• Webbredaktör

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

www.familjeliv.se/foralder/1.3469355

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
  • modsey
    Centurione skrev 2014-10-01 16:47:20 följande:
    En abort går ju dessutom att flytta om det av någon väldigt osannolik slump inte skulle finnas en enda läkare eller barnmorska som vill befatta sig med den. Så vida det inte är absolut sista dygnet det är tillåtet, då - men det är ju ovanligt.
    och jag kan ärligt talat inte se ett enda sådan sannolikt scenario i verkligheten.
  • modsey
    Tom Araya skrev 2014-10-01 16:46:17 följande:
    Det räcker med en plats och tidpunkt då det inte går att lösa så är det ett problem, även om du inte ser det.
    aborter kommer in planerat, det är inga akut fall som man inte vet om när man fördelar salar och schema.
    Så nej det kan inte hända.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-10-01 16:55:33 följande:
    aborter kommer in planerat, det är inga akut fall som man inte vet om när man fördelar salar och schema.
    Så nej det kan inte hända.
    Så klart det kan hända, man planerar ju ofta lite längre än så. Samma personal kan ju inte nyttjas hur mycket som helst, för att kompensera att vissa inte gör vissa uppgifter. Måste du ha extra anställda för det så är det en extra kostnad.

Som sagt, går det att lösa så är det okej, men går det inte så ska det inte vara en rättighet från arbetstagarens sida att slippa vissa arbetsuppgifter i yrket.
  • IsaStardust
    Centurione skrev 2014-10-01 16:40:51 följande:

Som jag sa, så tror jag att separata abortkliniker - som man har i många andra länder - vore det allra bästa. Så hålls den personalen, som inte behöver vara utbildade barnmorskor, borta från barnmorskor som valt att tjäna livet. Och kvinnorna som gör abort, hålls borta från mammorna och spädbarnen - så slipper de två patientgrupperna mötas och kanske såra och uppröra varandra.

De som arbetar på abortkliniken, kan ju med fördel vara abortförespråkare som ser till kvinnans rätt kontra fostrets, feminismens landvinningar och allt det där. Borde inte vara så svårt att rekrytera. Och ÄR det det - svårt att rekrytera - så kanske vi måste ta en ny debatt om aborternas vara och icke-vara, samt på vilka grunder och till vilken vecka... På samma sätt som det inte är möjligt att ha dödsstraff i ett land, där ingen vill vara bödeln - när det kommer till kritan...

Centurione skrev 2014-10-01 16:43:32 följande:

Fast "barnmorska" och "abortör" är inte samma yrke. Det finns absolut ingen självklarhet i att just barnmorskor ska medverka i aborthanteringen.

• modsey
    Tom Araya skrev 2014-10-01 17:01:20 följande:
    Så klart det kan hända, man planerar ju ofta lite längre än så. Samma personal kan ju inte nyttjas hur mycket som helst, för att kompensera att vissa inte gör vissa uppgifter. Måste du ha extra anställda för det så är det en extra kostnad.

Som sagt, går det att lösa så är det okej, men går det inte så ska det inte vara en rättighet från arbetstagarens sida att slippa vissa arbetsuppgifter i yrket.
    där jag arbetat och där man haft detta "problem" ( fast det inte var ett problem) så har man självklart inte haft extra personal inne pga detta, utan gått runt på befintlig personal stat
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2014-10-01 16:26:11 följande:
    Bemanningen på plats och tid kanske inte medger att vissa kan slippa vissa uppgifter, det ska inte medföra problem för arbetsgivare eller patient
    Varfor inte? Alla lagar och regler om vab, foräldraledigheter, semester,  mm i oändlighet medför problem för både arbetsgivare och patienter, men de loses.
  • Gena
    Centurione skrev 2014-10-01 16:47:20 följande:
    En abort går ju dessutom att flytta om det av någon väldigt osannolik slump inte skulle finnas en enda läkare eller barnmorska som vill befatta sig med den. Så vida det inte är absolut sista dygnet det är tillåtet, då - men det är ju ovanligt.
    Det första pillret får man två dagar innan fostret drivs ut. Då måste det finnas personal som tar emot patienten när den kommer tillbaka efter de två dagarna. Det går inte att flytta hur som helst.

Dessutom är abort en psykiskt påfrestande upplevelse och det är snarare så att man får förtur om man är i behov av det.

Svenska sjukhus organiseras så kostnadseffektivt och slimmat som möjligt. Det finns ingen luft i systemet som gör att man kan låta en personal hoppa över något som ingår i dennes arbetsuppgifter, eftersom andra med samma yrkeskompetens kan vara upptagna med annat.
  • Maria 434

Jag förstår inte varför en viss yrkesgrupp skulle ha rätt att bara utföra vissa arbetsuppgifter. När man tar anställning så är det så att man kan få uppgifter man inte känner sig bekväm med men självklart behöver man utföra dessa ändå.

• Centurione
    Gena skrev 2014-10-01 17:35:17 följande:
    Det första pillret får man två dagar innan fostret drivs ut. Då måste det finnas personal som tar emot patienten när den kommer tillbaka efter de två dagarna. Det går inte att flytta hur som helst.

Dessutom är abort en psykiskt påfrestande upplevelse och det är snarare så att man får förtur om man är i behov av det.

Svenska sjukhus organiseras så kostnadseffektivt och slimmat som möjligt. Det finns ingen luft i systemet som gör att man kan låta en personal hoppa över något som ingår i dennes arbetsuppgifter, eftersom andra med samma yrkeskompetens kan vara upptagna med annat.
    Ja, jag vet att det är så. Men det brukar fortfarande fungera även om en barnmorska blir sjuk den dagen, eller cyklar omkull på väg till jobbet, eller måste vabba - eller hur..? Allting står inte och faller med EN barnmorska.
  • modsey
    Maria 434 skrev 2014-10-01 17:38:49 följande:
    Jag förstår inte varför en viss yrkesgrupp skulle ha rätt att bara utföra vissa arbetsuppgifter. När man tar anställning så är det så att man kan få uppgifter man inte känner sig bekväm med men självklart behöver man utföra dessa ändå.
    tja det är ett bristyrke och vi kanske ska ta och göra så att de som ändå vill jobba med detta kan göra det....i synnerhet eftersom det inte är ett problem att en barnmorska eller en narkosläkare bara byter sal.
    Jag är sjuksköterska men skulle aldrig i livet ex jobba inom vissa områden bara för att jag är sjuksköterska . jag har inte skrivit på alla uppgifter som en sjuksköterska kan komma att jobba med...
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?