Inlägg från: Sara Viktoria |Visa alla inlägg
  • Sara Viktoria

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

Hej hej! Här är en till! :) en snart 30-åring som väntar tredje barnet. Har ondare och är tröttare i kroppen än med de andra, så det känns inte som att man svävar utan snarare klampar runt om dagarna :) haha...

På ngt vis känner man sig utstött utan att det nog är meningen i andra trådar så denna tråd känns skitkul :)

Ska ha i mitten av februari och längtar som bara den. Och nej, jag varken sjunger eller läser sagor för bebis i magen (inte för att jag har något mot de som gör det, känner mig själv lite löjlig bara då jag försökt)... :)

• Sara Viktoria

Jag känner mig snarare höggravid än ogravid. Har gått in i v 23 nu och känner mig stor som ett hus, blir illamående om jag inte äter eller dricker ofta, har fått åderbråck fulla benen och givetvis så fick jag även på ena blygdläppen, vilket lett till ständig smärta i nedre regionen och stundtals känns det som om allt är på väg ut... Hmm var det nått mer tro?? :)

Samtidigt så är jag såklart överlycklig över det liv som lever där inne, fastän jag återigen blir tjock och finnig... :) är inte heller någon som bara går upp några kilon utan de smyger sig på och sätter sig fast :)

Guckin, det är inte konstigt om du är lite orolig då ni haft ett missfall nyligen. Jag tycker att jag varje graviditet har nojat och trott att ngt varit fel fram tills ultraljudet (har även trott varje gång att jag bara inbillat mig graviditeten), så härda ut tills du sett knytet och förhoppningsvis så kommer allt vara precis som det ska då!! Kram :)

• Sara Viktoria
    Guckin skrev 2014-10-24 11:00:40 följande:

Tack! Nä det är väl kanske inte så konstigt. Det är lite tråkigt bara att inte vara i den där gravida lyckobubblan. När så gott som alla grav.symptom försvinner blir oron ännu värre även fast jag vet att det är fullt normalt att dom gör det dom här veckorna. Allt blir väl värre oxå pga att jag även har utmattningssyndrom och är sjukskriven nu. Har mycket tid till att tänka då! :-P Som tur är blir det ju bättre så småningom!!

Lät jobbigt med åderbråck! Har du fått det nu eller kom det tidigare under grav?

Känner igen dom där smygande kilona som inte vill smyga därifrån efter förlossning. Mindre kul...

Jag tror att man är expert på att noja upp sig över små saker som man gör om till stora orosmoment. Det är bara att hänga på tåget så når man till slutet ändå. Som sagt, efter ultraljudet tror jag att du kommer ha lättare att njuta av situationen och gilla läget :) nu i vecka 23 känner jag mig avslappnad och säker på att det faktiskt är ett knyte därinne och inte bara en bullmage! :)

Jobbigt med sjukskrivningen men samtidigt är det nog något kroppen din behöver! Förstår att det blir för mycket tid till funderingar och att det blir lätt att du stressar upp dig över dessa. Men sedan om du känner dig extra orolig så ring barnmorskan din.. Har du precis genomgått ett ma så är det nog normalt att vara orolig och det ska hon kunna hjälpa dig med, både genom att ge dig lite mer tid och stöd samt att man i vissa fall kan få göra ett tidigare ultraljud just för att man är orolig. Det vet jag iaf att en släkting till mig fått göra. Med första barnet blev jag orolig då hon inte rörde sig (var senare i graviditeten) och vi fick direkt komma in och göra ultraljud! Så ring henne om du känner dig extra orolig!

Ja dessa överblivna kilon är riktigt dryga. Gått upp 20+ på de tidigare två graviditeterna och det är knappt att ungens vikt har försvunnit efter förlossningen. Så det har varit en kamp tillbaka varje gång till ett sundare leverne (på något sätt är det lättare att godta att man äter kakor och godis för man är ju ändå gravid/har ju ändå fött ett barn) :)

Åderbråcken kom ganska tidigt och det i underlivet har jag haft sedan typ v 14 kanske... Bara att gilla läget och hoppas att den delen återgår till det normala efter förlossningen :)

Haha jag ska alltid skriva noveller då jag väl skriver :)
  • Sara Viktoria

Morrn :) amningen ser jag fram emot faktiskt.. Är en sån här konstig än som älskar att amma (fastän tuttarna sist blev helt utsugna). Med första gick det inte alls då jag tidigt fick mjölkstockningen from hell, men den andra ammade jag tills hon var nio mån ungefär. Hoppas att det funkar med denna. Visst var det smidigt med första då hon sov hela nätterna, men jag gillar ändå amningen då det är mysigt (om det funkar som det ska vill säga). Vi får se då bebisen är några månader om jag fortfarande tycker samma sak... ???? :)

• Sara Viktoria
    nokla skrev 2014-10-28 17:33:05 följande:

Jag har gjort ultraljud, beräknat födelsedatum framflyttat 4 dagar till 25 mars. Och det är tvillingar. Jag kommer få panik! Nån som har/väntar tvillingar? Kanske bara lite chockad nu men det känns jätteläskigt. Alla såg iaf ut att vara friska och må bra

Men vad spännande! Grattis till de båda! Tror som Sis2 skrev att bara chocken får lägga sig så kommer det bli hur bra som helst :)
  • Sara Viktoria

Bf 22/2 3:e barnet 29 år (30 om några veckor) :)

Har inte så mkt besvär av fogarna men känner av dom, så jag lider med er som har dessa smärtor konstant för det gör ju riktigt ont!

• Sara Viktoria

Till den första förlossningen tog jag epiddural men då hon var ute 40 min efter så hann den inte göra så mkt. Med andra hann jag bara med lustgasen då hon var ute 45 minuter efter att jag kommit in. Denna gång vill jag ha allt för fastän man var mer medveten om det hela den andra gången så var den sista värken innan krystvärkarna så smärtsam att jag inte visste var jag skulle ta vägen!

Så allt denna gång tack! :)

• Sara Viktoria
    geten skrev 2014-11-21 20:45:49 följande:

Hoppar in här & frågar kanske en dum fråga... men finns det verkligen inga gravidtäckbyxor?? Finns ju allt möjligt för gravida men just täckbyxor som jag vill ha hittar jag inte.....

www.stormberg.se har vinterkläder för gravida.
  • Sara Viktoria

Go kväll :)

Har legat och terrat bebisen i magen en stund då jag tyckte den varit seg idag... Vet ju att man ska kontakta bb vid minskade rörelser men är det någon som vet hur det är om den fixerat sig? Blir det automatiskt mindre rörelser?

Har känt att den haft hicka några ggr idag och då känns hickan i nedre delen av magen (lååångt ner) så därav tanken att den fixerat sig redan. Är bara i v30 så det känns lite tidigt... Ngn som vet? :)

• Sara Viktoria
    Miss Happiee skrev 2014-12-15 05:10:21 följande:

Har bebisen blivit piggare? Jag vet inte om det kan bli mindre rörelser när bebisen fixerat sig, tycker du ska åka in om du är osäker. Min ligger med huvudet neråt och den var lite trött ett par dagar men jag kände lite puffar och massa hicka så kände att den rörde sig lite och nu de senaste dagarna har den varit tokvild (!) Känner oxå hicka väldigt långt ner, går in i v 35 imån men har känt den där i flera veckor...

Hej :) jo den har blivit piggare. Man nojar ju lätt upp sig men då jag hade tryckt lite på magen så kom kickarna :) insåg sedan att vi hade haft en aktiv dag i familjen. Vi packade in hund och barn och gubben och for till svärfars skog där vi traskade runt i en timme och letade gran... Så bebis sov nog ganska gott under dagen och därav mindre kickar :)

Resten av helgen har den rört sig som vanligt.. Och hickat!!! :)

Då ligger nog min också neråt då det är som du beskriver :) tack för omtanken :)
  • Sara Viktoria
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-13 20:22:58 följande:

Jag spenderade halva dagen på spec.mvc igår då jag upplevt bebin som seg i ett dygn. Allt var bra och när de kopplade ctg:t så började den leka hela havet stormar därinne... Men de som jobbade där tyckte det var jättebra att vi hörde av oss och kom in för kontroll. Minskade rörelser ska kollas upp sa de! Att de blir trängre kan göra rörelserna annorlunda men de ska inte bli färre sa de. Vi fick göra ett ul för att se så det fanns tillräckligt med vatten och att moderkakan såg bra ut samt ett ctg. Kändes jättetryggt när vi åkte hem igen. Så kolla hellre upp det en gång för mycket än en gång för lite.

Skönt att allt var bra med er :) jo jag vet att man ska kolla upp så fort som ngt avviker, men bebisen satte igång strax efter inlägget så jag valde att avvakta, och under resten av helgen rörde den sig som vanligt igen :) nästa gång far jag nog direkt så slipper man noja :)
    Sis2 skrev 2014-12-13 22:51:49 följande:

Tror nog att bebisar kan fixera sig så tidigt men att det är vanligast under de sista grav.veckorna. Ingen av mina barn har fixerat sig innan förlossning så vet inte om det blir mindre rörelser eller ej då. Håller med regnbågsfärgad att det är bäst att göra en koll om man är orolig. Under min förra graviditet åkte jag in 3 ggr pga minskade fosterrörelser. Alla gånger såg det bra ut men kändes ändå bra att kolla. Är ju inget man vill vara efterklok på.

Mina tidigare har inte heller fixerat sig men denna knodd vill nog inte vara som de andra... :) Den ger mig sammandragningar för minsta lilla, kan knappt gå ibland för mina åderbråck i vulvan och känner mig väl allmänt som en flodhäst :)

Med den första hade jag inte en sammandragning innan igångsättning (19 dagar över tiden). Med henne var jag också in några ggr för att kolla ctg och se på ultraljud att allt var bra. Den andra fixerade sig inte förrän dagarna innan hon kom. Så det blir spännande att se hur den här tänkt sig allt..... :)

Ha en bra dag och tack både sis2 och regnbågsfärgad för omtanken :)
  • Sara Viktoria
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-15 15:04:31 följande:

Ni som har fler barn, är ni också inne i en sjukperiod? Jag håller på å bli galen! Nu är det fjärde veckan i streck som jag har sjukt barn hemma. De har visserligen turats om och strödagar har båda varit iväg på skola och förskolan men det är inte många... Eftersom jag är sjukskriven och min fru precis börjat på nytt jobb så har jag haft de och det är egentligen inte ett problem, de är rätt stora och hjälpsamma men jag är ändå så orimligt trött! Jag kan inte städa efter de pga fogarna och de tycker att jag är en jävligt tjatig och trist mamma, jag har inte hjärta att gå å lägga mig å vila när jag känner för det och de börjar tröttna på varandra så konflikterna haglar här hemma. Blääää!

Samma här... Förkylning som kommit och gått i en månad. Nu då de börjar bli relativt friska så börjar magsjukan gå på förskolan, så nu får de vara hemma ändå. Tror inte att min kropp skulle palla en magsjuka just nu och vill inte ha igång förlossning i v30 heller....

Men känner igen mig i det du skriver, man har inte mkt ork för barnen. Det blir mkt gnäll och bråk då jag inte har orken att stimulera dom hela tiden.. Mina är bara 3&5 så de behöver lite vägledning.... :)
  • Sara Viktoria

Går in i v 38 (37) imorgon och längtar så till dagen d. Har ställt in mig på tidig förlossning men just nu känns det inte lika troligt.

Har fått gå på tul i januari och fått det konstaterat att det är en liten bebis. Får dåligt samvete för att jag vill få igång förlossningen då den ist borde få möjlighet att växa till sig lite extra.

Har ont i kroppen. Förvärkar och illamående känns konstant under dagen. Har även problem med mina fina åderbråck i underlivet så nä jag vill vara klar med det här nu... Usch vilket härligt humör jag verkar vara på idag :) men nu känns det lite bättre, och förvärkarna borde väl snart utvecklas till ngt mer hoppas jag! :)

• Sara Viktoria
    nokla skrev 2015-02-02 15:12:56 följande:

Till mig sa läkaren att bara bebisarna är friska och krya så har de inte sämre förutsättningar om de kommer lite tidigt bara för att de är små, än de hade haft om de var normalstora. Hur många procent under ligger din bebis? Mina ligger på -16 och -22% just nu.

Vad bra! Då kan jag fortsätta önska att det ska sätta igång... :) tack! :)

Nu sist låg den på -11 procent så vi behövde inte in ngt mer innan det var dags :)

Har köpt hallonbladste som sägs kunna starta en förlossning om det är på g, så det blir spännande att se om det fungerar :)
  • Sara Viktoria
    elilin skrev 2015-02-08 12:58:47 följande:

I natr 03.25 tittade det ut en liten flicka :) eller liten hon vägde 3920g ;) allt har gått super bra å vi är redan hemma,väntar nu på storebror som vart så glad i morse när han fick veta att han fått en lillasyster :) de är vad han sagt hela tiden å han hade rätt med :)

Grattis! :) oj vad snabbt du for hem :) ville du själv fara hem?
  • Sara Viktoria
    elilin skrev 2015-02-09 20:17:04 följande:

Ja allt gick så bra och var på fötterna direkt även denna gång så vi kände att vi hellre åker hem än att trampa runt på bb ;) men hade en helt underbar förlossning och inga komplikationer så de kändes helt rätt att åka hem :)

Ja då kan det vara skönt att åka hem :) tänkte med förra barnet att jag skulle vara kvar och njuta av att ha bara en och inte två, men det slutade med att jag också snabbt for hem då jag saknade "storasyster" där hemma.... Denna gång har jag tänkt samma, att jag ska njuta av tiden på bb, men vi får väl se :)
  • Sara Viktoria
    regnbågsfärgad skrev 2015-02-17 09:59:29 följande:

regnbågsfärgad

Idag 09:58

Hej allihop!

Den 3/2 kom vår lilla dotter med planerat snitt. Förutom svårigheter att sätta spinalbedövningen så var det en toppenupplevelse. Det har gått väldigt segt med amningen och hon gick ner lite för mycket i vikt vi så vi kämpar på här hemma med amning och tillägg.

Lika fantastiskt som det är att hon äntligen är här, lika fantastiskt är det att illamåendet är borta, att fogarna faktiskt redan känns bättre och att min kropp nu faktiskt bara är min!

Kram på er!

Ett stort grattis!! :) hoppas amningen kommer igång... Det kan ju vara lite nötning i början innan det rinner till :)
  • Sara Viktoria

Hej alla... Här sitter man, sex dagar före bf, och väntar... Väntar... Och väntar!

Har elaka värkar på kvällarna, som sedan lagom till natten försvinner... Jag får väl vara tacksam att jag får sova, men det börjar kännas lite slitigt nu med dessa förvärkar som aldrig blir något annat.

Fick ringa min barnmorska från idag för hinnsvepning, men har inte kontaktat henne än.. En del av mig skulle ju uppskatta om det satte igång av sig självt, men en annan del är väldigt nöjd nu och vill bara få det avklarat...

Hoppas det är bra med er andra :)

• Sara Viktoria
    Sis2 skrev 2015-02-17 22:23:11 följande:

Spännande att du är så nära målet ändå! Måste va slitsamt med förvärkar när man slits mellan hopp o förtvivlan på nåt sätt. Hoppas det kommer igång snart!

Jo nu närmar sig dagen D :)

Däremot fick jag höra att barnmorskan är hemma och vabbar så nu har jag inte ngt annat val än att vänta och härda ut.. :)

Vi har bara en barnmorska och annars är det förlossningen, och det känns inte som att man kan ringa de i nuläget.

I vilken vecka är du? :)
Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!