lucia i skolan. Jag hade mörkbrunt långt hår. Det var alltid blonda tjejer (med långt hår) som blev valda.

Jag brukade tänka på att Lucia egentligen hade mörkt hår. Vet ej om det stämmer men det var det jag hade hört.

Ändå avbildar man lucia som blond hela tiden och större luciatåg är hon oftast blond och aldrig svarthårig.

Jag skulle vilja att det var varierat. Båda hårfärg, ursprung , etnicitet , kön osv.

Jag har sett väldigt många mörkhåriga lucior genom åren. Här i vår stad så är Lucians sångröst prio ett. Manliga lucior är ju bara trams och det är "typ" chefen som skojar till det och alla skrattar (som vanligt). Jag tycker att lucia ska var en vacker och stämningsfull högtid.
  • Anonym (????)
    Dr Mupp skrev 2014-12-15 12:59:35 följande:

Beror på sammanhang. 

I skolan/dagis/hemma hur som helst. Det är upp till barnen att bestämma vad de vill vara. 

I offentliga sammanhang som kyrkan, eller kommunen så vill jag gärna att hon är kvinna och långhårig. En bra sångröst är trevligt. Men det är inte så noga egentligen. 

Nej Lucian kan ju omge sig med skönsjungande tärnor om hon inte kan sjunga själv? Luciasången är ju så vacker så man ryser när den sjungs av vackra röster. Här i stan så är det ett krav att lucia-kandidaterna ska kunna sjunga och på vår tidnings hemsida kan man lyssna på dem när de berättar om sig själva och sedan sjunger. 
  • Anonym (????)
    Anonym (Kalle) skrev 2014-12-15 15:29:35 följande:

eller fan,, får man ändra sig??

Jag skulle vilja se en icke traditionell Lucia som inte blir utsedd för sitt vackra yttre som många blir..

En total motsats skulle vara underbart, förutsatt att hon förstås sjöng vackert. :)
    En kraftig kvinna, kanske rödhårigt burrigt hår.. Vad vet jag.

Och innan jag får hugg här, jag har inte sagt att man som kraftig och rödhårig inte är vacker..
    Men jag har aldrig sett en Lucia som bär skrud i strl 52. Heller aldrig annat än blond eller svart hår.. 

Lite variation vore guld!

Men å andra sidan så uppträder Lucia en (1) dag/år. Hur mycket variation ska det behövas? Måste man "hotta upp" det?
  • Anonym (????)
    Anonym (????) skrev 2014-12-15 15:34:45 följande:
    Men å andra sidan så uppträder Lucia en (1) dag/år. Hur mycket variation ska det behövas? Måste man "hotta upp" det?
    * och inte en hel dag utan "typ" en timme på varje plats?
  • Anonym (????)
    Anonym (Kalle) skrev 2014-12-15 15:50:13 följande:
    Har aldrig reflekterat kring henne förut. fast nu ställdes frågan. 
    O då tänkte jag att varför inte? 
    Nån gång i livet skulle jag gilla att se en variant på Lucia som jag skrev.

Om nu din  fråga var specifikt till mig...
    Såg du Svt:s lucia i fjol?
  • Anonym (????)

Jag var lite rädd när jag slog på teven på Luciamorgon för jag tänkte att i det rådande politiska läget så skulle precis vad som helst kunna dyka upp!!! Lyckligtvis så insåg man väl att det inte är läge att reta gallfeber på svenska folket så vi bjöds på ett så otroligt fint, traditionsspäckat firande så jag grät en skvätt där i tevesoffan......

• Anonym (????)
    Anonym (????) skrev 2014-12-15 18:01:33 följande:

Jag var lite rädd när jag slog på teven på Luciamorgon för jag tänkte att i det rådande politiska läget så skulle precis vad som helst kunna dyka upp!!! Lyckligtvis så insåg man väl att det inte är läge att reta gallfeber på svenska folket så vi bjöds på ett så otroligt fint, traditionsspäckat firande så jag grät en skvätt där i tevesoffan......

OT OT OT OBS
  • Anonym (????)
    Centurione skrev 2014-12-15 18:10:43 följande:
    Ja, jag kände precis likadant. Det var en lättnad, i år igen, att INTE mötas av en svart, judisk, homosexuell transvestit till lussebullen och -kaffet! (Fast det är ju inte klokt att man ska behöva känna den oron..)
Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?