• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Hejsan! Här kan vi som pratat & plussat i tråden "vi med bim 1-7 Oktober" samlas. Andra är självklart också välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BF Juni 2015
  • Kelsson1

emtfb: Visst är det skönt med större o största fördelen är att vi nu får stor uteplats (mot liten balkong tidigare) men med illamående o graviditetströtthet hade man klarat sig utan flyttstress o kaos . Men vi hittade ingen passande lägenhet tidigare även om vi hade sökt i över ett år...

Jamtlandstaus: Då låter det som att jag inte är ensam om att få leva i kaos man får bara göra det bästa av situationen.
    Mitt järnvärde var 111 sist men tydligen har jag stora depåer att ta utav så har inte börjat äta Niferex än (mår ju så illa annars också).

ChiliFrö: Du har inte blivit beordrad sängläge då? Tycker du gott kunde testa bara ligga ner ett tag o se om det blir bättre. Håller tummarna att du får gå så långt som möjligt innan det är dags.
    Har inte gått speciellt fort att få ordning, vi har saknat garderober så det mesta ligger fortfarande i lådor. Får försöka göra ett ryck i helgen.

• ChiliFrö
    Kelsson1 skrev 2015-03-13 06:44:41 följande:

ChiliFrö: Du har inte blivit beordrad sängläge då? Tycker du gott kunde testa bara ligga ner ett tag o se om det blir bättre. Håller tummarna att du får gå så långt som möjligt innan det är dags.
    Har inte gått speciellt fort att få ordning, vi har saknat garderober så det mesta ligger fortfarande i lådor. Får försöka göra ett ryck i helgen.

Ne inte beordrad men bm sa att de var mycket viktigt med mycket vila och ligga mycket men gissar att det kommer i samband med det nya ul vilket troligen blir nästa vecka.

Jag är så stilla som bara går. men så länge inget finns på papper kan jag inte bli sjukskriven och då kan inte heller  min sambo gå hem "akut" på pappaledigt för tösen så det är lite moment 22.. Han har tagit ut pappa ledigt alla helger eftersom vi inte har dagis då och på veckorna är han hemma en del ändå för han jobbar skift. Men vissa dagar blir det mycket ensam tid och då har vi turen att han snälla släktingar som kommer och hjälper mig. 
    Det jobbigaste sitter nog ändå i huvudet, känslan att vara otillräcklig för barnet man har.. Men någonstans hoppas jag ändå att slemproppen sitter kvar och det inte har öppnat sig.. Hoppas bm "kände fel".. 

Jaså men när flyttade ni in? Förstod som det inte var så längesen?

Vi tvingas börja med renoveringar i nästa vecka pga vi fick en takläcka i vardagsrummet.. Hade hoppats vänta till hösten men det har blivit värre och värre sista månaden så vi har haft hinkar på golvet i ett rum.. :O Tur vi hitta en firma som kunde omgående. och att min mamma byter jobb så hon har semester hela nästa vecka så jag och tösen sticker till henne! Ibland flyter livet på bra ;)

• Kelsson1

ChilliFrö: Men se till att kräva sjukintyg där det står att de beordrar sängläge! Förstår att det inte är möjligt att ligga ner med ett litet barn springandes omkring men hoppas att du får det på papper snart.
    Vi flyttade in förra helgen men kaoset stör mig, vill att alla lådor ska vara uppackade NU (orkar dock bara kanske med en låda per dag om ens det på grund av illamående).
    Vad tråkigt att tvingas till renovering innan ni känner er redo, hoppas det går smidigt. Tur att ni har hjälp av nära o kära, mina bor så långt ifrån att jag får vara glad över att mormor kom på besök o tar hand om dottern nu över flytten.

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-03-12 14:36:14 följande:

Kök, badrum o tvättstuga måste vi ha klart innan inflytt. Köket har vi kvar slutmonteringen av bänkskivor, utsågning av häll o diskho, montering av alla lådor med inredning samt inkoppling o besiktning av vitvaror.

I övrigt flyttar vi in i ett hus där vi måste göra alla innertak, väggar o golv så det är mest en byggarbetsplats. Men då vi inte har någon släkt eller barnvakt närmare än 30 mil så behöver vi bo där så att vi stundtals kan jobba två samtidigt.

Börjar oroa mig smått för att en nyfödd snart kommer o kan behöva bo i röran... För att inte tala om en treåring som kommer behöva passas för alla farliga ställen o verktyg...

Tajming var något vi struntade i denna renovering... :-/

Okej det är ju endel kvar, men sånna saker brukar ju oftast gå rätt fort. :) Ja fy, inte det mest optimala att ha en treåring som är intresserad utav allt o ska riva runt, men tror ni fixar det där galant ändå, är ju några månader kvar till bf, så lite borde ni hinna innan dess :)

Mitt blodvärde låg på 147 på inskrivningen o 120 sist, så jag äter niferex varannan dag nu.. Får se om 2 veckor om det höjts något :)
    Skönt att tabletterna ger effekt :)

Förra graviditeten så låg jag på 95 som lägst! Då var man rätt orkeslös o seg.

• Jamtlandstaus

Låter ju lite oroligt för dig Chilifrö! Du kan inte sjukskriva dig själv då en vecka i väntan på UL?

Kelsson; flytta är jobbigt o med illamående hela tiden kan jag tro att det blir etter värre!!

Emftb; du hade riktigt bra blodvärde innan, de bådar ju gott! Är du blodgivare annars?

Jag försöker äta lite extra av järnrika livsmedel för att hjälpa kroppen; blodpudding (dricker ngt C-vitaminrikt till), spenat, röda linser, cashewnötter, gröna grönsaker...

• ChiliFrö
    Kelsson1 skrev 2015-03-14 10:15:32 följande:

ChilliFrö: Men se till att kräva sjukintyg där det står att de beordrar sängläge! Förstår att det inte är möjligt att ligga ner med ett litet barn springandes omkring men hoppas att du får det på papper snart.
    Vi flyttade in förra helgen men kaoset stör mig, vill att alla lådor ska vara uppackade NU (orkar dock bara kanske med en låda per dag om ens det på grund av illamående).
    Vad tråkigt att tvingas till renovering innan ni känner er redo, hoppas det går smidigt. Tur att ni har hjälp av nära o kära, mina bor så långt ifrån att jag får vara glad över att mormor kom på besök o tar hand om dottern nu över flytten.

Ja är det så allvarligt som bm gissar så måste jag ju ligga ner så då måste dom sjukskriva mig så gubben kan va hemma..

Ja då är de rätt nyss ;) Ja visst är kartongerna irriterande :/ tyckte de va bra när vi flyttade till huset när man kunde gömma alla kartonger i ett rum och stänga dörren sen plocka en i taget.. ;)

Ne det känns motigt men vi fick en kanon offert i fredags som vi kommer tacka ja till så nu känns det bra igen :) men det drar med så mycket annat.. tapeter ska vi försöka titta på i veckan.

De kanske jag i och för sig kan men kan min man ta sån där akut pappaledighet då`? Jag är ju redan hemma från jobbet.

Jamtlandstaus skrev 2015-03-14 23:32:38 följande:

Låter ju lite oroligt för dig Chilifrö! Du kan inte sjukskriva dig själv då en vecka i väntan på UL?

• Jamtlandstaus

Absolut, han behöver ju vara hemma för vård av barn då ordinarie vårdare är sjuk! Ingen skillnad på sjuk och sjuk första veckan! Skulle dock gissa att du kanske sjukskriver dig till FK i stället för ditt jobb...men det vet säkert personalavdelningen på ditt jobb.

Ta inga risker i onödan. Ligg på soffan o kolla tapeter på nätet i stället.

• Kelsson1

ChiliFrö: Hur länge måste du vänta innan du får sjukskrivningen?
    Vi har kartongerna stående i matsal/vardagsrum
    Sen är dottern rolig när hon ska testa varenda en av sina plagg innan de får vikas undan i hennes garderob , underhållande men går inte speciellt fort att packa upp då
    Jag är så velig när det gäller tapeter så är inte alls avundsjuk på dig när du ska välja

• Gasellen87

Väldigt längesedan jag tittade in här! Hur mår ni allihopa? De börjar verkligen närma sig nu, vi hade 3 månader till bf i måndags. Idag är första dagen som jag tvingat mig själv att gå hem från jobbet, illamående och magkatarr :/ så blev en halv dag, hemma och vila nu för att sedan hämta dottern.

Någon som köpt syskonvagn av er som ska göra det? Vad blev bestämma mig nämligen...

• emtfb
    Gasellen87 skrev 2015-03-18 13:47:58 följande:

Väldigt längesedan jag tittade in här! Hur mår ni allihopa? De börjar verkligen närma sig nu, vi hade 3 månader till bf i måndags. Idag är första dagen som jag tvingat mig själv att gå hem från jobbet, illamående och magkatarr :/ så blev en halv dag, hemma och vila nu för att sedan hämta dottern.

Någon som köpt syskonvagn av er som ska göra det? Vad blev bestämma mig nämligen...

Usch fy med magkatarr, har du haft det innan i graviditeten också? 
    Jag har precis blivit av med min magkatarr som jag haft sen v. 10 typ. Har käkat omeprazol hela tiden typ.. :/

Ja tänk, 3 månader kvar bara!! :D Tiden går sjukt fort.

Vi har redan en donkey, så jag har precis beställt saker till den så det blir en syskonvagn :) Vad funderar du på för vagn då? :)

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015