• Webbredaktör

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

www.familjeliv.se/foralder/1.3469355

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
  • Ess

NEJ!- Jag tycker inte det. Tar man ett jobb, så tar man även på sig allt det som jobbet innebär.
    Vill man inte utföra en abort så kanske man ska bli bilmekare istället.

• Linnez

Ja man ska kunna välja om man vill utföra abort eller inte, precis som man ska kunna säga nej till att utföra andra operationer.
    Jag är inte emot abort.

Men har man den åsikten så är det ingenting som ska nämnas så patienter hör det. 

• hännrick
    Linnez skrev 2014-10-01 10:11:42 följande:
    Ja man ska kunna välja om man vill utföra abort eller inte, precis som man ska kunna säga nej till att utföra andra operationer.
    Jag är inte emot abort.

Men har man den åsikten så är det ingenting som ska nämnas så patienter hör det. 
    En städare som inte klarar av kräklukt passar inte för att städa de billigaste hytterna på Viking Lines-groggjollar, det funkar nämligen inte längden att skjuta över alla nerspydda hytter på kollegorna. Den städaren lär å andra sidan inte ha några större problem att städa andra lokaler där spyor inte tillhör standardsortimentet.

En person som inte är beredd att medverka vid aborter kan natuligtvis jobba inom vården men inte på en avdelning där aborter utförs. Att avbryta en graviditet är känsligt även för den som inte är abortmotståndare, det är alltså inte okej att systematiskt lägga lägga över de uppgifterna på kollegor.
  • Butterscotch

Som princip tycker jag inte att man ska ha rätt att vägra att utföra uppgifter som hör till jobbet. Om en arbetsgivare är ok med att låta vissa anställda slippa göra vissa uppgifter så är ju det förstås helt ok, men det bör inte vara en självklarhet.

• pica pica

Ska man jobba inom vården så ska man inte ha förbehåll om vad man vill göra och inte. Hur skulle det se ut? Sen är det ju lagligt att göra abort i detta land, och som anställd inom vården kan man inte ta lagen i egna händer och vägra. Skulle bli väldigt fel om det skulle hållas på på det viset...

• Neige Obskyr
    modsey skrev 2014-10-01 08:51:28 följande:

Klart det hade fungerat. Jag har jobbat i vården i x antal år och sett att det kan fungera. Du som patient märker inte ens av att det finns någon som är av den här tron

Men det borde väl ändå vara upp till arbetsgivaren att göra bedömningen om man kan upprätthålla en verksamhet där patienterna inte påverkas negativt trots att man anställer personal som inte utför alla uppgifter? Förslaget från KD är ju att landstinget inte ska kunna neka anställning till någon baserat på att de inte vill medverka vid aborter. Tvingas man då anställa ett flertal personer som barnmorskan som var abortmotståndare i Jönköping, som inte bara inte ville medverka vid sena aborter, utan även vid tidiga aborter, inte ville skriva ut dagen-efter-piller, ge råd kring abort eller om sk aborterade preventivmedel (ex spiral), så kan man mycket väl få problem med att kunna upprätthålla kvalitén i verksamheten.
  • modsey

Ska man vara petig är det ju ios alltid upp till ag vem de till sist anställer.

• Morsan 027
    modsey skrev 2014-10-01 08:51:28 följande:

Klart det hade fungerat. Jag har jobbat i vården i x antal år och sett att det kan fungera. Du som patient märker inte ens av att det finns någon som är av den här tron

Och min erfarenhet efter x antal år på förlossning i både Sverige och Tyskland den motsatta.
  • ica
    modsey skrev 2014-10-01 08:05:02 följande:
    att informera eller svara på frågor om abort är inte heller ett problem för dem jag känner, men att vara med och aktivt delta under ingreppet är en annan och självklart är man professionell i alla lägen oavsett tro! Vet du, vi tar hand om personer som är sjuka som utfört våldtäkter och haft ihjäl någon rattfull i en biloycka också och är korrekta som personal-
    Fallet om narkosläkaren som är katolik, ÄR på ett mycket litet sjukhus. Inte heller det är ett problem eftersom mycket få sjukhus endast ex har en narkosläkare i tjänst....
    Jag som kvinna skulle vilja ha en som är neutral och inte har en fix uppfattning om att det är en synd.
  • modsey

Om en person i vården på något vis skulle visa igenom handling eller säga det är det fel, ja. Men vad de tycker själva ska så klart inte spela någon roll

Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?