• Anonym (Så olycklig..)

Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!

Behöver råd och hjälp asap! För att göra en lång historia kort.
    Pappan och mamman och 14 månaders barn bor i mellanstor stad i Sverige. Pappa har fast anställning och mamman likaså. Barnet ska snart skolas in på förskola. Pappan är mycket missnöjd med sitt jobb och har fått erbjudande om ett nytt riskabelt jobb i Afghanistan som innebär 6 veckors jobb, 6 veckor ledigt i ett år sammanlagt. 

Mamman ska precis påbörja sitt nya jobb med allt vad det innebär och hon är glad och förväntansfull över detta. Hon har haft en tuff graviditet och förlossningsdepression och har tyckt livet med småbarn varit oerhört jobbigt och tufft och har istället velat jobba och har gjort det deltid sedan barnet var 6 månader. Hon är och har aldrig varit en bullmamma som vill vara hemma med sitt barn i flertalet år (inget dömande för de som vill det)

Nu säger pappan att han ska ta jobbet i Afghanistan. Lämna mamman ensam med heltidsjobb och fullt ansvar för barn i 6 veckor i stöten. Mamman har förutom heltidsarbete även cirka 2 timmars pendling per dag. Mamman bryter ihop och vägrar, men pappan anser sig har rätten på sin sida. Han måste göra detta. 

Vad har mamman för rättigheter? Kan en förälder bara dumpa över sitt barn och lämna allt ansvar bara sådär? Kan sägas att det inte finns någon form av nära släktingar som kan hjälpa till utan mamman är helt ensam...

Mamman kommer inte orka vara heltidsarbetande, pendla, ta ansvar för barnet i 6 veckor sammanlagt i 1 år....

Mamman är en mycket bra mamma när hon får arbeta och tid för återhämtning. Då är hon toppen. Men fullt ansvar knäcker henne totalt och hon har lidit av depression och ångest till och från under många år. Dock mår hon bra när hon får jobba, hålla igång och har tid för återhämtning. När barnet (oplanerat) kom till så diskuterade mamman och pappan en eventuell framtida separation (de är båda ganska krassa och ser till skilsmässostatistiken) och då var de helt på det klara att de har 50% ansvar/rättighet till barnet. 

Hur ska mamman göra? Finns det någon laglig rätt att bara sticka från sitt barn? Pappan har ju fast tjänst i Sverige och behöver inte ta tjänsten i Afghanistan pga. arbetsbrist?

Snälla, hjälp en desperat mamma. Jag ser till mitt barns väl och ve. Hen måste må bra och hen har en skör mamma som inte kommer vara en bra mamma med fullt ansvar. Hen förtjänar ansvarstagande och kärlek från båda föräldrarna...inte en mentalt instabil mamma som vill hoppa ut genom fönstret.
  • Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!
  • Anonym (J)
    Drottningen70 skrev 2014-11-09 08:44:51 följande:
    Rent spontant tänker jag här: GODEGUD FINNS DET FOLK UTANFÖR TALIBANBERGEN SOM FORTFARANDE RESONERAR SÅ HÄR??

Ja det har i "alla tider" funnits män som mestadels vistats borta från familj och barn, precis som det i ALLA TIDER funnits kvinnor som är jävligt missnöjda med den situationen men som inte kunnat göra nåt åt saken eftersom de var ekonomiskt beroende av männen och inte hade några rättigheter i samhället. Men så är det som bekant inte idag.

Så nej det behövs inte "väldigt speciella skäl så som sjukdom" för att förvänta sig att barnafadern delar ansvaret och vården för barnet, det är dagens norm.
    he, he, 
    jag vet, jag reagerade på samma sätt första gången jag stötte på den här förlagan av modern människa.
    Behöver jag säga att hon är sd-politiker
    Det ligger helt i linje med vad det partiet står för, tillbaka med kvinnorna till spisen, gärna gravida och barfota. 
  • Centurione
    Anonym (J) skrev 2014-11-09 08:01:18 följande:
    Fast det du säger saknar relevans.
    Vi är inte bara biologi, vi har också ett förnuft och en hjärna vi kan använda, 
    Vi behöver inte följa vår biologi slaviskt, i så fall skulle vi fortfarande slita maten ur händerna på varandra när vi är hungriga, Män skulle släpa med sig kvinnor hem och våldta som dom hade lust. Oäkta barn skulle läggas ut i skogen till vargarna och ingen skulle betala sina räkningar.
    Nog har vi kommit lite längre än så va? 
    Nu har det ALDRIG varit så som du har beskrivit, inte ens under jägar-samlar-stenåldern. Folk måste ha tagit hand om varandra i sina familjer och klaner, för annars hade inte mänskligheten överlevt.

Man kan vända på det och säga, att om det inte funnits några män med äventyrslust och erövringslust - så skulle vi fortfarande ha levat i små flockar som på den tiden. Länder och större samhällen hade aldrig blivit till, då ingen varit intresserad av att erövra och ena små grupper till stora folk. Amerika hade aldrig blivit upptäckt, vår planets geografi hade aldrig kartlags, vi hade inte haft någon kontakt med folkslag på andra sidan haven, vi hade inte importerat eller exporterat något...
  • Centurione
    Drottningen70 skrev 2014-11-09 08:44:51 följande:
    Rent spontant tänker jag här: GODEGUD FINNS DET FOLK UTANFÖR TALIBANBERGEN SOM FORTFARANDE RESONERAR SÅ HÄR??

Ja det har i "alla tider" funnits män som mestadels vistats borta från familj och barn, precis som det i ALLA TIDER funnits kvinnor som är jävligt missnöjda med den situationen men som inte kunnat göra nåt åt saken eftersom de var ekonomiskt beroende av männen och inte hade några rättigheter i samhället. Men så är det som bekant inte idag.

Så nej det behövs inte "väldigt speciella skäl så som sjukdom" för att förvänta sig att barnafadern delar ansvaret och vården för barnet, det är dagens norm.
    Men vad tycker du själv då - vi ska inte ha några FN-trupper? Svenskar ska inte delta i upptäcksresor (i den mån det fortfarande finns några), inte klättra i berg, inte skida till Nordpolen eller upptäcka Amazonas djungler? Inte vara sändebud eller medlare i internationella konflikter? Inte vara sjömän eller sjökaptener (på civila fartyg eller i flottan)? Inte vara piloter eller flygkaptener? Inte vara operasångare eller andra typer av musiker, artister eller underhållare som drar på turné? Inte få vara författare som skaffar sig inspiration på plats i andra länder? De får BARA sitta hemma och byta varannan blöja på barnen?

Inte undra på att vi är på väg ner i alla internationella jämförelser...
  • Anonym (J)
    Centurione skrev 2014-11-09 10:40:07 följande:
    Nu har det ALDRIG varit så som du har beskrivit, inte ens under jägar-samlar-stenåldern. Folk måste ha tagit hand om varandra i sina familjer och klaner, för annars hade inte mänskligheten överlevt.

Man kan vända på det och säga, att om det inte funnits några män med äventyrslust och erövringslust - så skulle vi fortfarande ha levat i små flockar som på den tiden. Länder och större samhällen hade aldrig blivit till, då ingen varit intresserad av att erövra och ena små grupper till stora folk. Amerika hade aldrig blivit upptäckt, vår planets geografi hade aldrig kartlags, vi hade inte haft någon kontakt med folkslag på andra sidan haven, vi hade inte importerat eller exporterat något...
    oavsett om det du säger stämmer eller ej, så saknar det relevans.
    Vad är det du inte förstår, vi har ett förnuft, vi kan planera och tänka, vi behöver inte göra som dom gjorde på stenåldern.
    Vi har kommit längre idag, åtminstone dom flesta av oss.
    Ditt argument är invalid.
  • Anonym (J)
    Centurione skrev 2014-11-09 10:46:04 följande:
    Men vad tycker du själv då - vi ska inte ha några FN-trupper? Svenskar ska inte delta i upptäcksresor (i den mån det fortfarande finns några), inte klättra i berg, inte skida till Nordpolen eller upptäcka Amazonas djungler? Inte vara sändebud eller medlare i internationella konflikter? Inte vara sjömän eller sjökaptener (på civila fartyg eller i flottan)? Inte vara piloter eller flygkaptener? Inte vara operasångare eller andra typer av musiker, artister eller underhållare som drar på turné? Inte få vara författare som skaffar sig inspiration på plats i andra länder? De får BARA sitta hemma och byta varannan blöja på barnen?

Eller så kan man göra som idag, låta folk få avgöra det där själva utifrån dom individer dom är, inte utifrån vilket kön dom har.
    Det är det som stinker unket om ditt resonemang.
  • Anonym (a)

det är klart de får, men i en familj måste man vara överens innan man ger sig ut för att kämpa mot Ebolan eller strida i Afghanistan. Man har när man skaffat barn först och främst skyldigheter mot sina barn och sin familj och kan inte på eget bevåg bara lämna dem och förverkliga sig själv.
    Jag skulle inte förbjuda min man att åka i väg, men vi skulle ju få ett problem om jag också ville åka. vem har då störst rätt? Så man får ju klargöra vad man som familj vill uppnå och kommunicera och inte köra över den andre.
    Liksom lämna barnet på dagis en dag och ingen hämtar....
  • Anonym (m)

Självklart ska vi ha personer som utför dessa jobb, men det ska inte spela någon roll om det är mammor eller pappor som är borta från barnet. Som sagt, så fort det är en småbarnsmamma som har ett jobb som innebär att hon är borta mycket och lämnar större delen av ansvaret för barnet till den andra föräldern heter det att hon inte borde skaffat barn om jobbet är så viktigt. Då heter det minsann att barnen alltid ska gå före allt annat i livet annars får vi en så hemsk och omänsklig värld.
  • Anonym (m)
    Anonym (J) skrev 2014-11-09 10:51:47 följande:

Eller så kan man göra som idag, låta folk få avgöra det där själva utifrån dom individer dom är, inte utifrån vilket kön dom har.

Det är det som stinker unket om ditt resonemang.

Exakt, det är en sån dubbelmoral beroende på om det är en man eller kvinna det gäller.
  • Anonym (m)

För att återgå till ts så tycker jag att om han åker bör han kompensera dig ekonomiskt genom att betala hjälp i hemmet. Han kan också kompensera dig genom att ta mer ansvar för hem och barn när han kommit tillbaka.

• Drottningen70

Eller så... Wait for it... Så KAN... Here it comes, here it comes BÅDE män och kvinnor inneha dessa poster.... Konstigt va?? Och INTE NOG MED DET, om nån i en familj vill ha ett sådant jobb så är det nåt man bestämmer TILLSAMMANS... Vilken värld vi lever i va?? Som ICA chefen säger: vad blir nästa steg?? Att pappor börjar bli hemma med sjuka barn??
Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!