Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Hur skulle själva lucian se ut i lussetåget om du fick bestämma?
Utseende, klädsel, kön etc...
Jag blev aldrig vald till lucia i skolan. Jag hade mörkbrunt långt hår. Det var alltid blonda tjejer (med långt hår) som blev valda.
Jag brukade tänka på att Lucia egentligen hade mörkt hår. Vet ej om det stämmer men det var det jag hade hört.
Ändå avbildar man lucia som blond hela tiden och större luciatåg är hon oftast blond och aldrig svarthårig.
Jag skulle vilja att det var varierat. Båda hårfärg, ursprung , etnicitet , kön osv.
Beror på sammanhang.
I skolan/dagis/hemma hur som helst. Det är upp till barnen att bestämma vad de vill vara.
I offentliga sammanhang som kyrkan, eller kommunen så vill jag gärna att hon är kvinna och långhårig. En bra sångröst är trevligt. Men det är inte så noga egentligen.
eller fan,, får man ändra sig??
Jag skulle vilja se en icke traditionell Lucia som inte blir utsedd för sitt vackra yttre som många blir..
En total motsats skulle vara underbart, förutsatt att hon förstås sjöng vackert. :)
En kraftig kvinna, kanske rödhårigt burrigt hår.. Vad vet jag.
Och innan jag får hugg här, jag har inte sagt att man som kraftig och rödhårig inte är vacker..
Men jag har aldrig sett en Lucia som bär skrud i strl 52. Heller aldrig annat än blond eller svart hår..
Lite variation vore guld!
Jag var lite rädd när jag slog på teven på Luciamorgon för jag tänkte att i det rådande politiska läget så skulle precis vad som helst kunna dyka upp!!! Lyckligtvis så insåg man väl att det inte är läge att reta gallfeber på svenska folket så vi bjöds på ett så otroligt fint, traditionsspäckat firande så jag grät en skvätt där i tevesoffan......
Jag var lite rädd när jag slog på teven på Luciamorgon för jag tänkte att i det rådande politiska läget så skulle precis vad som helst kunna dyka upp!!! Lyckligtvis så insåg man väl att det inte är läge att reta gallfeber på svenska folket så vi bjöds på ett så otroligt fint, traditionsspäckat firande så jag grät en skvätt där i tevesoffan......