• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • liza30

Underbar trådstart. Jag vill också gärna vara med, det är precis som av er skrev - de andra trådarna passar helt enkelt inte. Jag kan bocka av det mesta på din lista men skulle vilja lägga till "går inte på rosa små moln bara för att man är gravid".

Jag är 30-årsåldern, sambo, bor i en liten stad i södra Sverige, första barnet som är beräknat till i mitten av januari.

En sak som jag undrar över är ifall man verkligen måste sitta och läsa sagor eller spela musik för magen? Jag tror jag har missat något men den relationen har jag inte till min mage. Det verkar lite som om man är en dålig mamma ifall man inte har utvecklat en djup relation till ungen innan den ens är född, eller?

• Sawgni

Här vill jag vara med! 39 år, väntar oplanerat barn nummer tre med nye mannen i mitt liv... Och ja, det va riktigt snabba ryck :p bor mitt i Sverige mitt ute i ingenting, dessutom nyinflyttad (vad gör man inte för kärleken...) så kan behöva vänner på nätet ;) Bebis väntas ankomma i juni och jag ska väl göra ett KUB så småningom, har inte ringt Barnmorska än. Känner mig otroligt layback och avslappnad med den här graviditeten och det är fantastisk skön känsla!

• gumman 1
    Sawgni skrev 2014-10-22 18:56:27 följande:

Här vill jag vara med! 39 år, väntar oplanerat barn nummer tre med nye mannen i mitt liv... Och ja, det va riktigt snabba ryck :p bor mitt i Sverige mitt ute i ingenting, dessutom nyinflyttad (vad gör man inte för kärleken...) så kan behöva vänner på nätet ;) Bebis väntas ankomma i juni och jag ska väl göra ett KUB så småningom, har inte ringt Barnmorska än. Känner mig otroligt layback och avslappnad med den här graviditeten och det är fantastisk skön känsla!

Underbart härlig känsla! Njut!
  • BigMami

Jag lyckas alltid vara en tråddödare men jag gör ett försök här

Jag är 31 och väntar oplanerad 4a men så välkommen, till månadsskiftet mars/april. Jag har en pojk född 03, flicka 04 & flicka 12 Bor i underbara Dalarna!

• liza30
    Sawgni skrev 2014-10-22 18:56:27 följande:

Jag känner igen mig, har undrat när oron ska sätta in som många verka ha. Jag tänker att allt löser sig säkert till det bästa och ifall något skulle hända får vi ta det då. Förresten, flyttade också för kärleken och det var faktiskt det bästa beslutet jag har tagit, trivs som fisken i vattnet på landet.
    BigMami skrev 2014-10-22 19:16:09 följande:

Jag lyckas alltid vara en tråddödare men jag gör ett försök här

Jag är 31 och väntar oplanerad 4a men så välkommen, till månadsskiftet mars/april. Jag har en pojk född 03, flicka 04 & flicka 12 Bor i underbara Dalarna!

Varför skulle du vara det? Spännande med så många barn. Jag som är rädd för ett!

• BigMami
    liza30 skrev 2014-10-22 19:37:20 följande:

Jag känner igen mig, har undrat när oron ska sätta in som många verka ha. Jag tänker att allt löser sig säkert till det bästa och ifall något skulle hända får vi ta det då. Förresten, flyttade också för kärleken och det var faktiskt det bästa beslutet jag har tagit, trivs som fisken i vattnet på landet.Varför skulle du vara det? Spännande med så många barn. Jag som är rädd för ett!

Asch man sluta skriva rätt var det är och så glöms tråden bort eller så.. men men DENNA verkar ju störtskön :D

Ja efter ettan sa jag aldrig mer.. Samma med tvåan.. Sedan gav jag upp Haha.. Älskar liv och rörelse runt om mig. Barn som skrattar är ju underbart! Visst kan det vara skönt att gömma sej i en mörk skrubb ibland också
  • BigMami

Liza30 förresten, varför är du rädd? behöver inte svara om du inte vill...

• liza30
    BigMami skrev 2014-10-22 19:45:50 följande:

Liza30 förresten, varför är du rädd? behöver inte svara om du inte vill...

Nja, rädd kanske är fel ord men man är väl lite undrande inför hur det kommer att bli. Jag är mest orolig att jag ska behöva förlora mig själv och "bara bli mamma". Sen hör man så mycket om hur hemskt småbarnstiden kan vara och är väl lite orolig för det, tycker att det är tråkigt som det är nu att vara gravid. Vill att den delen ska vara över för att få tillbaka min kropp och en del av mitt liv men så kanske det inte blir då. Som du hör, första-gångs-förälder! GladKänner bara inte igen mig i många av de "rosaskimrande" beskrivningar av småbarn och graviditeter här på fl.
  • BigMami
    liza30 skrev 2014-10-22 20:01:27 följande:

Nja, rädd kanske är fel ord men man är väl lite undrande inför hur det kommer att bli. Jag är mest orolig att jag ska behöva förlora mig själv och "bara bli mamma". Sen hör man så mycket om hur hemskt småbarnstiden kan vara och är väl lite orolig för det, tycker att det är tråkigt som det är nu att vara gravid. Vill att den delen ska vara över för att få tillbaka min kropp och en del av mitt liv men så kanske det inte blir då. Som du hör, första-gångs-förälder! Känner bara inte igen mig i många av de "rosaskimrande" beskrivningar av småbarn och graviditeter här på fl.

Ahaa på så vis Nej några rosa moln har så jag aldrig upplevt och det blir vad man gör det till. Det är viktigt att få egen tid också. Bara att få komma iväg någon timma till affären, fika på stan eller vad som helst är guld värt
  • Miss Happiee

Vill oxå vara med här!!! :)

32 år, väntar mitt tredje barn i slutet av januari, min mans (vill helst skriva sambo men måste lära mig att han faktiskt är min man sen ett halvår tillbaka :) ) andra. Mina andra två är en liten tjej på 1,5 år och en lite större på 15.

Känns knappt att jag förstått att jag är gravid, dagarna liksom bara springer iväg (!) :)

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!