• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • BigMami
    marreparre skrev 2014-10-23 10:58:51 följande:

Cellprov har jag inte tagit de tar dom när man är 23 sa dom..

Hur gammal är du? Skadar kanske inte att kolla i alla fall
  • Ice
    Fjärilslätt skrev 2014-10-22 21:46:55 följande:

Bra tråd, jag har kollat in en månadstråd men inte känt att det varit nåt för mig de kändes så sammansvetsade redan från start och de nya hade svårt att komma in.

Hursom helst här är jag nu 19 år sambo och väntar vårt första barn 14 februari, har mått dåligt hela tiden och åker in och ut på sjukhuset, just nu är jag hemma

Vet inte om jag riktigt passar in i den här tråden men kände att jag var tvungen att skriva en rad till dig. 

Hur kommer det sig att du får åka in och ut på sjukhuset? Jag är i vecka 17 och har kräkts konstant sen vecka 7-8 och det enda BM säger till mig är att "fostret klarar sig, den enda som tar stryk av detta är du". Och ja, så är det. Jag orkar inte stå upp längre än 2 minuter och jag får ingen energi i mig. Har några kilon för mycket men har gått ner 8 kg sen plusset. Har läst att många får åka in och få dropp men tydligen verkar det inte gälla mig. Känner mig bortglömd, bortprioriterad och jävligt less på att må skit och ligga hemma. 
    (Fast ditt kanske inte alls handlar om illamående?)
  • Hjortron

Ja! Thank god, jag kände mig så ensam där ett tag! Glad

• gumman 1
    Ice skrev 2014-10-23 11:41:50 följande:
    Vet inte om jag riktigt passar in i den här tråden men kände att jag var tvungen att skriva en rad till dig. 

Hur kommer det sig att du får åka in och ut på sjukhuset? Jag är i vecka 17 och har kräkts konstant sen vecka 7-8 och det enda BM säger till mig är att "fostret klarar sig, den enda som tar stryk av detta är du". Och ja, så är det. Jag orkar inte stå upp längre än 2 minuter och jag får ingen energi i mig. Har några kilon för mycket men har gått ner 8 kg sen plusset. Har läst att många får åka in och få dropp men tydligen verkar det inte gälla mig. Känner mig bortglömd, bortprioriterad och jävligt less på att må skit och ligga hemma. 
    (Fast ditt kanske inte alls handlar om illamående?)
    Du får söka själv på gym.akuten eller förlossningen. Det går att få hjälp med vätska och läkemedel för att dämpa hyperemisis. Det är inte din bm på Mvc som bestämmer utan det gör läkaren på den instans som du söker. Det kommer tas prover för att se hur din saltbalans och värden är och förhoppningsvis får du hjälp. Sök idag! Lycka till!
  • Guckin

Ansluter mej gärna här om det går bra...
    34 år väntar andra barnet, första född -07. Har ett MF i somras med i bagaget och det BF vi har nu (20/4) är enbart en gissning från BM`s sida. Ser fram emot RUL då det kommer ge svar på många frågor och funderingar jag har nu.

• mamaG

Åh vadkul med så många här. Ska vi göra en lista?

Jag gjorde vul imorse och var bara i v 5+5, så ingen brådska med kub eller så. Så himla knepigt när menscykeln är så ojämn. Men visst är det ett litet embryo där inne o ch tro fan det så illa jag mår. Förra graviditeten var ett litet helvete med illamående till v 21 och foglossning som satte igång redan i v 14. Var sjukskrivenhalvt från v 23 och helt från v 30. Håller tummarna för ett litet mirakel att jag ska må som en stjärna den här gången. Har rätt rejält svårt att identifiera mig med de gravida som säger att de aldrig mått bättre.

• Sara Viktoria

Hej hej! Här är en till! :) en snart 30-åring som väntar tredje barnet. Har ondare och är tröttare i kroppen än med de andra, så det känns inte som att man svävar utan snarare klampar runt om dagarna :) haha...

På ngt vis känner man sig utstött utan att det nog är meningen i andra trådar så denna tråd känns skitkul :)

Ska ha i mitten av februari och längtar som bara den. Och nej, jag varken sjunger eller läser sagor för bebis i magen (inte för att jag har något mot de som gör det, känner mig själv lite löjlig bara då jag försökt)... :)

• Nenne79

Kul att vi börjar bli en skara! :)

Jag har varit på RUL idag och allt var bra. Lättnad då jag har haft ont i ena sidan av magen och ryggen några dagar. Men det var tydligen vanligare att man bara hade ensidigt ont från ligament eller "växtvärk". Man lär sig nåt nytt varje dag...

Vi vet nu att det är en kille därinne. Jag som mest haft tjejnamn innan får nu några månader på mig att tänka ut bra killnamn. Ska bli roligt! Han har redan 4 äldre tjejkusiner, så han blir nog omhuldad. :)

Känns inte så overkligt längre, men har svårt att ändå tro på riktigt att allt ska gå vägen. Det borde det ju, men jag försöker vara lugn, ta varje dag som en bra dag och njuta av stunden. Inte helt lätt att se sig själv som mamma tycker jag. :)

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!