• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • elilin
    BigMami skrev 2014-11-09 07:24:09 följande:

Tack! Det stämmer att det är en gosse Vad smart med en lapp det hade varit en kul idé! Det gick liksom inte att missa att det var en pojke

Ja ettan var ju störst både om huvud, vikt & kropp (fick sy något stygn med lokalbedövning) så jag fattar inte hur jag kunde trasa upp mig med trean. Visst förlossningen tog sammanlagt 30 min men det gick inte fort med att få ut henne.. Tog det lugnt mellan krystvärkarna och ingen smärtlindring behövdes..

Shit vilken snabb förlossning :)

Jag är själv lite orolig denna gång då ja tyckte de gick fort med sonen 2,5 h varav 1h och 10min bil färd in till fl, hann vara inne hela 34 min innan han tittade ut, fick krystvärkar i bilen med ca 3mil kvar så kände lite panik där ett tag ;) så lite orolig att de ska gå snabbare denna gång och nu har man ju nån man lär lämna eller vänta på barnvakt åt :/ närmast släkt är ca 20min så inte mkt men tillräckligt ;)

Annars är ja inte orolig för förlosningen då den inte var specielt smärtsam eller långdragen. Behövde ingen smärtlindring och fick en liten bristning efter bara så kan ju hoppas att de blir lika smärta denna gång för då kan ja föda 20 barn till ;)
  • Sis2
    BigMami skrev 2014-11-11 06:21:14 följande:
    Ja det är ju verkligen en helt sjuk häftig upplevelse att föda fram ett litet barn smile1.gif Det är ju sant att man glömmer smärtan! Jag fick opereras efter trean pga bristningar men ändå är jag konstigt nog inte nervös eller rädd. Tror helt att kroppen klarar detta. Hade du några speciella önskemål vid din förlossning? Skrivit nåt brev eller så? Det enda jag ville var att absolut inte ha någon smärtlindring utan ville ha det så naturligt som möjligt. Och det gick bra smile1.gif

Snitt däremot tycker jag ser läskigt ut på tv :-/
    Jag hade inställningen att ta emot den smärtlindring och hjälp som jag behövde. Visste ju inte hur ont det skulle göra eller hur jag skulle hantera smärtan. Provade lustgas när vi kom in, då var jag öppen 5 cm förresten, men tyckte inte om masken man skulle andas i så det fick vara. Senare när krystvärkarna startade provade jag lustgasen igen och då var den fantastisk!! Masken blev min trygghet och jag fick nåt annat att lägga en del fokus på istället för att tänka "aj aj aj":) Enda nackdelen var väl att jag efteråt var lite groggy och mindes inte helt allt som skett, som tex att jag dragit skämt mellan krystvärkarna som fått alla på salen att skratta:)

Nästa gång tänker jag ha samma inställning dvs att ta emot det som situationen kräver- tror jag iallafall... Finns ju tid att ändra sig;)
  • BigMami
    Sis2 skrev 2014-11-11 19:36:14 följande:

Jag hade inställningen att ta emot den smärtlindring och hjälp som jag behövde. Visste ju inte hur ont det skulle göra eller hur jag skulle hantera smärtan. Provade lustgas när vi kom in, då var jag öppen 5 cm förresten, men tyckte inte om masken man skulle andas i så det fick vara. Senare när krystvärkarna startade provade jag lustgasen igen och då var den fantastisk!! Masken blev min trygghet och jag fick nåt annat att lägga en del fokus på istället för att tänka "aj aj aj":) Enda nackdelen var väl att jag efteråt var lite groggy och mindes inte helt allt som skett, som tex att jag dragit skämt mellan krystvärkarna som fått alla på salen att skratta:)

Nästa gång tänker jag ha samma inställning dvs att ta emot det som situationen kräver- tror jag iallafall... Finns ju tid att ändra sig;)

Ja behövs det DÅ så är det ju en annan sak Kan ju hända att jag tar all smärtlindring som finns denna gång Men jag är sån som person som inte ens tar alvedon..

Jag ser faktiskt fram emot kommande förlossning. Men som sagt så är det ju ett bra tag kvar :-/
  • nokla

Jag har inte tyckt jag behövt nåt under krystvärkarna, då har jag varit så fokuserad på å föda så smärtan har trängts bort ändå. Fast jag har bara haft krystvärkar i ca 5 minuter med mina barn innan de var ute Det är värkarna innan när man öppnar sig fortfarande som jag tyckt varit hemska, och då har jag haft lustgas när det varit som mest intensivt. Andra barnet tog längre tid än första för mig, men det var ingen större skillnad.

• elilin

Jag var öppen för hjälp förra gången, skrev att jag gärna tar emot hjälp från bm om vilken smärtlindring som är bäst, kommer ha samma inställning denna gång oxå, man får se hur de går helt enkelt :) nu har ja fött 1 gång utan och de gick bra och var en häftig känsla att vara så "med" hela tiden.. men denna gång kanske man inte kommer undan lika lätt ;)

• BigMami

Jag har inte upplevt smärtan att det gjort så speciellt ont utan att det har varit hanterbart Men bara för det så får jag igen det nu.. Ut ska de ju i vilket fall Tror det är värre för den som sitter bredvid och inte kan göra något. Min man var mer svettig än vad jag var haha stackaren..

• Kawinna

Nu när det är så mycket prat om förlossning tänkte jag höra lite hur ni som haft eda upplevt det?

Jag vill inte ha det pga rädsla för komplikationer efteråt utan tänkte klara mig på lustgas, akupunktur och tens om det går!

• regnbågsfärgad

Kul och läskigt att höra om era förlossningsupplevelser! Vi har ju två barn och både jag och min fru har ju påbörjat ett förlossningsarbete men ingen av oss fick slutfölja det.

Jag är i vecka 28 nu och börjar känna mig osmidig som sjutton! Har ju haft det tungt med fogarna och varit sjukskriven ett bra tag redan för de men nu börjar magen verkligen märkas av. Den är stor! Nu börjar jag få frågor om ifall det är dags snart och jag vill bara slå någon, det är ju nu den kommer växa som mest. Vart ska detta sluta?

• Sis2

Kul att läsa om allas förlossningar! Verkar som de flesta haft ganska snabba förlopp ändå. Nån frågade om epidural och det har jag inte själv provat men de jag känner som har haft långdragna öppningsskeden beskriver det som "Guds gåva till kvinnan". Det ger kvinnan chans att spara krafter till krystvärkarna. Visst är det alltid risker med alla ingrepp men jag personligen skulle inte vara rädd för själva epiduralen. Har jobbat på operation och assisterat narkosläkaren ett antal tillfällen och har inte sett några allvarliga biverkningar. Det betyder förstås inte att det inte förkommer men det är nog inte så ofta med tanke på hur många epiduralen som sätts varje dag.

• elilin

Var hos bm idag å mina känslor om "shit så stor jag är" var sanna då ja låg lite högt på sfmåttet. De hade dragit iväg som ett spjut sen sist :/ så nu får valrossen gå på en extra kontroll så de inte drar iväg mera ;)

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!