-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
-
Det där är något du hittat på, eller hörsägen. Det föds inte fram en massa sprattlande foster i v 20 vid abort.Centurione skrev 2014-09-29 18:44:35 följande:Fast TÄNK lite nu. Tror du själv att en ung kvinna som drömmer om att bli barnmorska - har dessa drömmar, för att hon tycker att det ska bli så roligt att ta emot ett 20-veckorsfoster som ännu lever, och som hon inte får hjälpa för att modern valt bort det..? Tror du att hon drömmer om att lägga fostret på en hylla i sköljrummet, medan det förtvivlat kippar efter luft och vill leva - och gå ut och stänga dörren..?
Det är väl många yrken som innebär både trevliga och otrevliga upplevelser. Själv drömde jag om att bli veterinär, men avstod pga hur det skulle kännas att behöva avliva ett djur.I så fall är det väl ännu sämre att vissa personer inom en yrkesgrupp får slippa denna obehagliga upplevelse? Det är väl fullt rimligt att man delar på denna jobbiga uppgift med sina kollegor, på samma sätt som man delar på de roliga upplevelserna vid en förlossning med lyckat slut.Centurione skrev 2014-09-30 10:55:15 följande:Nä, men det är tillräckligt obehagligt för personalen att ta hand om ett foster som är avlivat i vecka 18... Eller 16 eller 17 för den delen. Ju mer barnliknande det är, desto värre.18 veckor är väldigt generöst. Men jag tror inte detta är ett problem, jag tror det är självreglerande. En kvinna har rätt till abort före v 18 utan att behöva uppge en orsak, därför finns det ingen statistik om orsaken till att vissa väljer abort. Men om jag fick gissa skulle jag tro att alla som gör en abort så sent gör det av en reell medicinsk anledning. De som gör abort bara för att de inte vill ha barn, gör det mycket mycket tidigare.Centurione skrev 2014-09-30 10:48:27 följande:Att Sveriges riksdag en gång satt gränsen 18 veckor, betyder inte att denna lag är stiftad av Gud och inte får diskuteras och inte får ändras. Jämför man med de flesta civiliserade länder, så är 18 veckor väldigt sent. De flesta länder som har fri abort överhuvudtaget, har 12-14 veckor som översta gräns. Och sedan, precis som vi, diverse undantag efter det - om barnet är svårt handikappat, om det är fara för moderns liv, om mamman missbrukar gravt, ibland även om barnet är resultatet av incest eller våldtäkt...
Jag har som sagt genomgått en abort i vecka 18. Det var en stor pärs både fysiskt och psykiskt. Tror inte det är någon som går igenom det bara för att de inte känner för att bli mamma. -
Därför behöver vi inte lägga på ytterligare planeringsproblemsskapande aspekter.Tow2Mater skrev 2014-10-01 17:31:01 följande:Varfor inte? Alla lagar och regler om vab, foräldraledigheter, semester, mm i oändlighet medför problem för både arbetsgivare och patienter, men de loses.
-
Och istället kapa i de som redan finns kanske?Tom Araya skrev 2014-10-01 18:07:12 följande:Därför behöver vi inte lägga på ytterligare planeringsproblemsskapande aspekter.
-
Självklart ska personal inom vården slippa utföra aborter. De ska även få vara abortmotståndare.
MEN, naturligtvis har en sådan sjuksköterska/läkare ingenting på mödravård, ungdomsmottagning och gynekologen att göra. Likaså ska de inte tala öppet om sin åsikt mot abort.
Ytterst få läkare/sjuksköterskor kommer någonsin i kontakt med aborter, då de helt enkelt jobbar på andra avdelningar. -
Var jobbar du någonstans? Jag har aldrig blivit placerad på en arbetsplats, alla tjänster jag har fått har jag sökt och fått. Jag låter bli att söka jobb som innebär att jag måste göra saker jag absolut inte kan tänka mig att göra.modsey skrev 2014-10-01 17:43:03 följande:
tja det är ett bristyrke och vi kanske ska ta och göra så att de som ändå vill jobba med detta kan göra det....i synnerhet eftersom det inte är ett problem att en barnmorska eller en narkosläkare bara byter sal.
Jag är sjuksköterska men skulle aldrig i livet ex jobba inom vissa områden bara för att jag är sjuksköterska . jag har inte skrivit på alla uppgifter som en sjuksköterska kan komma att jobba med...
Det kan tyckas vara en bagatell att "en" barnmorska ska få välja patienter, och det kommer säkerligen inte vara ett problem de flesta dagarna på en förlossning, men det kommer att komma dagar när det pga sjukdom i personalen och/eller tillfälliga överbelastningar denna "enda" barnmorska kommer att orsaka onödigt lidande hos patienten och kollegorna som får täcka upp för det som hen inte vill göra.
På ett personligt plan känner jag också att det är synnerligen "okristet" beteende att inte vilja stötta och hjälpa en kvinna som går igenom ett stort trauma. Att man inte vill ge en patient cytotec eller stå bredvid gyn och ge hen det som behövs för en skrapning kan jag förstå, men att vägra finnas till hands för någon som lider och behöver hjälp när aborten är ett faktum tycker jag är direkt motbjudande och helt oacceptabelt hos sjukvårdspersonal, oavsett profession. -
på operation och där har vi haft narkosläkare som sluppit vara med på aborter och helt enkelt bytt sal till en annan som gör annat. Ganska enkelt och ganska korkat att säga nej till den här katolska läkaren som inte kan/ vill delta i aborter.goaskalice skrev 2014-10-01 18:31:19 följande:Var jobbar du någonstans? Jag har aldrig blivit placerad på en arbetsplats, alla tjänster jag har fått har jag sökt och fått. Jag låter bli att söka jobb som innebär att jag måste göra saker jag absolut inte kan tänka mig att göra.
Det kan tyckas vara en bagatell att "en" barnmorska ska få välja patienter, och det kommer säkerligen inte vara ett problem de flesta dagarna på en förlossning, men det kommer att komma dagar när det pga sjukdom i personalen och/eller tillfälliga överbelastningar denna "enda" barnmorska kommer att orsaka onödigt lidande hos patienten och kollegorna som får täcka upp för det som hen inte vill göra.
På ett personligt plan känner jag också att det är synnerligen "okristet" beteende att inte vilja stötta och hjälpa en kvinna som går igenom ett stort trauma. Att man inte vill ge en patient cytotec eller stå bredvid gyn och ge hen det som behövs för en skrapning kan jag förstå, men att vägra finnas till hands för någon som lider och behöver hjälp när aborten är ett faktum tycker jag är direkt motbjudande och helt oacceptabelt hos sjukvårdspersonal, oavsett profession. -
Varfor kan de inte oppet tala om sina åsikter? Ar det i deras avtal, att inte kunna oppet tala om sina åsikter om man är for/emot vacciner, for/emot homeopatmedicin, etc, utan tyst antas vara "for" allt som deras arbetsgivare erbjuder och stodjer, och "emot" allt annat? (nu menar jag ju dem som inte aktivt arbetar med just dessa uppgifter).Haskel skrev 2014-10-01 18:24:40 följande:
MEN, naturligtvis har en sådan sjuksköterska/läkare ingenting på mödravård, ungdomsmottagning och gynekologen att göra. Likaså ska de inte tala öppet om sin åsikt mot abort
-
Anser du att din personliga erfarenhet av en arbetsplats är generaliserbar och bör användas som grund för ett policybeslut av det här slaget?modsey skrev 2014-10-01 18:41:37 följande:
på operation och där har vi haft narkosläkare som sluppit vara med på aborter och helt enkelt bytt sal till en annan som gör annat. Ganska enkelt och ganska korkat att säga nej till den här katolska läkaren som inte kan/ vill delta i aborter.
Kan du se några risker med förslaget? -
jag baserat min åsikt på mer än en arbetsplats.goaskalice skrev 2014-10-01 18:48:47 följande:Anser du att din personliga erfarenhet av en arbetsplats är generaliserbar och bör användas som grund för ett policybeslut av det här slaget?
Kan du se några risker med förslaget?
och jag kan faktiskt inte se några risker, inte i den här frågan. Vården har mycket större problem än enstaka barnmorskor, läkare eller sjuksköterskor som inte kan/ vill delta i en abort.
if there's a will there's a way -
Du har absolut en poäng. Sant att de bör kunna ge råd, argumentera och även framföra sin personliga åsikt. Men det jag främst menar är att de inte ska fördöma kvinnor som gör/gjort/ska göra abort.Tow2Mater skrev 2014-10-01 18:45:09 följande:Varfor kan de inte oppet tala om sina åsikter? Ar det i deras avtal, att inte kunna oppet tala om sina åsikter om man är for/emot vacciner, for/emot homeopatmedicin, etc, utan tyst antas vara "for" allt som deras arbetsgivare erbjuder och stodjer, och "emot" allt annat? (nu menar jag ju dem som inte aktivt arbetar med just dessa uppgifter).
Abort är ju allt som oftast en oerhört känslig och jobbig "sak" för en kvinna. Det ska inte behöva vara värre än det redan är.