• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • Miss Happiee

Nej, just nu känner jag mig enormt gravid: Svullen som vet inte vad, har gått upp 14 kg hittills är "bara" i v. 27, huvudvärk, riktig ond foglossning idag, försökt både stå o sitta på jobbet men inget är bättre usch vad jag känner mig gnällig... men nu har ha lunch o ska äta lite iaf :)

Sis2: Är inte heller rätt person att ge tips, min kropp verkar lagra på ALLT under graviditeten. Med första gick jag upp 20 kg, med andra 23 kg o hittills nu v.27 14 kg. Med första barnet fick jag inte igång amningen o trodde att det uteblivna viktraset delvis berodde på det men andra ammade jag i 6 månader men gick inte ner ett hekto förutom 6 kg efter förlossningen (har ju alltid hört att man rasar vikt under amningen). Så i våras körde jag med gi och det funkade, nådde min vikt som innan jag var gravid men vips så blev jag gravid igen o här står jag nu med min flodhästkropp (ursäkta men så känner jag mig, som de lila dansande flodhästen på Youtube ;) ).

• Sawgni

Jag får helt enkelt gå en mil om dagen i raskt tempo så länge det går, motion ska ju vara bra och de två förra graviditeterna med 35 kg + vägrar jag göra om, liberal LCHF och massa promenader, nu ska jag lura min kropp :p. Synd att den redan lagt på sig +6 kg pga att jag ju fick lov att sluta snusa :( Bit ihop och gilla läget, det lönar sig ju i slutändan och jag har ju något att fokusera på efter förlossningen...

• Guckin
    Sara Viktoria skrev 2014-10-24 10:39:50 följande:
    Jag känner mig snarare höggravid än ogravid. Har gått in i v 23 nu och känner mig stor som ett hus, blir illamående om jag inte äter eller dricker ofta, har fått åderbråck fulla benen och givetvis så fick jag även på ena blygdläppen, vilket lett till ständig smärta i nedre regionen och stundtals känns det som om allt är på väg ut... Hmm var det nått mer tro?? :)
    Samtidigt så är jag såklart överlycklig över det liv som lever där inne, fastän jag återigen blir tjock och finnig... :) är inte heller någon som bara går upp några kilon utan de smyger sig på och sätter sig fast :)

Guckin, det är inte konstigt om du är lite orolig då ni haft ett missfall nyligen. Jag tycker att jag varje graviditet har nojat och trott att ngt varit fel fram tills ultraljudet (har även trott varje gång att jag bara inbillat mig graviditeten), så härda ut tills du sett knytet och förhoppningsvis så kommer allt vara precis som det ska då!! Kram :)
    Tack! Nä det är väl kanske inte så konstigt. Det är lite tråkigt bara att inte vara i den där gravida lyckobubblan. När så gott som alla grav.symptom försvinner blir oron ännu värre även fast jag vet att det är fullt normalt att dom gör det dom här veckorna. Allt blir väl värre oxå pga att jag även har utmattningssyndrom och är sjukskriven nu. Har mycket tid till att tänka då! :-P Som tur är blir det ju bättre så småningom!!

Lät jobbigt med åderbråck! Har du fått det nu eller kom det tidigare under grav?
    Känner igen dom där smygande kilona som inte vill smyga därifrån efter förlossning. Mindre kul...
  • madde90
    BigMami skrev 2014-10-24 06:34:22 följande:

Ja det är normalt. Kallas ligamentssmärta. Om man böjer sig en aning framåt brukar det släppa. Man kan få så om man reser sig hastigt, det får jag nästan jämt då jag reser mig. Eller när man hostar eller så

Tack för svar.....
  • madde90

Jag varit på första samtalet med bm.... O har nu fått tid den 12/11 för Inskrivning o provtagning inför ultraljudet/kubtestet..

idag har
  • Sara Viktoria
    Guckin skrev 2014-10-24 11:00:40 följande:

Tack! Nä det är väl kanske inte så konstigt. Det är lite tråkigt bara att inte vara i den där gravida lyckobubblan. När så gott som alla grav.symptom försvinner blir oron ännu värre även fast jag vet att det är fullt normalt att dom gör det dom här veckorna. Allt blir väl värre oxå pga att jag även har utmattningssyndrom och är sjukskriven nu. Har mycket tid till att tänka då! :-P Som tur är blir det ju bättre så småningom!!

Lät jobbigt med åderbråck! Har du fått det nu eller kom det tidigare under grav?

Känner igen dom där smygande kilona som inte vill smyga därifrån efter förlossning. Mindre kul...

Jag tror att man är expert på att noja upp sig över små saker som man gör om till stora orosmoment. Det är bara att hänga på tåget så når man till slutet ändå. Som sagt, efter ultraljudet tror jag att du kommer ha lättare att njuta av situationen och gilla läget :) nu i vecka 23 känner jag mig avslappnad och säker på att det faktiskt är ett knyte därinne och inte bara en bullmage! :)

Jobbigt med sjukskrivningen men samtidigt är det nog något kroppen din behöver! Förstår att det blir för mycket tid till funderingar och att det blir lätt att du stressar upp dig över dessa. Men sedan om du känner dig extra orolig så ring barnmorskan din.. Har du precis genomgått ett ma så är det nog normalt att vara orolig och det ska hon kunna hjälpa dig med, både genom att ge dig lite mer tid och stöd samt att man i vissa fall kan få göra ett tidigare ultraljud just för att man är orolig. Det vet jag iaf att en släkting till mig fått göra. Med första barnet blev jag orolig då hon inte rörde sig (var senare i graviditeten) och vi fick direkt komma in och göra ultraljud! Så ring henne om du känner dig extra orolig!

Ja dessa överblivna kilon är riktigt dryga. Gått upp 20+ på de tidigare två graviditeterna och det är knappt att ungens vikt har försvunnit efter förlossningen. Så det har varit en kamp tillbaka varje gång till ett sundare leverne (på något sätt är det lättare att godta att man äter kakor och godis för man är ju ändå gravid/har ju ändå fött ett barn) :)

Åderbråcken kom ganska tidigt och det i underlivet har jag haft sedan typ v 14 kanske... Bara att gilla läget och hoppas att den delen återgår till det normala efter förlossningen :)

Haha jag ska alltid skriva noveller då jag väl skriver :)
  • BigMami

Åderbråck har jag med på benen!! Hemskt! Å bristningar.. Ser ut som en mammut i pyjamas Men i slutändan så är det värt alla besvär

• regnbågsfärgad

Får jag hänga med här?

Är 29, väntar mitt och min frus tredje barn, bor i Sthlm.

Är sjukskriven för foglossning och illamående och har varit det i snart två månader och kommer väl antagligen vara det tills det är dags att föda i början av februari. Är jätteglad för barnet men hycklar inte med att jag mår skit! Så får man inte alltid säga för det finns alltid någon som gäääääärna skulle må som jag mår för att få barn....

• Sis2
    Miss Happiee skrev 2014-10-24 10:42:33 följande:

Nej, just nu känner jag mig enormt gravid: Svullen som vet inte vad, har gått upp 14 kg hittills är "bara" i v. 27, huvudvärk, riktig ond foglossning idag, försökt både stå o sitta på jobbet men inget är bättre usch vad jag känner mig gnällig... men nu har ha lunch o ska äta lite iaf :)

Sis2: Är inte heller rätt person att ge tips, min kropp verkar lagra på ALLT under graviditeten. Med första gick jag upp 20 kg, med andra 23 kg o hittills nu v.27 14 kg. Med första barnet fick jag inte igång amningen o trodde att det uteblivna viktraset delvis berodde på det men andra ammade jag i 6 månader men gick inte ner ett hekto förutom 6 kg efter förlossningen (har ju alltid hört att man rasar vikt under amningen). Så i våras körde jag med gi och det funkade, nådde min vikt som innan jag var gravid men vips så blev jag gravid igen o här står jag nu med min flodhästkropp (ursäkta men så känner jag mig, som de lila dansande flodhästen på Youtube ;) ).

Jag trodde också man skulle rasa i vikt av amning men den lilla "biverkan" gällde inte mig. Gick med i Viktväktarna efter min kille som föddes juli-13 och hann gå ner en del, men sen gick det seeegt mot slutet också kom nästa graviditet. Ja ja bara gilla läget och se fram emot ett nytt medlemskap i Viktväktarna framåt nästa sommar:)
  • BigMami

Jag rasade inte heller i vikt, trots det att jag helammade mina 2 första i ett halvår och delvis över året :-/ 3an vägrade bröstet totalt (förstår henne också efter det att 2 barn sugit ur dem redan! Ser ju ut som 2 blöta lovikavantar med en femkrona i botten )

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!