• Anonym (Så olycklig..)

Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!

Behöver råd och hjälp asap! För att göra en lång historia kort.
    Pappan och mamman och 14 månaders barn bor i mellanstor stad i Sverige. Pappa har fast anställning och mamman likaså. Barnet ska snart skolas in på förskola. Pappan är mycket missnöjd med sitt jobb och har fått erbjudande om ett nytt riskabelt jobb i Afghanistan som innebär 6 veckors jobb, 6 veckor ledigt i ett år sammanlagt. 

Mamman ska precis påbörja sitt nya jobb med allt vad det innebär och hon är glad och förväntansfull över detta. Hon har haft en tuff graviditet och förlossningsdepression och har tyckt livet med småbarn varit oerhört jobbigt och tufft och har istället velat jobba och har gjort det deltid sedan barnet var 6 månader. Hon är och har aldrig varit en bullmamma som vill vara hemma med sitt barn i flertalet år (inget dömande för de som vill det)

Nu säger pappan att han ska ta jobbet i Afghanistan. Lämna mamman ensam med heltidsjobb och fullt ansvar för barn i 6 veckor i stöten. Mamman har förutom heltidsarbete även cirka 2 timmars pendling per dag. Mamman bryter ihop och vägrar, men pappan anser sig har rätten på sin sida. Han måste göra detta. 

Vad har mamman för rättigheter? Kan en förälder bara dumpa över sitt barn och lämna allt ansvar bara sådär? Kan sägas att det inte finns någon form av nära släktingar som kan hjälpa till utan mamman är helt ensam...

Mamman kommer inte orka vara heltidsarbetande, pendla, ta ansvar för barnet i 6 veckor sammanlagt i 1 år....

Mamman är en mycket bra mamma när hon får arbeta och tid för återhämtning. Då är hon toppen. Men fullt ansvar knäcker henne totalt och hon har lidit av depression och ångest till och från under många år. Dock mår hon bra när hon får jobba, hålla igång och har tid för återhämtning. När barnet (oplanerat) kom till så diskuterade mamman och pappan en eventuell framtida separation (de är båda ganska krassa och ser till skilsmässostatistiken) och då var de helt på det klara att de har 50% ansvar/rättighet till barnet. 

Hur ska mamman göra? Finns det någon laglig rätt att bara sticka från sitt barn? Pappan har ju fast tjänst i Sverige och behöver inte ta tjänsten i Afghanistan pga. arbetsbrist?

Snälla, hjälp en desperat mamma. Jag ser till mitt barns väl och ve. Hen måste må bra och hen har en skör mamma som inte kommer vara en bra mamma med fullt ansvar. Hen förtjänar ansvarstagande och kärlek från båda föräldrarna...inte en mentalt instabil mamma som vill hoppa ut genom fönstret.
  • Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!
  • Tow2Mater
    Anonym (Så olycklig..) skrev 2014-11-08 12:07:35 följande:

www.psykologiguiden.se/www/pages/&PSQ=1190

Denna artikel handlar om att barn och tidperspektiv samt ständiga uppbrott och återföreningar tär mer än om en förälder till exempel dör...

www.psykologiguiden.se/www/pages/&PSQ=8365

Gällande att låta pappan förverkliga sig själv och sina drömmar:

Jag ser inget som handlar om en jämförelse med när en förälder t ex dör.
  • Tow2Mater
    Anonym (Så olycklig..) skrev 2014-11-10 12:49:50 följande:

Jag kommer därför flytta hem till min barndomsby där barnet har sina morföräldrar och morbror/moster etc. och där jag kan få avlastning och hjälp. Jag fullkomligt hatar tanken att flytta tillbaka till den by som jag längtat mig bort ifrån hela uppväxten och som jag lämnade redan som 16-åring. Men vi ni vad....jag sätter mitt BARN först. Vad jag än må tycka och tänka om att lämna staden, en vacker bostad, sociala kontakter och nöjesutbud, mot landet så är det för hennes skull. I min värld ger man upp sitt eget ego när man sätter barn till världen. Är det alltid man gillar det? Nej!!! Kommer jag bo i min hemby för evigt? Nej! Men jag står ut för mitt barns skull, i några år...en dag i taget. Något jag ALDRIG kan förstå att pappan inte kunde göra, trots att ett flertal lösningar presenteras och erbjudits honom.

Det är där värderingarna kommer in. Våra skiljer sig åt och därför skiljer vi oss nu. Så ofantligt sorgligt. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag någonsin skulle kunna bryta upp från den man som jag är så otroligt förälskad i, som jag attraheras av något så kopiöst och som är fadern till mitt barn. Men jag har en kärlek till i mitt liv som är viktigare och som jag vet att jag aldrig skulle komma över om jag sabbade den. Min dotter.

Lycka till. Men flytta till din "hemby" och hitta jobb o bostad där for att få avlastning skulle du ju kunna gora utan att separera från din man, om du tycker han är tillräckligt viktig for ditt barn och dig. Så jag tror det ligger en hel del annat bakom dina val än vad som "är bäst" for barnet.
  • Centurione

Hej! Här är Trådstartaren igen... Min tråd har blivit helt off-topic så jag väljer att tacka för mig och låta den leva vidare på egen hand eller dö ut. 

Tack iallafall Ni som försökt komma med goda råd och peppning! Livet blir aldrig som man tänkt sig. 

Pappan berättade igår att det inte längre handlar om 1 år utan 3 år. Jag har därför beslutat mig för att lämna honom.

Jag vägrar att låta någon tvinga mig att leva i limbo och förvänta sig mig sätta mitt barns välmående, min karriär och mitt liv i vänteläge så länge. Våra familjevärderingar går inte att jämka.

Jag kommer därför flytta hem till min barndomsby där barnet har sina morföräldrar och morbror/moster etc. och där jag kan få avlastning och hjälp. Jag fullkomligt hatar tanken att flytta tillbaka till den by som jag längtat mig bort ifrån hela uppväxten och som jag lämnade redan som 16-åring. Men vi ni vad....jag sätter mitt BARN först. Vad jag än må tycka och tänka om att lämna staden, en vacker bostad, sociala kontakter och nöjesutbud, mot landet så är det för hennes skull. I min värld ger man upp sitt eget ego när man sätter barn till världen. Är det alltid man gillar det? Nej!!! Kommer jag bo i min hemby för evigt? Nej! Men jag står ut för mitt barns skull, i några år...en dag i taget. Något jag ALDRIG kan förstå att pappan inte kunde göra, trots att ett flertal lösningar presenteras och erbjudits honom.

Det är där värderingarna kommer in. Våra skiljer sig åt och därför skiljer vi oss nu. Så ofantligt sorgligt. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag någonsin skulle kunna bryta upp från den man som jag är så otroligt förälskad i, som jag attraheras av något så kopiöst och som är fadern till mitt barn. Men jag har en kärlek till i mitt liv som är viktigare och som jag vet att jag aldrig skulle komma över om jag sabbade den. Min dotter.

Tänkte avsluta med dessa ord:

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,The courage to change the things I can,And the wisdom to know the difference

Ha det så gott!

Fast för BARNETS skull borde du väl inte lämna barnets pappa! Han är såklart viktigare än mormor och morfar - även om de OCKSÅ är viktiga! Sedan kan det förstås, som jag skrev tidigare, vara så att du VERKLIGEN inte orkar ta hand om ditt barn själv, kanske inte ens ge det basal omvårdnad. Om din man vet om detta och ändå väljer att ta utlandstjänstgöringen, så gör det honom till en dålig pappa. Och DÅ kan det även vara till barnets bästa att ni flyttar nära mormor o morfar i stället.
  • Centurione
    Mrs Moneybags skrev 2014-11-10 10:36:20 följande:
    Jag vet inte varifrån du hämtat dina data, men om du inte visste det, så har Sverige det bra mycket bättre än de länder som är mer ojämställda!
    Vi har det svenska "musikundret", så just inom det musikaliska området råder ingen fattigdom i Sverige.

Jag vet inte vilken sorts upptäckare du önskar att vi hade, då de flesta områden på jorden redan är befolkade och därmed upptäckta?

Nedgången inom vetenskap och teknik beror snarare på att våra skolor har blivit sämre och sämre, inte på att vuxna män inte får middagen serverad när de kommer hem från jobbet. För att bli riktigt duktig på någonting måste man börja låååångt tidigare än den ålder, då man har en fru och ett eget hem att ta hand om.
    Jo, jag nämnde redan detta med den dåliga sosseskolan, som inte tillät de begåvade barnen att gå vidare och hoppa i klasserna. Jag sa aldrig att det bara fanns EN orsak till problemen, men helt klart är det så att det är mycket lättare att åstadkomma något verkligt betydelsefullt här i världen, om man slipper bekymra sig om middagsmat och dagishämtningar. Det kan du väl inte förneka?

Det är lite svårt att föreställa sig Julius Caesar eller Michelangelo säga tack för idag klockan 16:15, för att hinna handla på vägen innan dagis stänger!
  • Anonym (klokt)
    Centurione skrev 2014-11-10 17:45:48 följande:
    Det är lite svårt att föreställa sig Julius Caesar eller Michelangelo säga tack för idag klockan 16:15, för att hinna handla på vägen innan dagis stänger!
    Whaaat? Vad har detta med tråden att göra? Vem är Michelangelo i den här liknelsen? Trådstartarens man eller barn??
  • Anonym (vill också)
    Jo, jag nämnde redan detta med den dåliga sosseskolan, som inte tillät de begåvade barnen att gå vidare och hoppa i klasserna. Jag sa aldrig att det bara fanns EN orsak till problemen, men helt klart är det så att det är mycket lättare att åstadkomma något verkligt betydelsefullt här i världen, om man slipper bekymra sig om middagsmat och dagishämtningar. Det kan du väl inte förneka?

Wii, jag vill också ha de piller som du käkar, verkar så roligt =)
  • Centurione
    Anonym (m) skrev 2014-11-10 10:46:07 följande:
    Glöm inte heller det svenska IT-undret med Skype, Spotify, Minecraft med flera.
    ...och dessa avancerade kulturyttringar kommer att bli ombesjungna ännu om tusen år..? Drömmer
  • Centurione
    Anonym (klokt) skrev 2014-11-10 17:57:57 följande:
    Whaaat? Vad har detta med tråden att göra? Vem är Michelangelo i den här liknelsen? Trådstartarens man eller barn??
    Vi har gått vidare nu och diskuterar generellt.
  • Anonym (klokt)
    Centurione skrev 2014-11-10 18:14:01 följande:
    Vi har gått vidare nu och diskuterar generellt.
    Åååkej, exakt vad är det som diskuteras generellt och vad har Michelangelo med saken att göra? Drömmer
  • Anonym (a)

Det är lite svårt att föreställa sig Julius Caesar eller Michelangelo säga tack för idag klockan 16:15, för att hinna handla på vägen innan dagis stänger! smile2.gif

var det lättare för Marie Curie då menar du?

Elsa Beskow, Edith Piaf , Irène Joliot-Curie eller Maria Goeppert-Mayer

• Anonym (malena)

Hej! Här är Trådstartaren igen... Min tråd har blivit helt off-topic så jag väljer att tacka för mig och låta den leva vidare på egen hand eller dö ut. 

Tack iallafall Ni som försökt komma med goda råd och peppning! Livet blir aldrig som man tänkt sig. 

Pappan berättade igår att det inte längre handlar om 1 år utan 3 år. Jag har därför beslutat mig för att lämna honom.

Jag vägrar att låta någon tvinga mig att leva i limbo och förvänta sig mig sätta mitt barns välmående, min karriär och mitt liv i vänteläge så länge. Våra familjevärderingar går inte att jämka.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,The courage to change the things I can,And the wisdom to know the difference

Ha det så gott!

Lycka till TS! Jag hoppas att du och ditt barn kommer få en bra tillvaro trots de omvälvande förändringar som ni nu har framför er. Kram!
  • nevermind

Ha det så gott!

Du tänker helt rätt TS! Lycka till.
Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!