• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • Malvik

Tror att jag passar in här... är 33 år och har fyra pojkar i åldrarna 15, 13, 8 och 7 år. Väntar nu mitt femte barn och det har absolut ingen betydelse vilket kön det blir och är superglad så länge illamåendet håller sig borta då jag mått riktigt dåligt de tre första graviditeterna.

• Guckin

Är det någon här inne som varit med om att det inte lyckats med att höra bäbisens hjärtljud men allt har trots det varit helt okej?

• BigMami
    Guckin skrev 2014-10-30 22:01:52 följande:

Är det någon här inne som varit med om att det inte lyckats med att höra bäbisens hjärtljud men allt har trots det varit helt okej?

Har du egen apparat eller lyssnat hos en barnmorska?
  • Guckin
    BigMami skrev 2014-10-31 07:03:51 följande:
    Har du egen apparat eller lyssnat hos en barnmorska?
    Inget av det. Var mest nyfiken om det förekommer. Har aldrig hört om det men det är en tanke som slagit mej i min nojighet. :-P
    Tanken var om man gör det hos barnmorskan.
  • Nenne79

När jag var hos bm i veckan hördes hjärtljuden men det var svårt att följa dem eftersom han därinne inte var still. Så det var svårt att mäta "takten" men dom hördes ju stundtals. :)

• Sis2
    nokla skrev 2014-10-30 08:30:44 följande:
    Jo jag jämför ju med mina tidigare graviditeter och min mage har alltid kommit sent innan, sånt där är ju individuellt men sist höll jag fortfarande på och berättade för folk att jag var gravid i sjunde månaden smile5.gif Nu SYNS det. Dessutom är magen bred, något som fick min syster övertygad att jag väntade en pojke, men det var bara två som låg på tvären smile1.gif De är troligtvis tvåäggs för skiljeväggen mellan fosterhinnorna såg tjock ut men det är inte helt lätt att avgöra tydligen, om inte de har olika kön för då är det alltid tvåäggs men mina såg ut att ha samma kön. Tvåäggs är "bättre" såtillvida att det är mindre risker än med en enäggstvillinggraviditet.

Nu ska jag tydligen bli lika stor som annars i vecka 40 redan i vecka 30 sägs det smile3.gif Å vad händer sen då undrar jag lite förskräckt... Min stackars mage smile4.gif
    Jag fattar din oro men tänk att kroppen har en otrolig förmåga att återhämta sig efter en graviditet och det gäller väl tvillingmagar också. Jag har fått enorma magar båda mina tidigare graviditeter och legat högt på "magkurvan", fått frågan om jag väntar tvillingar flera ggr pga det- vilket inte alltid uppskattats av mig men men... Bara att digga läget liksom. Tycker själv det är otroligt att en graviditet kan gå i lås och att barnet sen kan komma ut ur det där lilla hålet (haha) men det går ju också och kroppen återhämtar sig även där. Vi kvinnor är fantastiska med andra ord!!!;)
  • BigMami
    Guckin skrev 2014-10-31 13:06:47 följande:

Inget av det. Var mest nyfiken om det förekommer. Har aldrig hört om det men det är en tanke som slagit mej i min nojighet. :-P

Tanken var om man gör det hos barnmorskan.

Här får man inte lyssna fören efter vecka 25 någonting just för att det är svårt att hitta. Kanske är bäst så man inte går och oroar sig i onödan
  • BigMami
    Sis2 skrev 2014-10-31 16:53:44 följande:

Jag fattar din oro men tänk att kroppen har en otrolig förmåga att återhämta sig efter en graviditet och det gäller väl tvillingmagar också. Jag har fått enorma magar båda mina tidigare graviditeter och legat högt på "magkurvan", fått frågan om jag väntar tvillingar flera ggr pga det- vilket inte alltid uppskattats av mig men men... Bara att digga läget liksom. Tycker själv det är otroligt att en graviditet kan gå i lås och att barnet sen kan komma ut ur det där lilla hålet (haha) men det går ju också och kroppen återhämtar sig även där. Vi kvinnor är fantastiska med andra ord!!!;)

Ja vi är ju det Kan inte föreställa mig en karl klämma ut en unge! Hahaha De är ju döende bara med en förkylning....
  • Guckin
    BigMami skrev 2014-10-31 18:39:24 följande:
    Här får man inte lyssna fören efter vecka 25 någonting just för att det är svårt att hitta. Kanske är bäst så man inte går och oroar sig i onödan smile1.gif
    Så är det här också, men vi fick frågan om vi ville försöka lyssna vid nästa besök. Är väl därför funderingen ploppat upp i huvudet på mej.
    Med första hörde vi hjärtljuden hos barnmorskan väldigt tidigt om vi ska utgå från det BF vi fick på RUL senare.
Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!