• Webbredaktör

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

www.familjeliv.se/foralder/1.3469355

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
  • Emma 89
    Centurione skrev 2014-09-30 19:15:33 följande:

Detta är rätt intressant. När det gäller en SVENSK KRISTEN KVINNA, så väger "andras fri- och rättigheter" högre än hennes rätt till religionsfrihet.

Men när det gäller MUSLIMSKA ELEVERS rätt till att slippa se fläsk i skolmatsalen, slippa se skinksmörgåsar på luciamorgonen, slippa gå i kyrkan, slippa sjunga kristna psalmer o.s.v.. Med hänsyn till deras religionsfrihet. DÅ ger ingen ett vitten för de andra, svenska elevernas "fri- och rättigheter".

T.ex. att få gå i kyrkan på skolavslutningen som de alltid har gjort, äta sin skinsmörgås på luciamorgonen som de alltid gjort, sjunga sommarspsalmer på avslutningen som de alltid gjort...

Vilket skitsnack. Finns hur många muslimer som helst som jobbar inom sjukvården som utför arbetsuppgifter som inte är enligt deras religon varje dag.

Jag bor i ett mångkulturellt område, mitt barn går på mångkulturellt dagis, merparten av mina kollegor är invandrare, min egen man är invandrare och aldrig någonsin har jag hört något klagomål angående de saker invandrarna beskylls att protestera mot i Sverige. Mitt barn som är halvarab var pepparkaksgubbe på lucia förra året och inte fan sa någon något om det.
  • Centurione
    Emma 89 skrev 2014-09-30 20:32:52 följande:
    Vilket skitsnack. Finns hur många muslimer som helst som jobbar inom sjukvården som utför arbetsuppgifter som inte är enligt deras religon varje dag.

Jag bor i ett mångkulturellt område, mitt barn går på mångkulturellt dagis, merparten av mina kollegor är invandrare, min egen man är invandrare och aldrig någonsin har jag hört något klagomål angående de saker invandrarna beskylls att protestera mot i Sverige. Mitt barn som är halvarab var pepparkaksgubbe på lucia förra året och inte fan sa någon något om det.
    GÖR de verkligen det..? Och nu menar jag inte de mer-eller-mindre sekulariserade muslimerna från Iran, Turkiet (förutom kurderna) eller länderna i Nordafrika. Utan muslimer från t.ex. Somalia, Eritrea, Etiopien eller hela Mellanöstern förutom Iran och Turkiet (förutom kurder som sagt).

Du menar att dessa beslöjade kvinnor tvättar män i underlivet och bistår vid aborter..? Och det vill du att jag ska tro på..?
  • ursula
    Centurione skrev 2014-09-30 20:42:31 följande:
    GÖR de verkligen det..? Och nu menar jag inte de mer-eller-mindre sekulariserade muslimerna från Iran, Turkiet (förutom kurderna) eller länderna i Nordafrika. Utan muslimer från t.ex. Somalia, Eritrea, Etiopien eller hela Mellanöstern förutom Iran och Turkiet (förutom kurder som sagt).

Du menar att dessa beslöjade kvinnor tvättar män i underlivet och bistår vid aborter..? Och det vill du att jag ska tro på..?
    Känner inga muslimer som är barnmorskor men nog tvättar de underliv på männen på mina farföräldrars äldreboende
  • hännrick

Ska en polis som är absolutist ha rätt att vägra utreda ärenden där brottsoffret är berusat?
    Ska en polis med palestinsk bakgrund ha rätt att vägra att mota bort demonstranter från Israels ambassad?

Ska brandmän ha rätt att utifrån egen religös trosuppfattning, politsk övertygelse, etnisk bakgrund, sexuell läggning eller könstillhörighet säga "Den branden släcker jag inte"?

Ska svenska soldater som är republikaner har rätt att inte delta i högvakten?

Om en sjuksköterska är emot abort så är det helt okej, hon kan söka sig till vårdinriktningar där det inte är ett problem eller acceptera att hon som sjuksköterska på gyn-avdelningen kan bli tvungen att medverka vid aborter.

• ursula
    Centurione skrev 2014-09-30 20:42:31 följande:

Hur tror du de äldres hygien fungerar i muslimernas hemländer fungerar, Jo kvinnor tvättar underliv även där
  • Tow2Mater
    hännrick skrev 2014-09-30 20:52:55 följande:

Ska en polis som är absolutist ha rätt att vägra utreda ärenden där brottsoffret är berusat?
    Ska en polis med palestinsk bakgrund ha rätt att vägra att mota bort demonstranter från Israels ambassad?

Ska brandmän ha rätt att utifrån egen religös trosuppfattning, politsk övertygelse, etnisk bakgrund, sexuell läggning eller könstillhörighet säga "Den branden släcker jag inte"?

Ska svenska soldater som är republikaner har rätt att inte delta i högvakten?

Om en sjuksköterska är emot abort så är det helt okej, hon kan söka sig till vårdinriktningar där det inte är ett problem eller acceptera att hon som sjuksköterska på gyn-avdelningen kan bli tvungen att medverka vid aborter.

Det enda du skulle kunna jämfora med abortuppgiften är saker inom andra yrken som kan skapa liknande etiska dilemman for den enskilde, t ex medhjälp till självmord, sexakter (utfora sexrelaterade uppgifter ("runka av" har ju varit på tapeten forr, hur blev det med det?) inom hemtjänsten for de som är for handikappade att gora det själva), etc. Soldater har också t ex rätt att vägra utfora en order om de anser det strider mot mänskliga rättigheter, vilket ju är en tolkningsfråga i situationen.
  • Centurione
    ursula skrev 2014-09-30 20:55:59 följande:
    Hur tror du de äldres hygien fungerar i muslimernas hemländer fungerar, Jo kvinnor tvättar underliv även där
    OK - ÄLDRE män kan jag tänka mig att de tvättar. Men yngre män som är tillfälligt inkapaciterade att tvätta sig själva..?
  • Tow2Mater
    Centurione skrev 2014-09-30 21:11:30 följande:
    OK - ÄLDRE män kan jag tänka mig att de tvättar. Men yngre män som är tillfälligt inkapaciterade att tvätta sig själva..?
    De blir väl tvättade av de muslimska Män som blivit anvisade av AF att arbeta inom vården istället for att gå arbetslösa, eller ? ha ha.
  • Gena

Det finns ingenstans inom vården en barnmorska som vägrar befatta sig med aborter kan arbeta.  Hur ska hon kunna hjälpa den som behöver diskutera en eventuell abort om hon vägrar befatta sig med det?

Abort är en del av den vård man har rätt att få i Sverige. Det är en del av den vård en barnmorska utför. Vill man inte utföra det så får man skaffa sig ett annat jobb.

Tycker de flesta som skriver här verkar tro att abort bara handlar om att ta bort ett friskt foster för att man inte vill bli förälder. Det är så mycket mer än så. Jag har gjort abort i vecka 18, inte för att jag ville, utan för att barnet inte skulle klara sig.

Det förs ingen vettig statistik på aborter, eftersom det är en så känslig fråga. Men nackdelen är att man då inte vet varför någon väljer att göra abort. Men abort handlar inte bara om dem som inte vill eller klarar av att bli föräldrar. Det är inte bara sociala orsaker, utan det kan vara en rent medicinsk fråga, som det var i mitt fall. Det finns även de som gör abort för att barnet har någon av de två trisomier som gör att det dör inom en en månad efter födseln.

• Centurione
    Tow2Mater skrev 2014-09-30 21:14:35 följande:
    De blir väl tvättade av de muslimska Män som blivit anvisade av AF att arbeta inom vården istället for att gå arbetslösa, eller ? ha ha.
    Mycket troligt. Så måste det vara. Drömmer
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?