• Anonym (Så olycklig..)

Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!

Behöver råd och hjälp asap! För att göra en lång historia kort.
    Pappan och mamman och 14 månaders barn bor i mellanstor stad i Sverige. Pappa har fast anställning och mamman likaså. Barnet ska snart skolas in på förskola. Pappan är mycket missnöjd med sitt jobb och har fått erbjudande om ett nytt riskabelt jobb i Afghanistan som innebär 6 veckors jobb, 6 veckor ledigt i ett år sammanlagt. 

Mamman ska precis påbörja sitt nya jobb med allt vad det innebär och hon är glad och förväntansfull över detta. Hon har haft en tuff graviditet och förlossningsdepression och har tyckt livet med småbarn varit oerhört jobbigt och tufft och har istället velat jobba och har gjort det deltid sedan barnet var 6 månader. Hon är och har aldrig varit en bullmamma som vill vara hemma med sitt barn i flertalet år (inget dömande för de som vill det)

Nu säger pappan att han ska ta jobbet i Afghanistan. Lämna mamman ensam med heltidsjobb och fullt ansvar för barn i 6 veckor i stöten. Mamman har förutom heltidsarbete även cirka 2 timmars pendling per dag. Mamman bryter ihop och vägrar, men pappan anser sig har rätten på sin sida. Han måste göra detta. 

Vad har mamman för rättigheter? Kan en förälder bara dumpa över sitt barn och lämna allt ansvar bara sådär? Kan sägas att det inte finns någon form av nära släktingar som kan hjälpa till utan mamman är helt ensam...

Mamman kommer inte orka vara heltidsarbetande, pendla, ta ansvar för barnet i 6 veckor sammanlagt i 1 år....

Mamman är en mycket bra mamma när hon får arbeta och tid för återhämtning. Då är hon toppen. Men fullt ansvar knäcker henne totalt och hon har lidit av depression och ångest till och från under många år. Dock mår hon bra när hon får jobba, hålla igång och har tid för återhämtning. När barnet (oplanerat) kom till så diskuterade mamman och pappan en eventuell framtida separation (de är båda ganska krassa och ser till skilsmässostatistiken) och då var de helt på det klara att de har 50% ansvar/rättighet till barnet. 

Hur ska mamman göra? Finns det någon laglig rätt att bara sticka från sitt barn? Pappan har ju fast tjänst i Sverige och behöver inte ta tjänsten i Afghanistan pga. arbetsbrist?

Snälla, hjälp en desperat mamma. Jag ser till mitt barns väl och ve. Hen måste må bra och hen har en skör mamma som inte kommer vara en bra mamma med fullt ansvar. Hen förtjänar ansvarstagande och kärlek från båda föräldrarna...inte en mentalt instabil mamma som vill hoppa ut genom fönstret.
  • Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!
  • Anonym (vet inte men)

Vilken svår situation du står i. Det låter väldigt jobbigt för dig det vad hans beslut skulle innebära.
    Jag kan bara svara utifrån hur jag själv skulle ha reagerat och det är med samma besvikelse och uppgivenhet för det första. Han har en familj nu och inte bara sig själv att ta hänsyn till. jag tycker att den här typen av beslut, som påverkar hela familjen, de tar man gemensamt i en familj. Om det var min man som skulle ta det beslutet utan mig och utan mitt stöd skulle jag känna att det saknas respekt och visar på ovilja att vara familj med vad det innebär utifrån mina värderingar. Det skulle i sin tur leda mig till att vilja lämna relationen. Helt enkelt avsluta den för att istället träffa någon som ser på familjelivet på samma sätt som jag. Eller leva ensam med mitt barn. Gemensamma värderingar och gemensamt ansvar tror jag är nyckeln för en lycklig familj.

Tycker du låter som en fantastisk mamma, det kommer att lösa sig till slut!
    Stort lycka till! 
    Sometimes bad things needs to fall apart so that better things can fall together.

• Anonym (Så olycklig..)

Tack, alla Ni som kommit med konstruktiv tips på lösningar. Det jag oroar mig mest för är just anknytningen till pappan och hur det kommer påverka vår dotter. Pappan är en toppenbra sådan 99,9% och de har en riktigt tajt relation nu. Barnet är varken mammigt eller pappigt utan både ock.

Det jag fruktar mest är att jag fullständigt ska klappra igenom. Jag gjorde det när jag tog min magisterexamen och jag var helt inkapabel att ta hand om mig själv under ett halvår. Jag fick matas som en fågelunge och sov 22 av dygnets 24 timmar under 2 månads tid, vilket givetvis inte funkar inte om man har barn o ingen avlastning. Det finns liksom inte på kartan att jag kan "rycka upp mig", skärpa till mig då min hjärna blir mos efter så mycket stress och press. Jag lovade mig att aldrig hamna därigen och det handlar så mycket att våga sätta gränser o be om hjälp. Min strategi är regelbundna matvanor, sömn och ta bort onödiga måsten. Då fungerar jag precis som vilken annan människa! Men jag märket att stress påverkat mig mycket mer efter min utmattningsdepression. Jag klarar helt enkelt inte allt själv.

Så summa sumarum: Hur ska vår dotter må om jag klappar igenom? Alla ni haters därute, jag tänker på vårt barn! Inte på mig, pappan eller vår relation. Den är ovidkommande och ett litet pris jämfört med vår dotters välbefinnande och utveckling! Inget annat spelar nån roll!

Gällande nannies, matkassar, städhjälp osv så är det så att anledningen till att sambon vill jobba utomlands är att han har stora kreditskulder. De kommer att betalas av först. Jag har erbjudit honom mitt sparkapital att låna för att lösa skulden. Han vägrar och menar att han måste lösa sina pengar-beskymmer på egen hand. Jag anser att det inte är värt relationen till sitt barn. Han tycker annorlunda.

• LindaLova

Självklart kan inte pappan ta ett sånt här beslut på egen hand. Det här påverkar er familjesituation märkbart. Han verkar se det som en bra utmaning jobbmässigt utan att ta hänsyn till den belastning han lägger på dej. Ska du jobba heltid med pendling samt ha fullt ansvar i 6 veckor i taget! Om du hade velat gå ner i tid frivilligt kunde jag se en möjlighet om han kompenserar dej. Själv hade jag blivit tokig om jag inte fått egentid på så lång tid. Om han verkligen älskar dej o ser hur dåligt du mår inför detta omvärderar han sitt beslut!!

• Anonym (Ärtan)

Prata med soc, du kanske kan få hjälp av en stödfamilj?

• Anonym (Han är dum i huvudet)
    Anonym (Så olycklig..) skrev 2014-11-07 09:32:30 följande:

Några tillägg (skriver från mobil så jag vet att jag har en del stavfel). När vi fick reda på att vi väntade barn talade vi långt och länge om att jag haft mina problem. Då lovade sambon mig mycket avlastning för att inte hamna där igen. Han lovade att inte jobba utomlands. Han lovade ett 50% vårdnad om vi skulle separera. Detta gjorde att jag tillslut vågade genomföra graviditeten. Jag ville göra abort först för jag kände mig så osäker på om jag skulle kunna axla rollen. Jag axlar rollen ypperligt om jag får hjälp (att ens skriva detta när man är TVÅ om ett barn i de flesta fall är skrattretande). Lika bra pappa som han är, lika bra mamma är jag och lika goda föräldrar är VI när vi samarbetar. Men att lämnas 6 veckor i stöten med ett nytt heltidsarbete o utan hjälp känns övermäktigt och något vi aldrig kommit överens om. Är jag den egoistiske i detta förhållandet?

Du har inte gjort något fel. Du föll för en man som lovade guld och gröna skogar, och som nu bryter alla sina löften till dig och förvandlas till ett svin framför dina ögon. Din situation låter jättehemsk och jag lider med dig!!

Tyvärr så kan man inte hindra andra människor från att ljuga, förändras och smita ifrån både löften och ansvar. Det finns ingen moral i det han gör, men tyvärr är det inte olagligt.

Det du kan påverka är hur du reagerar. Tänker du låta honom behandla dig såhär? Bryta mot allt han lovat dig och överge dig ensam med ert barn? Särskilt när han vet att du inte mår bra? Och när du vet vilken saknad och sorg detta kommer att skapa hos ert barn?

Om jag hade varit du hade jag sagt att alla val får konsekvenser, och väljer han utlandstjänst så väljer han bort sin familj. Då har han inget att komma hem till. Då ansöker du om skiljsmässa, bodelning och ensam vårdnad. Och du flyttar, så att du och ert barn kan få en fungerande vardag.

Det låter som att du kommer att hamna i en väldigt tuff sits när han drar. Om jag hade varit du hade jag redan nu börjat leta jobb på den ort dina föräldrar bor, med målet att flytta dit så snart som möjligt. Kanske till och med flytta hem till dem. Då har du någon som kan hjälpa och stödja, både praktiskt och känslomässigt. 

Det är hemskt och vidrigt att du tvingas ge upp ditt nya jobb och din karriär för att han är självisk och väljer bort sitt barn. Men bättre ge upp ett jobb än att ge upp s
    din mentala hälsa. Gör det du behöver för att överleva. Och låt honom inte komma krypande tillbaka. Väljer han bort er nu så är det för livet.

• Mrs Moneybags

Vi är lite i samma situation, men ändå inte.
    Min man funderar på att jobba i Norge ett tag där han har goda kontakter.
    Då blir jag ensam kvar med vårt barn, men mitt krav är att jag då går ner till 75% arbetstid och att han kompenserar mig ekonomiskt för förlusten. Det är jag helt med på - helt okej för oss.

Man måste ställa krav i en relation, men det är klart att det är svårt när man har med en sådan person att göra, som inte bryr sig om konsekvenserna. Man får förmoda att han kommer att tjäna ganska bra i Afghanistan, så en del av den summan får han lägga på att kompensera sin bortavaro så att du antingen kan gå ner i tid, eller (som verkar mest vettigt i ditt fall) lägga pengar på en nanny som kan vara din extraförälder under perioderna han är borta.

Det är hur trist som helst, att folk bara kan sticka iväg och lämna en förälder med hela ansvaret.

• Tow2Mater
    Anonym (Så olycklig..) skrev 2014-11-07 13:17:48 följande:

Gällande nannies, matkassar, städhjälp osv så är det så att anledningen till att sambon vill jobba utomlands är att han har stora kreditskulder. De kommer att betalas av först. Jag har erbjudit honom mitt sparkapital att låna för att lösa skulden. Han vägrar och menar att han måste lösa sina pengar-beskymmer på egen hand. Jag anser att det inte är värt relationen till sitt barn. Han tycker annorlunda.

Han vill tjäna "stora pengar relativt snabbt" for att kunna betala av sin skuld, helt forståeligt. Ett lån från dig loser ju inte hans situation; då skulle han ju sitta med betalningar till dig istället. Om du vill losa det ur den här aspekten, ger du sambon pengarna som gåva och han kan losa sin skuld utan att vara skyldig dig någonting alls.
  • Mrs Moneybags

Jag missade att din sambo hade kreditskulder mm.

I det fallet tycker jag nog att du måste unna honom att jobba utomlands, för det han gör, gör han ju för er som familj och för sitt barn, för att ni ska ha en sund ekonomisk grund att stå på.

Man kan inte underskatta behovet hos många män att tjäna mer pengar när deras barn har fötts. 

Jag tycker nog att du ska uppmuntra honom till att åka nu när jag läste den biten...

Han kommer ju tillbaka.

• Anonym (Hmm)
    Lady Godiva skrev 2014-11-07 00:42:30 följande:

Det är lite osäkert vad du vill ha sagt där, du uttrycker dig inte vidare klart, men att åka iväg sex veckor i stöten är knappast att lämna familjen.

Till trådstartaren: Du skriver också rätt virrigt, "mamman" och jag om vartannat. Bestäm dig för vilken form du ska använda! Jag tycker du är otroligt självisk. Jag måste få göra så här, annars mår jag inte bra, jag vill jobba så här för jag är ingen bullmamma, jag orkar inte ta hand om vårt barn... Jag, jag, jag. Och så slutklämmen: Han lastar över allt ansvar på mig mot min vilja, hur tvingar jag honom göra som jag vill?

Du måste inse att ni är två i förhållandet; du och din man. Ni har valt att skaffa barn, vilket medför vissa uppoffringar. Din man gjorde uppenbarligen ganska många sådana i början, nu är det din tur. Du får ta ansvaret själv för ert barn sex veckor åt gången, sedan kommer han hem och är ledig sex veckor, då kan han ta hand om barnet. Vad f-n är problemet?! Det finns de som tar hand om sina barn ensamma varje dag i varje vecka varje år utan att klaga. Om han bara är borta sex veckor finns ingen risk att ert barn glömmer honom, inte om de är så tighta som du skriver. Under de perioder då han är borta kanske ni kan ha kontakt via Skype så dottern (?) får se och höra sin pappa.

Du förstorar upp detta till enorma proportioner helt i onödan, och skapar problem där inga finns. Visst kan du hota med skilsmässa och lämna din man, men då blir du ensam med dottern ändå. Och det är ju inte vidare moget att hota med det. "Gör som jag vill, annars lämnar jag dig!" Agera istället som en vuxen kvinna som är en part i ett vuxet förhållande: Sätt dig ner med din man, prata igenom detta ordentligt. Ta reda på varför detta är så viktigt för honom. Berätta, på ett vuxet sätt, hur du känner. Se tillsammans över vilka problem som kan uppstå, hitta tillsammans lösningar (för det finns alltid lösningar, jag lovar!).

Visst kan du hota med skilsmässa, men betänk vilka konsekvenser ett sådant hot kan få. Han kanske säger "Trist för dig" och drar trots ditt hot. Då har du plötsligt blivit ensamstående mamma, med fullt ansvar... Vänta nu, det var ju det du inte ville ha, korrekt?

Eller, något som faktiskt är värre, han kanske struntar i det här jobbet, som tydligen  betyder mycket för honom. Han stannar hemma, gör som du vill. Det kanske verkar som den perfekta lösningen men det är det inte, tro mig. För efter ett tag kan han börja känna sig bitter, och tar ut det på dig. I vartenda litet skitgräl kommer det upp: "Du tvingade mig att strunta i mitt drömjobb." Hur ska du gottgöra honom för det? Nej du, det blir inte bra, även om du till en början är glad att du fick din vilja fram.

Jag vet inte hur gammal du är, men du känns väldigt ung i ditt sätt att resonera. Du kanske inte är så ung, men omogen är du. Självisk och omogen. Du måste inse att det inte bara är din vilja som räknas, och att det inte bara är du  som ska ha det bra. Och vad är det för j-a sätt att säga att du känner för att ta livet av dig?! Är tanken på att ta hand om ditt barn ensam några veckor i stöten så motbjudande, så otroligt jobbig, att du hellre dör? Tja, då måste jag instämma med den som tyckte du skulle lämna barnet till soc. Så där resonerar inte en frisk, stark och sund mamma.

Sex veckor kanske känns som väldigt lång tid, men jag kan lova att de går snabbt. Sex sketna veckor, sedan är gubben din hemma igen, i sex veckor, och tar hand om ert barn. Och du kan få ägna dig lite åt dig själv och ditt.

Det finns egentligen inget att diskutera här; du måste låta din man få göra det här, för annars tror jag inte ert äktenskap kommer hålla. Och då är du lik f-rbannat ensam med dottern sedan.

Förresten; jag hoppas du ser ironin i att du tycker han dumpar allt  ansvar på dig, och undrar hur du ska tvinga honom ta sitt ansvar..

Du skriver väl och jag skulle hålla med om det inte vore så att mamman varit deprimerad.

När jag var utbränd så behövde jag verkligen min man att han kom hem och tog över ansvaret så jag fick andas lite varje dag. Att laga mat kunde vara ett stort projekt ens. Och innan jag fick mitt andra barn så var jag ensamståenden med ett barn och det tyckte jag var enklare än allt annat. super enkelt och lätt. Sen träffade jag en ny karl och vi fick ett barn till, så då satt jag med två barn och jag vart utbränd och deprimerad.. Så jag vet hur jobbigt det kan vara med ansvaret. Jag skulle aldrig lämna min partner om han vart deprimerad. Det kallas nöd och lust. Och när man är deprimerad är det nöd och man behöver hjälp, stöd avlastning. Man klarar inte allt själv även om man vill.

Stöd familj kanske kan vara nåt ts i värsta fall?
  • Angel D
    Inteutanproblem skrev 2014-11-07 10:41:38 följande:

Koppla in socialen och utred om stödfamilj. Kanske kan det få eld i röven på honom till att ta sitt förnuft till fånga. I sämsta fall skiter han i vilket, åker, men du får stöttning och hjälp till att inte går under och kan fortsätta vada en bra förälder - till skillnad från honom.

Håller med fullt ut här. Troligtvis så kommer pappan inte ge med sig. Detta är det bästa mamman kan göra just nu. Samt att be sin egen och pappans familj om hjälp och stöd. Är det någorlunda vettiga människor så borde inte det vara något problem alls.
Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!