-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
-
Fast om du vidgar abort till att ha rätt att vägra vilken arbetsuppgift som helst, i vilket yrke som helst (vilket naturligtvis är relevant i rättvisans namn)...?modsey skrev 2014-10-01 18:52:44 följande:jag baserat min åsikt på mer än en arbetsplats.
och jag kan faktiskt inte se några risker, inte i den här frågan. Vården har mycket större problem än enstaka barnmorskor, läkare eller sjuksköterskor som inte kan/ vill delta i en abort.
if there's a will there's a way -
Jaså. Om det betyder man som anställd behandlas som, och forväntas bete sig som, i gamla Sovjet, är jag glad jag inte valde den banan!Tom Araya skrev 2014-10-01 22:57:38 följande:För att arbetsgivaren bestämmer vilken värdegrund arbetsgivaren, arbetsplatsen och dess personal ska stå för, det finns inom alla myndigheter.
-
Varfor skulle man det? Varfor måste just den här frågan ses ur ett "rättvise" perspektiv, när få andra saker gors det om du tänker efter?Tom Araya skrev 2014-10-01 22:59:34 följande:Fast om du vidgar abort till att ha rätt att vägra vilken arbetsuppgift som helst, i vilket yrke som helst (vilket naturligtvis är relevant i rättvisans namn)...?
-
Att utföra de arbetsuppgifter och följa den värdegrund som gäller inom yrket/yrkeskår man valt kan jag inte se som behandling av anställda a la Sovjet.Tow2Mater skrev 2014-10-02 02:36:37 följande:Jaså. Om det betyder man som anställd behandlas som, och forväntas bete sig som, i gamla Sovjet, är jag glad jag inte valde den banan!Varför ska den inte göra det?Tow2Mater skrev 2014-10-02 02:39:04 följande:Varfor skulle man det? Varfor måste just den här frågan ses ur ett "rättvise" perspektiv, när få andra saker gors det om du tänker efter?
I mitt jobb har anställda förklarats icke önskvärda om de vägrat göra alla uppgifter som ingår i yrket.
Hur skulle arbete och arbetsplatser fungera om alla hade rätt att vägra arbetsuppgifter som känns obekväma, men ändå välja yrket och få anställning?
Hur ska arbetsgivare kunna garantera att arbetena blir gjorda i tid, utan att behöva anställa extra personal?
-
Men nu handlar det ju inte om att folk ska ha "rätt att vägra arbetsuppgifter som känns obekväma". Det handlar om att i lag reglera En yrkesgrupps rätt att vägra En arbetsuppgift.Tom Araya skrev 2014-10-02 03:18:58 följande:Hur skulle arbete och arbetsplatser fungera om alla hade rätt att vägra arbetsuppgifter som känns obekväma, men ändå välja yrket och få anställning?
Hur ska arbetsgivare kunna garantera att arbetena blir gjorda i tid, utan att behöva anställa extra personal?
Konstigt att alla andra arbeten blir gjorda i liknande situationer, t ex när gruppen småbarnsföräldrar har rätt att vägra arbete den stund deras barn blir sjuka, eller vägra arbete så fort en högtid närmar sig. Denna grupp som dessutom bara verkar vilja ha mer och mer specialrättigheter, men så blir det nästan ramaskri när en annan grupp ska anses kunna få rättigheter som också kanske kräver lite planering, och om det behövs, lite extra resurser. Om de som vill utföra aborter för att "ingen annan vill" får lite mer i lönekuvertet, ska du se det blir kö till dessa uppgifter också. -
Varför bara EN yrkesgrupp och EN arbetsuppgift? Om spaghettimonstret säger att hantering av olja är en förbjuden handling så är väl det ett argument av samma värde för en troende mekaniker?Tow2Mater skrev 2014-10-02 03:30:09 följande:Men nu handlar det ju inte om att folk ska ha "rätt att vägra arbetsuppgifter som känns obekväma". Det handlar om att i lag reglera En yrkesgrupps rätt att vägra En arbetsuppgift.Jamendåså, då vägrar jag arbete helt och hållet och kräver staten på lönen för att ligga hemma på rygg istället...det finns ju andra som gör jobbet ändå.Tow2Mater skrev 2014-10-02 03:30:09 följande:Konstigt att alla andra arbeten blir gjorda i liknande situationer, t ex när gruppen småbarnsföräldrar har rätt att vägra arbete den stund deras barn blir sjuka, eller vägra arbete så fort en högtid närmar sig. Denna grupp som dessutom bara verkar vilja ha mer och mer specialrättigheter, men så blir det nästan ramaskri när en annan grupp ska anses kunna få rättigheter som också kanske kräver lite planering, och om det behövs, lite extra resurser. Om de som vill utföra aborter för att "ingen annan vill" får lite mer i lönekuvertet, ska du se det blir kö till dessa uppgifter också.
-
Eftersom tråden heter "Tom Araya skrev 2014-10-02 04:37:31 följande:Varför bara EN yrkesgrupp och EN arbetsuppgift?
-
Det kan du ju gora om du hittar nån instans som betalar dig for det. Lycka till!Tom Araya skrev 2014-10-02 04:37:31 följande:Jamendåså, då vägrar jag arbete helt och hållet och kräver staten på lönen för att ligga hemma på rygg istället...det finns ju andra som gör jobbet ändå.Tow2Mater skrev 2014-10-02 03:30:09 följande:Konstigt att alla andra arbeten blir gjorda i liknande situationer, t ex när gruppen småbarnsföräldrar har rätt att vägra arbete den stund deras barn blir sjuka, eller vägra arbete så fort en högtid närmar sig. Denna grupp som dessutom bara verkar vilja ha mer och mer specialrättigheter, men så blir det nästan ramaskri när en annan grupp ska anses kunna få rättigheter som också kanske kräver lite planering, och om det behövs, lite extra resurser. Om de som vill utföra aborter för att "ingen annan vill" får lite mer i lönekuvertet, ska du se det blir kö till dessa uppgifter också.
-
...och ett av många argument är att andra yrkesgrupper kan hävda samma rättigheter att slippa vissa arbetsuppgifter. Det finns inget som helst argument att just sjukvårdspersonal och aborter ska utgöra undantag i denna fråga.Tow2Mater skrev 2014-10-02 04:44:23 följande:Eftersom tråden heter "Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?". Andra gruppers rättigheter och direkta onskemål diskuteras i andra trådar.Detsamma gäller sjukvårdspersonal som inte vill göra aborter.Tow2Mater skrev 2014-10-02 04:45:24 följande:Det kan du ju gora om du hittar nån instans som betalar dig for det. Lycka till!
Helt okej om de hittar sin arbetsgivare som klarar det utan att det drabbar arbetsgivaren, övrig personal, patienter eller landstingen (med längre väntetid eller ökade kostnader), men att det ska vara en rättighet att slippa och därmed tvinga andra att anpassa sig....ICKE!
-
Sjuka barn är inget val. Ledigheter är planerade. Inga argument för att man ska ha rätt att vägra arbetsuppgifter.Tow2Mater skrev 2014-10-02 03:30:09 följande:Men nu handlar det ju inte om att folk ska ha "rätt att vägra arbetsuppgifter som känns obekväma". Det handlar om att i lag reglera En yrkesgrupps rätt att vägra En arbetsuppgift.
Konstigt att alla andra arbeten blir gjorda i liknande situationer, t ex när gruppen småbarnsföräldrar har rätt att vägra arbete den stund deras barn blir sjuka, eller vägra arbete så fort en högtid närmar sig. Denna grupp som dessutom bara verkar vilja ha mer och mer specialrättigheter, men så blir det nästan ramaskri när en annan grupp ska anses kunna få rättigheter som också kanske kräver lite planering, och om det behövs, lite extra resurser. Om de som vill utföra aborter för att "ingen annan vill" får lite mer i lönekuvertet, ska du se det blir kö till dessa uppgifter också.
Det ska inte kosta extra eller innebära något extra besvär eller arbete för AG eller kollegor att tillgodose det som ett önskemål att slippa vissa arbetsuppgifter.