-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
-
Exakt. Nu när du säger det, så är jag rätt säker på att en kvinna som blev anvisad ett jobb med att sälja sexleksaker, slapp få indragen A-kassa p.g.a. hon hänvisade till sin kristna tro. Så det kan tydligen funka ibland!Tow2Mater skrev 2014-09-30 21:00:31 följande:Det enda du skulle kunna jämfora med abortuppgiften är saker inom andra yrken som kan skapa liknande etiska dilemman for den enskilde, t ex medhjälp till självmord, sexakter (utfora sexrelaterade uppgifter ("runka av" har ju varit på tapeten forr, hur blev det med det?) inom hemtjänsten for de som är for handikappade att gora det själva), etc. Soldater har också t ex rätt att vägra utfora en order om de anser det strider mot mänskliga rättigheter, vilket ju är en tolkningsfråga i situationen.
-
Det handlar fortfarande om en person som medvetet valt en yrkesinriktning som delvis innehåller arbetsuppgifter hon/han av religösa/moraliska/whatever skäl inte är beredd att utföra. Att abortmotståndare tycker att de är bättre och liiiite heligare än alla andra hör egentligen inte alls till saken.
Att prata om mänskliga rättigheter och samtidigt vara emot kvinnans rättighet att bestämma över sin egen livmoder är skenheligt och inget annat än dubbelmoral. -
Du tycker inte att det ska finnas någon gräns alls för när kvinnan inte längre ska få "bestämma över sin livmoder", eller..?hännrick skrev 2014-09-30 21:39:25 följande:
Det handlar fortfarande om en person som medvetet valt en yrkesinriktning som delvis innehåller arbetsuppgifter hon/han av religösa/moraliska/whatever skäl inte är beredd att utföra. Att abortmotståndare tycker att de är bättre och liiiite heligare än alla andra hör egentligen inte alls till saken.
Att prata om mänskliga rättigheter och samtidigt vara emot kvinnans rättighet att bestämma över sin egen livmoder är skenheligt och inget annat än dubbelmoral.
-
Jo, till skillnad från någon som är emot abort (punkt slut) så tycker jag att det finns en gräns där kvinnans rättighet väger högre än en liten klump mänsklig vävnad som ännu inte uppnått livsduglighet.Centurione skrev 2014-09-30 21:42:38 följande:Du tycker inte att det ska finnas någon gräns alls för när kvinnan inte längre ska få "bestämma över sin livmoder", eller..?
-
Nu har vi ju inte samvetsklausul i Sverige, men jag kan lugnt säga att jag, och de allra flesta av mina barnmorskekolleger skulle tycka att det visst vore ett problem.1234568 skrev 2014-09-30 18:46:51 följande:Personligen tror jag att största delen av dom som jobbar på en förlossningsavdelning inte har något problem med att det finns någon som inte vill utföra en abort.
Däremot kan man ju störa sig på alla dom som inte vill torka spyorna under en förlossning..och dom är betydligt fler.
Och det handlar väl mest om att tex torka spyor är något dom flesta inte gillar.."så varför ska jag göra det bara för att du inte gilar det...när inte heller gillar det".
Däremot när det kommer till sena aborter så har man ofta mer förståelse vilka känslor det kan väcka i folk av olika anledningar..som ofta är helt andra än "det är äckligt". Kan ju vara en barnmorska som själv haft ett sent missfall, och att alla gånger hon tvingas göra en sen abort så gråter själen. Det gör ju inte henne till en dålig barnmorska bara för att den här lilla delen av bården inte är något hon vill utföra.
Din teori angående det här tror jag bara inte håller. Och då har jag jobbat i vården i 15 år.
Min erfarenhet är de flesta barnmorskor på förlossningen ser assistans vid aborter som något nödvändigt ont. Att få assistera vid fler, för att någon, på grund av övertygelse hellre vill ägna sig åt det på många sätt trevligare med "vanliga" förlossningar finns det inte många som skulle tycka vore acceptabelt. -
Både JA och NEJ på den frågan. Om man själv anser att tex. abortgränsen är för hög idag och känslomässigt tycker det är fel att abortera ett foster i tex. v 16 så ska man kunna slippa om det finns annan personal på plats.
Men samtidigt så ska man kunna klara av att utföra en abort då man faktiskt valt det yrket och vet att det ingår i arbetsuppgifterna.
-
Eller att dagispersonal struntar i att ha hand om snoriga barn för dom tycker att dom borde stanna hemma.hännrick skrev 2014-09-30 20:52:55 följande:
Ska en polis som är absolutist ha rätt att vägra utreda ärenden där brottsoffret är berusat?
Ska en polis med palestinsk bakgrund ha rätt att vägra att mota bort demonstranter från Israels ambassad?
Ska brandmän ha rätt att utifrån egen religös trosuppfattning, politsk övertygelse, etnisk bakgrund, sexuell läggning eller könstillhörighet säga "Den branden släcker jag inte"?
Ska svenska soldater som är republikaner har rätt att inte delta i högvakten?
Om en sjuksköterska är emot abort så är det helt okej, hon kan söka sig till vårdinriktningar där det inte är ett problem eller acceptera att hon som sjuksköterska på gyn-avdelningen kan bli tvungen att medverka vid aborter.
Eller brandmän som vägrar åka upp på stegen för att dom är höjdrädda.
Om man inte anser sig kunna sköter sina arbetsuppgifter så får man skaffa annat jobb.
Vi kan inte ha en massa människor som bara tänker göra dom arbetsuppgifter dom själva tycker att dom borde göra. -
Jag tycker att man bör utföra de uppgifter som ligger inom ramen för ett yrke, annars är man fel person för det arbetet. De flesta yrken innehåller moment som är mer eller mindre otrevliga/tråkiga och eftersom man ofta vet om dessa när man väljer utbildning/karriär, kan man ju välja bort yrken med innehåll som står i strid med den egna moralen/religionen/preferensen.
-
Jag kunde hitta att personliga assistenter idag verkar kunna säga nej till att hjälpa sina brukare att ge sig själva sexuell tillfredsställelse om de inte känner sig bekväma med det. Kanske dags att lagstifta om att de borde vara tvungna att gora det, borde det inte ingå i uppgifterna for yrket...
-
Det är ju ganska enkelt i verkligheten att inte ta anställning på enheter där man som personal aktivt medverkar vid en abort.
Jag har arbetat med narkosläkare som pga sin tro ( katoliker) inte tagit dessa patienter, och det är verkligen inte ett problem att bara byta med en kollega.
Jag har arbetat med personer som är jehovas vittnen som haft samma etiska dilemma men ändå jobbat på förlossningen, men aldrig medverkat vid de sena aborterna som görs där.
I verkligheten är det ett icke problem, om man inte gör det till ett problem...