• Anonym (Så olycklig..)

Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!

Behöver råd och hjälp asap! För att göra en lång historia kort.
    Pappan och mamman och 14 månaders barn bor i mellanstor stad i Sverige. Pappa har fast anställning och mamman likaså. Barnet ska snart skolas in på förskola. Pappan är mycket missnöjd med sitt jobb och har fått erbjudande om ett nytt riskabelt jobb i Afghanistan som innebär 6 veckors jobb, 6 veckor ledigt i ett år sammanlagt. 

Mamman ska precis påbörja sitt nya jobb med allt vad det innebär och hon är glad och förväntansfull över detta. Hon har haft en tuff graviditet och förlossningsdepression och har tyckt livet med småbarn varit oerhört jobbigt och tufft och har istället velat jobba och har gjort det deltid sedan barnet var 6 månader. Hon är och har aldrig varit en bullmamma som vill vara hemma med sitt barn i flertalet år (inget dömande för de som vill det)

Nu säger pappan att han ska ta jobbet i Afghanistan. Lämna mamman ensam med heltidsjobb och fullt ansvar för barn i 6 veckor i stöten. Mamman har förutom heltidsarbete även cirka 2 timmars pendling per dag. Mamman bryter ihop och vägrar, men pappan anser sig har rätten på sin sida. Han måste göra detta. 

Vad har mamman för rättigheter? Kan en förälder bara dumpa över sitt barn och lämna allt ansvar bara sådär? Kan sägas att det inte finns någon form av nära släktingar som kan hjälpa till utan mamman är helt ensam...

Mamman kommer inte orka vara heltidsarbetande, pendla, ta ansvar för barnet i 6 veckor sammanlagt i 1 år....

Mamman är en mycket bra mamma när hon får arbeta och tid för återhämtning. Då är hon toppen. Men fullt ansvar knäcker henne totalt och hon har lidit av depression och ångest till och från under många år. Dock mår hon bra när hon får jobba, hålla igång och har tid för återhämtning. När barnet (oplanerat) kom till så diskuterade mamman och pappan en eventuell framtida separation (de är båda ganska krassa och ser till skilsmässostatistiken) och då var de helt på det klara att de har 50% ansvar/rättighet till barnet. 

Hur ska mamman göra? Finns det någon laglig rätt att bara sticka från sitt barn? Pappan har ju fast tjänst i Sverige och behöver inte ta tjänsten i Afghanistan pga. arbetsbrist?

Snälla, hjälp en desperat mamma. Jag ser till mitt barns väl och ve. Hen måste må bra och hen har en skör mamma som inte kommer vara en bra mamma med fullt ansvar. Hen förtjänar ansvarstagande och kärlek från båda föräldrarna...inte en mentalt instabil mamma som vill hoppa ut genom fönstret.
  • Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!
  • Machapuchare
    Lady Godiva skrev 2014-11-07 00:42:30 följande:
    Visst kan du hota med skilsmässa och lämna din man, men då blir du ensam med dottern ändå. Och det är ju inte vidare moget att hota med det. "Gör som jag vill, annars lämnar jag dig!" Agera istället som en vuxen kvinna som är en part i ett vuxet förhållande: Sätt dig ner med din man, prata igenom detta ordentligt. Ta reda på varför detta är så viktigt för honom. Berätta, på ett vuxet sätt, hur du känner. Se tillsammans över vilka problem som kan uppstå, hitta tillsammans lösningar (för det finns alltid lösningar, jag lovar!).

Jag håller med Lady Godiva i mycket av det hon skriver. 
    Visst är det en jättejobbig sits och inte alls vad du önskat dig men nu är det såhär er situation ser ut och ni får båda två försöka förhålla er till det och hitta lösningar, tillsammans. 

Om du fortfarande känner dig ostabil psykiskt efter förlossningsdepressionen är det hög tid att söka hjälp i form av samtalskontakt från tex BVC.

Antar att det är ngn form av statligt uppdrag din man skall iväg på (tex militärt). Har ni hört er för där ifall det finns hjälp att få (praktisk hjälp)? 
  • Machapuchare
    Anonym (Så olycklig..) skrev 2014-11-06 20:48:51 följande:
     Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle stå inför detta någongång under mitt liv...

Gällande hans tidigare jobb så jobbade han "på hemligt uppdrag" utomlands när vi träffades. Väldigt spännande o attraktivt då...men nu önskar jag bittert att jag hade en trygg "Svenne-Banan" som pappa o tryggheten däri...
    Men om han nu haft den här typen av uppdrag tidigare så kanske det ändå inte var HELT oväntat att det skulle ske igen, eller?
  • yodi
    Alana skrev 2014-11-07 00:07:34 följande:

Föräldrar får ju naturligtvis lämna sin unge om de vill. Säger däremot inte att det är nåt bra.

Och nej, det var ts som jag inte tyckte var lämplig att ta hand om en unge, pga det som hon själv skrivit i trådstarten då hon:

Lider av depression och ångest.
    Tycker att det är oerhört jobbigt och tufft.
    Bryter ihop och vägrar.
    Orkar inte ta ansvar för barnet.
    Fullt ansvar knäcker henne totalt.
    Är en skör mamma som inte kommer vara en bra mamma med fullt ansvar.
    Mentalt instabil mamma som vill hoppa ut genom fönstret.

Allt detta står i trådstarten och folk undrar varför jag inte tyckte hon verkade lämplig att ta hand om ett barn...?

tja jag för min del tycker att det är en rätt normal reaktion med tanke på allt.
    tror dom flesta hade känt sig knäkta/ deprimerade/ stressade över att helt plötsligt stå där med allt ansvar själva.
  • Anonym (Så olycklig..)

Så otroligt peppande inlägg jag fått. Uppenbarligen har ni inte läst mina inlägg överhuvudtaget! Jag skrev mamman och pappan först men fick pikar för det och ändrade till jag-form. Sedan tror jag inte någon av er som hävdar att frånvarande fäder som är borta långa perioder (det handlar om minst ett år, dvs ett halvår i effektiv tid) har en aning om anknytning...Men nu är inte akademiker antar jag...

Second of all. Hur i helvete vet ni vilka uppoffringar JAG har gjort gentemot min man? Ni talat om att jag är ego? Jag var helt ensam hela graviditeten då han jobbade på annan ort. Jag hade en komplicerad graviditet och fick medicinera mot en sjukdom som är vidrig (fysisk sådan och mkt smärtsam). Jag var helt sängliggandes stora delar men fick fixa allt inför bebisens ankomst. Allt ifrån inköp av alla grejer till barnet, till att montera ihop möbler, bära, slita, dra uppför trappor (vi hade ingen hiss då). Detta höggravid o sjukskriven och med stora smärtor. Min man har även fått all egentid med sin träning efter jobbet. Han tränar cirka 6 ggr/veckan. Jag har tagit hand om bebis och varit ensam under stora delar o fixat och donat med allt. Han har jobbat extremt mycket övertid och varit iväg på tjänsteresor. När han var pappaledig 2 dagar i veckan ägnade han sin tid åt träning och att sova o titta på film. Jag jobbade och tog sedan ALL marktjänst efter jobbet. Det är jag som roddar i alla räkningar, jag som ordnar med alla inköp till barnet, ser till att alla åtaganden i form av dagisplats, BVC-besök, tandläkare, förskola, försäkringskassa fungerar. Jag roddade hela vår flytt och detta kejsarsnittad... Så kom inte och hävda att jag är en egotrippad och självcentrerad. Jag har gjort allt jag kan för att vårt barn ska ha det bra.

Idag är pappan hemma två dagar i veckan och sätter då dottern framför Ipaden så han kan jobba eller kolla på träningsvideos. Jag har totalt iPad-förbud för jag är den som inte tror på det som uppfostringsmetod utan tror på läsning för att utveckla barnet. Jag är med andra ord projektledaren för min man är slarvig med pengar och dylikt.

När vi träffades så hade min man avslutat sina utomlandsvistelser och ville arbeta i Sverige. Det var dealen. Jag är en uttröttad och skör mamma som bad om råd och ni bara utgår från av jag är en latmask och prinsessa som sitter och bara pekar på vad andra ska göra. Så fruktansvärt fel ni har. Fy skäms på er!

• Anonym (skillnad)
    Anonym (Så olycklig..) skrev 2014-11-07 09:17:34 följande:

Så otroligt peppande inlägg jag fått. Uppenbarligen har ni inte läst mina inlägg överhuvudtaget! Jag skrev mamman och pappan först men fick pikar för det och ändrade till jag-form. Sedan tror jag inte någon av er som hävdar att frånvarande fäder som är borta långa perioder (det handlar om minst ett år, dvs ett halvår i effektiv tid) har en aning om anknytning...Men nu är inte akademiker antar jag...

Second of all. Hur i helvete vet ni vilka uppoffringar JAG har gjort gentemot min man? Ni talat om att jag är ego? Jag var helt ensam hela graviditeten då han jobbade på annan ort. Jag hade en komplicerad graviditet och fick medicinera mot en sjukdom som är vidrig (fysisk sådan och mkt smärtsam). Jag var helt sängliggandes stora delar men fick fixa allt inför bebisens ankomst. Allt ifrån inköp av alla grejer till barnet, till att montera ihop möbler, bära, slita, dra uppför trappor (vi hade ingen hiss då). Detta höggravid o sjukskriven och med stora smärtor. Min man har även fått all egentid med sin träning efter jobbet. Han tränar cirka 6 ggr/veckan. Jag har tagit hand om bebis och varit ensam under stora delar o fixat och donat med allt. Han har jobbat extremt mycket övertid och varit iväg på tjänsteresor. När han var pappaledig 2 dagar i veckan ägnade han sin tid åt träning och att sova o titta på film. Jag jobbade och tog sedan ALL marktjänst efter jobbet. Det är jag som roddar i alla räkningar, jag som ordnar med alla inköp till barnet, ser till att alla åtaganden i form av dagisplats, BVC-besök, tandläkare, förskola, försäkringskassa fungerar. Jag roddade hela vår flytt och detta kejsarsnittad... Så kom inte och hävda att jag är en egotrippad och självcentrerad. Jag har gjort allt jag kan för att vårt barn ska ha det bra.

Idag är pappan hemma två dagar i veckan och sätter då dottern framför Ipaden så han kan jobba eller kolla på träningsvideos. Jag har totalt iPad-förbud för jag är den som inte tror på det som uppfostringsmetod utan tror på läsning för att utveckla barnet. Jag är med andra ord projektledaren för min man är slarvig med pengar och dylikt.

När vi träffades så hade min man avslutat sina utomlandsvistelser och ville arbeta i Sverige. Det var dealen. Jag är en uttröttad och skör mamma som bad om råd och ni bara utgår från av jag är en latmask och prinsessa som sitter och bara pekar på vad andra ska göra. Så fruktansvärt fel ni har. Fy skäms på er!

Så som du beskriver att tillvaron är och har varit för dig, så lär den ju inte förändras särskilt mycket vare sig din man tar utlandsjobbet eller inte. Du står ensam med allt, när han är på hemmaplan, och du kommer att stå ensam med allt, när han är i Afghanistan. 
  • Anonym (Så olycklig..)

Några tillägg (skriver från mobil så jag vet att jag har en del stavfel). När vi fick reda på att vi väntade barn talade vi långt och länge om att jag haft mina problem. Då lovade sambon mig mycket avlastning för att inte hamna där igen. Han lovade att inte jobba utomlands. Han lovade ett 50% vårdnad om vi skulle separera. Detta gjorde att jag tillslut vågade genomföra graviditeten. Jag ville göra abort först för jag kände mig så osäker på om jag skulle kunna axla rollen. Jag axlar rollen ypperligt om jag får hjälp (att ens skriva detta när man är TVÅ om ett barn i de flesta fall är skrattretande). Lika bra pappa som han är, lika bra mamma är jag och lika goda föräldrar är VI när vi samarbetar. Men att lämnas 6 veckor i stöten med ett nytt heltidsarbete o utan hjälp känns övermäktigt och något vi aldrig kommit överens om. Är jag den egoistiske i detta förhållandet?

• Anonym (Så olycklig..)

[quote=74300893][quote-nick]Anonym (skillnad) skrev 2014-11-07 09:21:59 följande:[/quote-nick]

Så som du beskriver att tillvaron är och har varit för dig, så lär den ju inte förändras särskilt mycket vare sig din man tar utlandsjobbet eller inte. Du står ensam med allt, när han är på hemmaplan, och du kommer att stå ensam med allt, när han är i Afghanistan. 

[/

Nej, han tar visst ansvar och det viktigaste av allt är att han låter mig sova o återhämta mig på helgerna. Jag får sovmorgon på lördagen och han på söndagen. Den lördagen gör att jag kan mala på. Sedan handlar han mat oftast o lagar den. Men resten fixar jag och jag klagar inte för jag vet att det kommer bli ännu tuffare när jag börjar mitt nya jobb. Men då vet jag att jag har avlastning om barnet blir sjukt, om jag blir sjukt o vice versa. VI kan båda ansvara för vardagslivet går ihop o avlasta varandra. Att ha batn på dagis innebär mycket sjukdom. Så är dy bara.

• Nenne666
    Alana skrev 2014-11-06 22:39:47 följande:

En mamma som inte kan/vill ta hand om sitt eget barn borde inte ha något barn alls. Ta kontakt med soc så de kan ordna nytt hem till ungen. För ungens skull.

Fy fan vad elakt skrivet.
  • Olympia

Uppenbarligen har pappan ljugit dig rakt upp i ansiktet eftersom han tänker sticka till Afghanistan och lämna dig med allt ansvar sex veckor i stöten.

Hur tycker han att du ska lösa allt detta praktiskt när du tar upp det med honom?

• jashrinah

ta du har inte funderat på en au pair ? :) 

då behövs inte ens dagis och du kan få lite hjälp med arbetet hemma :) 

Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!