• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • regnbågsfärgad

Bf 7/2-15

Ja vi verkar vara många med foglossning. Fyfan! Jag blev också igångsatt sist pga att jag knappt kunde stå upp på slutet.

Jag börjar bli rejält nervös inför förlossningen. Vi ska på ul 17 november och då får vi veta om jag måste snittas eller får föda vaginalt. De tror att min moderkaka sitter i ärrvävnaden från kejsarsnittet och då kan den ha svårt att lossna. Misstanken är även att livmoderväggen är förtunnad vid det gamla snittet och då är tydligen inte värkarbete en bra grej. Jag har liksom kört strutsbeteende hela graviditeten hittills och låtsats om att bebisen inte ska ut, men det ska den ju!

• Sis2
    mamaG skrev 2014-11-05 11:24:23 följande:

nej, men vilken bra trådstartare jag är som bara fullständigt ignorerar tråden i över en vecka. Cool skyller på sånt fruktansvärt illamående och kräkningar som gjort mig helt sängliggande senaste veckan. jättekul, särskilt som vi fick huset fullt med folk då ungen passade på att fylla två. knaprar lergigan comp för glatta livet, men ser knappt nån bättring alls. skulle ha börjat ett nytt jobb i måndags (eg samma jobb, samma myndighet, men på annat kontor, men ja, ni fattar) och fick sjuka mig första dagen. hurra! 

är hursomhelst i vecka 8 nu. gjorde tidigt VUL för att fastställa då min menscykel är så knepig. mår kass. än så länge ingen foglossning, peppar peppar. förra gången var jag sjukskriven nästan halva graviditeten och blev till slut igångsatt för att jag hade så svårt att röra mig. hu. 

någon frågar efter bm-lista. visst! kan inte alla som läser här posta ett inlägg till med planerad bf så kan jag sammanställa! så många som skrivit i tråden nu att jag inte vet vilka som är kvar!

39 år. BF 20 april. 3:e barnet.
  • Sis2
    regnbågsfärgad skrev 2014-11-05 18:57:08 följande:

Bf 7/2-15

Ja vi verkar vara många med foglossning. Fyfan! Jag blev också igångsatt sist pga att jag knappt kunde stå upp på slutet.

Jag börjar bli rejält nervös inför förlossningen. Vi ska på ul 17 november och då får vi veta om jag måste snittas eller får föda vaginalt. De tror att min moderkaka sitter i ärrvävnaden från kejsarsnittet och då kan den ha svårt att lossna. Misstanken är även att livmoderväggen är förtunnad vid det gamla snittet och då är tydligen inte värkarbete en bra grej. Jag har liksom kört strutsbeteende hela graviditeten hittills och låtsats om att bebisen inte ska ut, men det ska den ju!

Vad skulle du helst göra, föda vaginalt eller snittas? Varför tror de att livmoderväggen är förtunnad vid det gamla snittet? Har aldrig hört talas om att det kan bli så utan till mig har de sagt tvärtemot, dvs att ärrvävnaden är ännu starkare än vanlig vävnad. Jag blev snittad med min förstfödde nämligen.
  • Sis2
    mamaG skrev 2014-11-05 11:24:23 följande:

nej, men vilken bra trådstartare jag är som bara fullständigt ignorerar tråden i över en vecka. Cool skyller på sånt fruktansvärt illamående och kräkningar som gjort mig helt sängliggande senaste veckan. jättekul, särskilt som vi fick huset fullt med folk då ungen passade på att fylla två. knaprar lergigan comp för glatta livet, men ser knappt nån bättring alls. skulle ha börjat ett nytt jobb i måndags (eg samma jobb, samma myndighet, men på annat kontor, men ja, ni fattar) och fick sjuka mig första dagen. hurra! 

är hursomhelst i vecka 8 nu. gjorde tidigt VUL för att fastställa då min menscykel är så knepig. mår kass. än så länge ingen foglossning, peppar peppar. förra gången var jag sjukskriven nästan halva graviditeten och blev till slut igångsatt för att jag hade så svårt att röra mig. hu. 

någon frågar efter bm-lista. visst! kan inte alla som läser här posta ett inlägg till med planerad bf så kan jag sammanställa! så många som skrivit i tråden nu att jag inte vet vilka som är kvar!

Hm skulle kommit med mer text i mitt förra meddelande till dig men det föll bort:/ Låter som att du har det hemskt jobbigt och jag hoppas verkligen illamåendet ger med sig snart. De som aldrig varit i den situationen kan inte förstå hur jäkligt det är att må illa i flera veckor, ja för en del i månader. De pratar om morgonillamående för gravida- bah skitsnack- det är ofta dygnet runt! Kämpa på, det finns ett slut på eländet. Kram
  • Nenne79

BF 25 mars -15, första barnet.

Jag är för tillfället på bröllopsresa och spenderade första dygnet med att vara magsjuk. Rätt lindrigt, men fick mig att tacka "nån" för att jag inte mått något illa under min graviditet. Lider verkligen med er! Även ni som har foglossning såklart!

• regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-11-05 22:14:08 följande:
    Vad skulle du helst göra, föda vaginalt eller snittas? Varför tror de att livmoderväggen är förtunnad vid det gamla snittet? Har aldrig hört talas om att det kan bli så utan till mig har de sagt tvärtemot, dvs att ärrvävnaden är ännu starkare än vanlig vävnad. Jag blev snittad med min förstfödde nämligen.
    Jag är väldigt kluven då min förra förlossning slutade i ett katastrofsnitt. Så på ett sätt känns ett planerat snitt väldigt lugnt och sansat. Man vet vad när hur liksom. Å andra sidan så vore det kanske häftigt att få föda vaginalt men jag är superrädd för att något ska gå fel igen. Just nu känner jag att jag får ta ställning till hur det ser ut på ultraljudet. Redan på mitt första ul i vecka 8 såg det tunt ut kring snittet, varför vet jag inte. Men man kan inte säga vilka konsekvenser det kan få fören i tredje trimestern då livmodern växer som mest.
  • Kawinna

Hej och god morgon!

Tänkte höra om jag får hoppa in här?

Väntar första barnet, bf 11/3. Går idag in i v. 23 och ska till bm för kontroll. Har fått graviditetsdiabetes, vilket upptäcktes på inskrivningssamtalet. Kul med en ny grupp!

• Guckin

BF 20/4 - 15

Hade besök hos BM i början av veckan. Fick höra hjärtljuden! Lycka! Tänk va det kan göra mycket! Mycket oro försvann med det där underbara ljudet. Äntligen tillåter jag mej att känna lycka och att känna mej gravid. Underbart!

• nokla

Till listan: 33 år, BF 25/3 tvillingar

Mitt 3:e och 4:e barn (familjens 6:e och 7:e)

• tumlaren

Usch, var på VUL idag för att se om det fanns hjärtslag men vi såg igen - enligt BM så är jag 6+3 och det var för tidigt...hon tyckte hon såg lite fladder i början men sedan gick det inte att se.

Jag vet att man inte ska ta ut något i förskott men känns så likt förra gången och jag överraskade mig själv med att bli superledsen inne hos doktorn innan VUL. Storgrät och hyperventilerade, vet inte om det är all möjlig stress eller vad men verkligen ingen rolig stund och så ovisshet på det. Är också lite sur över att de bokade in oss så här tidigt, de kunde väl avrått och pushat fram en vecka eller två?

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!